Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klasický mezinárodní provoz chtějí na letišti začít do dvou let

  9:22aktualizováno  9:22
Na půlmiliardovou zakázku na dostavbu Letiště České Budějovice kraj vybírá ze sedmi firem. Vítěz začne ještě letos stavět terminál, přístupové cesty a parkoviště pro cestující i osvětlení. Letiště pak může spustit veřejný mezinárodní provoz.

Jihočeské letiště České Budějovice. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

V sousedství letové věže je vykopaná obří jáma. Na jejím místě vyroste nový terminál pro odbavování cestujících na regionálním Letišti České Budějovice.

Stavitele už vybírá krajská komise. A pokud vše půjde bez problémů, vítězná firma má začít stavět na podzim tohoto roku. Reálné je pak podle projektanta dokončit modernizaci letiště za 18 měsíců.

„Výběrové řízení na zhotovitele stavby jsme rozdělili dvoukolově. V prvním propadly sítem kvalifikačních předpokladů tři z deseti přihlášených firem. Od zbývajících sedmi si vyžádáme cenové kalkulace a doufáme, že po prázdninách budou nabídky hotové a hejtman podepíše smlouvu na dostavbu,“ uvedl ředitel letiště Ladislav Ondřich, který je sám členem krajské výběrové komise.

„Naší ambicí není provozovat lety od nás do Koreji a za oceán“

Regionální airport má v současnosti licenci k odbavování letadel o rozpětí křídel do 36 metrů. Jsou to letadla, která létají třeba u společností Travel Service i ČSA.

„Jediné, které by k nám nemohly standardně přistávat, jsou dálkové Airbusy 330, které mají malinko větší rozpětí. Nicméně na výjimku se tu můžou objevit, ale naší ambicí není provozovat lety od nás do Koreji nebo za oceán. To není cílem regionálního letiště,“ popsal Ondřich.

Od začátku totiž mají v plánu se specializovat na turistické a byznys lety, počítají s přistáváním strojů s kapacitou od 150 do 200 pasažérů, kteří cestují například Boeingy 737 nebo Airbusy série A319, A320 a A321. Tato letadla vozí lidi na dovolenou po Evropě.

Partnery letiště jsou už teď významné firmy z regionu, jejichž šéfové šetří přepravou ve vzduchu čas na tuzemských i mezistátních trasách.

„Od 19. ledna, kdy jsme znovu otevřeli po čtyřměsíční uzavírce letového provozu, jsme měli 2 010 pohybů, z toho 115 mezinárodních,“ podotkla mluvčí letiště Martina Vodičková. Zatím se ale jedná pouze o soukromé lety. Veřejné do Plané nelétají.

Letiště zavřela oprava ranveje

Loňskou uzavírku airportu si vyžádala oprava vzletové a přistávací dráhy. Dva a půl kilometru dlouhá a 80 metrů široká ranvej dostala i nové vodorovné letecké značení, jež bude sloužit pro navigaci běžných dopravních letadel.

Krajská investice necelých 122 milionů korun zahrnovala i přípravu sítí a šachet na osazení světelné navigace a radionavigace. Spolu s opravou vznikly i nové vnitřní cesty pro pohyb vozidel v neveřejné zóně letiště.

„A těsně pod věží vyrostla nová budova bezpečnostního centra s rentgeny a kamerovým systémem, která je vstupním trychtýřem pro zaměstnance a nájemce v neveřejné části letiště,“ upřesnila mluvčí.

Vedle zmíněného terminálu bude modernizace pokračovat stavbou technické budovy, dalších přístupových komunikací a parkovišť pro cestující či osazením veřejného osvětlení.

„Nezbytnou investicí pro zajištění běžného mezinárodního provozu bude i pořízení navigačních zařízení a světelného vybavení. V současné době vybíráme zhotovitele stavby, celkové náklady se budou pohybovat kolem půl miliardy korun,“ sdělil náměstek hejtmana Jaromír Slíva.

Kraj, který je vlastníkem třísethektarového letištního areálu, zároveň hledá strategického partnera, jenž si airport následně pronajme a bude ho provozovat.

„Při dosavadních jednáních jsme zjistili, že strategičtí partneři se nehrnou do první fáze stavby, ale spíš se zaměřují na to, že by převzali dostavěné letiště a provozovali ho. Myslím, že kraje a města tu nejsou od toho, aby provozovaly letiště. Umím si představit, že fungování může zajistit soukromý provozovatel, takže ho teď hledáme,“ řekl hejtman Jiří Zimola.

Pokud se kraji podaří zahájit poslední fázi modernizace letiště na podzim a dostavba bude pokračovat bez větších komplikací, hotovo může být na jaře 2018. Pak ještě přijde na řadu proces certifikace pro veřejný mezinárodní provoz. Licenci uděluje Úřad pro civilní letectví.

Nyní je společnost Jihočeské letiště České Budějovice, v níž je rovnocenně zastoupen kraj spolu s městem České Budějovice, držitelem licence pro neveřejný letecký provoz.

„Kvůli chybějícímu vybavení zatím nemůžeme přijímat lety za zhoršeného počasí a letadla tu mohou přistávat pouze ve dne a za dobré viditelnosti. Navíc se lety, u kterých je nutné celní odbavení a přítomnost cizinecké policie, musí hlásit 24 hodin dopředu,“ popsal Ondřich.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místo střetu auta s chodcem v Sezimově Ústí (22. října 2017).
Po střetu s autem na Táborsku je muž těžce zraněný, v uších měl sluchátka

Vážná nehoda se stala v noci na neděli v Sezimově Ústí na Táborsku. Sedmadvacetiletého chodce v tmavém oděvu tam na hlavním tahu srazil řidič fiatu. Mladík šel...  celý článek

Zámek Hluboká otevřel novou prohlídkovou trasu Hostinské pokoje. Návštěvníci...
Hluboká otevřela novou trasu. Na zámek letos přišlo už přes 260 tisíc lidí

Druhé pato nabízí návštěvníkům pohled do hostinských pokojů, kde Schwarzenbergové ubytovávali své významné návštěvy. Lidé zde poznají atmosféru 19. a počátku...  celý článek

Zbraně, které zadrželi kriminalisté českobudějovické expozitury Národní...
Dvojice mužů z Prachaticka předělávala zbraně, aby mohly pálit v dávkách

Kriminalisté z českobudějovické expozitury Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali na Prachaticku. Šest lidí obvinili z trestného činu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.