Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jindřichohradeckou úzkokolejku tíží dva spory o lokomotivy

  11:24aktualizováno  11:24
Policie prověřuje dodávku lokomotivy Polka a vozu M27, které Jindřichohradecké místní dráhy získaly od polského majitele. Zároveň se společnost provozující jihočeskou úzkokolejku musí vypořádat se žalobou Národního technického muzea.

Jindřichohradecké místní dráhy získaly z Polska parní lokomotivu, která má přezdívku Polka. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Od doby, kdy získala úzkokolejka dva vozy z Polska, uběhlo 13 let. Přesto začala před časem nákup lokomotivy Polka a motorového vozu M27 prověřovat policie.

Ozval se totiž někdejší majitel, který tvrdí, že je nikdy neprodal. S tehdejším vedením se prý podle Českého rozhlasu dohodl jen na uložení vozů do depozitu.

„Oddělení hospodářské kriminality v Jindřichově Hradci se případem zabývá a vyšetřuje ho. Bližší informace zatím k případu sdělovat nebudeme,“ uvedla policejní mluvčí Hana Millerová s tím, že žádné obvinění ještě vzneseno nebylo.

Vozy dostaly Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) v roce 2004, jak to dokládají kupní smlouvy, které zveřejnila společnost na svých webových stránkách.

K tomu připojila vyjádření, kterým se od obchodu distancuje, a zdůraznila, že podvod mohl být spáchaný pouze fyzickými osobami, které se na obchodu podílely, protože „...trestní odpovědnost právnických osob je legislativně upravena od 1. 1. 2012, nemůže se jednat o podvod právnické osoby, tedy společnosti JHMD...“.

„Mašiny jsme koupili, zaplatili, jsou vedené v účetnictví“

V roce 2004, kdy k transakci mělo dojít, stál v čele společnosti Jan Šatava. Ten zpětné zpochybňování koupi nechápe. Tehdy podle něj zaplatila společnost za oba vozy kolem milionu korun.

„Mašiny jsme koupili, zaplatili, jsou vedené v účetnictví a registrované v Česku. Ceny jsou navíc zcela relevantní vzhledem k technickému stavu a době, kdy došlo k nákupu. Pan Gierucky (ředitel polské společnosti, která JHMD dodala dva vozy, pozn. red.) se zamotal do svých konstrukcí a možná se domníval, že po letech z toho něco získá. Pro mě je to ale uzavřená záležitost,“ prohlásil Šatava.

Jak uvedl současný ředitel JHMD Boris Čajánek, část plateb byla Šatavou hrazena v hotovosti či na neznámé účty. „Snažíme se jednotlivé platby identifikovat. Nelze vyloučit pochybení minulého vedení ani pana Gieruckého,“ konstatoval.

Národní technické muzeum požaduje dva miliony

Polské mašiny nejsou jedinou starostí JHMD. Na společnost podalo žalobu Národní technické muzeum kvůli údajně zanedbané údržbě pronajaté lokomotivy U47. Tu měly JHMD v nájmu od konce roku 2009.

Podle Čajánka se začala opravovat v roce 2011 ve spolupráci s muzeem.

„Celkově nás ta oprava přišla na dvojnásobek částky, než se kterou jsme počítali, tedy na dva miliony. Mysleli jsme si, že si to ta lokomotiva zaslouží. Uvedli jsme ji do zkušebního provozu a tehdy se ukázalo, že ještě zbývá opravit pojezd. V tu chvíli nás muzeum obvinilo, že jsme lokomotivu poškodili. Opakovaně jsme doložili, že pokud byly nějaké chyby na pojezdu, tak to padá na hlavu našich předchůdců,“ popsal Čajánek.

Národní technické muzeum požaduje dvoumilionovou náhradu škody spolu s úrokem z prodlení. Žaloba, kterou má MF DNES k dispozici, zmiňuje nejen poškození pojezdu, ale i řady dalších částí lokomotivy.

„Žalovaný sice projevil ochotu k opravě lokomotivy, kterou ale klade do souvislosti s prodloužením smluvního nájmu. K samotnému odstranění škody na svůj náklad se ale nezavázal ani zavinění škody neuznal,“ píše se v žalobě, kterou začne soud projednávat v následujících měsících. Lokomotivu společnost musí muzeu vrátit.

Společnost JHMD je podle poslední výroční zprávy v rekordní ztrátě. V období od 1. července 2015 do 30.června 2016 hospodařila s celkovou ztrátou 18,299 milionu korun. Výsledek měly ovlivnit náklady na modernizaci vozů M27 a údajně nedostatečná úhrada prokazatelné ztráty vlaků, které si na trati objednávají Jihočeský kraj a Vysočina.




Nejčtenější

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...

Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...



Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

V Kometě jako doma. Jsme jedna rodina, říká útočník Vincour

Brněnský útočník Tomáš Vincour v akci během třetího finále hokejové extraligy.

Stala se z toho tak trochu fráze, s níž sportovci mnohdy idylicky popisují vztahy uvnitř kolektivu. A obdobná slova...

Když v Červeném Dvoře hráli Schwarzenbergové tenis a biliár na trávníku

Současnou podobu získal Červený Dvůr v polovině 18. století.

Zámek a park Červený Dvůr byl významným venkovským rodovým sídlem Schwarzenbergů, kteří tu pořádali společenské akce na...

Další z rubriky

Zelené autobusy pro turisty na Šumavě přicházejí o podporu obcí

Celkový pohled na obec Kvilda.

Některé šumavské obce přestanou letos poprvé přispívat na provoz Zelených autobusů. Podle starostů nemají moc velký...

Na Kratochvíli si Troup vždycky dával rande, teď tam dělá kastelána

„Práce kastelána je tak pestrá a různorodá a zabere tolik času, že se dá říct,...

Vojtěch Troup si zámek poblíž Netolic oblíbil už v dětství. Od roku 1985 tam dělá kastelána. Předtím dělal...

Tobogan na budějovické plovárně prodlouží, plavcům změří i čas

Tobogan na budějovické plovárně je nyní dlouhý 70 metrů.

Každý rok, když se na léto zavře plavecký stadion v Českých Budějovicích, je naplánovaná údržba a v posledních letech...

Najdete na iDNES.cz