V Plané nad Lužnicí i v Soběslavi si lidé chválí klid ve městě a díky novému úseku dálnice D3 spí s otevřenými okny. Zato v sousedním Veselí nad Lužnicí většina obyvatel v centru města zavírá okna před prachem a hlukem.
Od zprovoznění další části dálnice se průjezd nákladní dopravy středem Veselí podle mnoha místních zvýšil.
Někteří to odůvodňují tím, že městem projíždí nákladní auta kvůli stavbě železničního koridoru i protipovodňových opatření. Jiní si myslí, že náklaďáky městem jezdí, protože nechtějí platit na dálnici mýtné.
"Zaznamenal jsem, že bezprostředně po uvedení dálnice do provozu se zvýšilo množství nákladní dopravy v centru Veselí. Zhruba tři týdny totiž probíhala úprava sjezdu u Žíšova a po tu dobu jezdila auta přes město, pokud se chtěla vyhnout placenému úseku," uvedl starosta Veselí Václav Matějů. "Teď je ale sjezd funkční," dodal.
Řidiči kamionů musí šetřit a objíždět placené úseky dálnic
Také proto chce starosta situaci ve městě zmapovat a rád by pochyby obyvatel během podzimu vyřešil.
"Mám v plánu požádat ředitele střední odborné školy ekologické a potravinářské, aby studenti v rámci výuky udělali měření hustoty provozu ve Veselí. Když by průzkum neudělala střední škola, tak to necháme komisi dopravy," vysvětlil.
V centru města Veselí jsou lidé znepokojení. "Od té doby, co je otevřená dálnice, je tady hodně nákladních aut i kamionů. Kamioňáci byli u nás nakupovat a říkali, že mají od zaměstnavatelů nařízeno jezdit přes neplacené úseky. Jinak že jim částku budou strhávat z platů. Bydlíme v centru, takže to vidíme denně. Poznáme nákladní auta, která jedou na stavbu od těch, co jen projíždějí," popsal Rostislav Suchý z cyklosportu.
Stejně to vidí i Petra Samcová, která bydlí také v centru Veselí. "Náklaďáky městem jezdí jeden za druhým a ani o víkendu tady není klid. Čekala jsem, že když se otevře dálnice, tak ve městě auta ubydou," přidala.
Naproti tomu Vladimír Polák z Blatského sídliště odhaduje, že městem projíždí méně nákladních aut od té doby, co je otevřený obchvat města. S ním se shoduje i další obyvatelka, která váhu vyšší průjezdnosti nákladní dopravy přikládá stavebním pracím ve městě.
Jeden z problémů vidí starosta v tom, že řidiči mají sice GPS, ale mapy nemusejí mít zaktualizované. "Když si tam řidič zadá, že nemá jet po placeném úseku a nejkratší cestou, tak ho možná navigace navede do centra města. Ale kdyby jel po obchvatu města, tak by neplatil žádné mýtné," uvedl Matějů.
Starosta uvažuje o několika možnostech, jak by se v případě, že se prokáže nárůst nákladních aut ve městě, problém řešil. "Jedna z variant je dopravní značení, které by omezilo provoz v centru," naznačil. Aby dal dopravní úřad ke značení souhlas, musí mít podle Matějů město podklady.
Města a obce, které podobný problém řešila dopravním značením, měla například výrazně poničenou komunikaci. "Ve Veselí jsou oba mosty pro kamiony únosné," doplnil.