Nový úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé...

Nový úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé projeli 28. června. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Veselí dumá, proč po otevření dálnice neubylo náklaďáků v centru

  • 2
Starosta Veselí nad Lužnicí se rozhodl, že požádá místní střední školu, aby pověřila své studenty počítáním vozů, které jezdí přes centrum města. Někteří místní obyvatelé totiž tvrdí, že po otevření úseku D3 jich je dokonce ještě více než předtím.

V Plané nad Lužnicí i v Soběslavi si lidé chválí klid ve městě a díky novému úseku dálnice D3 spí s otevřenými okny. Zato v sousedním Veselí nad Lužnicí většina obyvatel v centru města zavírá okna před prachem a hlukem.

Od zprovoznění další části dálnice se průjezd nákladní dopravy středem Veselí podle mnoha místních zvýšil.

Někteří to odůvodňují tím, že městem projíždí nákladní auta kvůli stavbě železničního koridoru i protipovodňových opatření. Jiní si myslí, že náklaďáky městem jezdí, protože nechtějí platit na dálnici mýtné.

"Zaznamenal jsem, že bezprostředně po uvedení dálnice do provozu se zvýšilo množství nákladní dopravy v centru Veselí. Zhruba tři týdny totiž probíhala úprava sjezdu u Žíšova a po tu dobu jezdila auta přes město, pokud se chtěla vyhnout placenému úseku," uvedl starosta Veselí Václav Matějů. "Teď je ale sjezd funkční," dodal.

Řidiči kamionů musí šetřit a objíždět placené úseky dálnic

Také proto chce starosta situaci ve městě zmapovat a rád by pochyby obyvatel během podzimu vyřešil.

"Mám v plánu požádat ředitele střední odborné školy ekologické a potravinářské, aby studenti v rámci výuky udělali měření hustoty provozu ve Veselí. Když by průzkum neudělala střední škola, tak to necháme komisi dopravy," vysvětlil.

V centru města Veselí jsou lidé znepokojení. "Od té doby, co je otevřená dálnice, je tady hodně nákladních aut i kamionů. Kamioňáci byli u nás nakupovat a říkali, že mají od zaměstnavatelů nařízeno jezdit přes neplacené úseky. Jinak že jim částku budou strhávat z platů. Bydlíme v centru, takže to vidíme denně. Poznáme nákladní auta, která jedou na stavbu od těch, co jen projíždějí," popsal Rostislav Suchý z cyklosportu.

Stejně to vidí i Petra Samcová, která bydlí také v centru Veselí. "Náklaďáky městem jezdí jeden za druhým a ani o víkendu tady není klid. Čekala jsem, že když se otevře dálnice, tak ve městě auta ubydou," přidala.

Naproti tomu Vladimír Polák z Blatského sídliště odhaduje, že městem projíždí méně nákladních aut od té doby, co je otevřený obchvat města. S ním se shoduje i další obyvatelka, která váhu vyšší průjezdnosti nákladní dopravy přikládá stavebním pracím ve městě.

Jeden z problémů vidí starosta v tom, že řidiči mají sice GPS, ale mapy nemusejí mít zaktualizované. "Když si tam řidič zadá, že nemá jet po placeném úseku a nejkratší cestou, tak ho možná navigace navede do centra města. Ale kdyby jel po obchvatu města, tak by neplatil žádné mýtné," uvedl Matějů.

Starosta uvažuje o několika možnostech, jak by se v případě, že se prokáže nárůst nákladních aut ve městě, problém řešil. "Jedna z variant je dopravní značení, které by omezilo provoz v centru," naznačil. Aby dal dopravní úřad ke značení souhlas, musí mít podle Matějů město podklady.

Města a obce, které podobný problém řešila dopravním značením, měla například výrazně poničenou komunikaci. "Ve Veselí jsou oba mosty pro kamiony únosné," doplnil.