Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když řidiči zdržují, delší zelená nepomůže, říká správce semaforů

  8:31aktualizováno  8:31
Stovky řidičů v Českých Budějovicích v minulých dnech bojovali s uzavírkou ulice Na Sadech, kudy běžně projede až 18 tisíc vozidel za den. Kvůli omezení bylo nutné upravit provoz na osmi křižovatkách a semaforech. Jejich řízení má ve městě už přes 12 let na starost společnost Swarco Traffic CZ.

Milan Smolík | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Před lety jich tady bývalo pouhých osm, ale s nimi také o desetitisíce aut méně. Dnes je v Českých Budějovicích padesát světelných křižovatek.

Milan Smolík, bývalý jednatel a nyní technický poradce správcovské firmy, říká, že do budoucna je možné udělat kroky, kterými se může dopravní situace ve městě zlepšit.

Většina lidí sází hlavně na obchvat Budějovic, který dopravě jistě dost pomůže. Co dalšího by mohlo zlepšit situaci ve městě?
Určitě může pomoci třeba navigační systém, který bude řidiče směrovat k parkovištím. Dále by moderní značení mohlo upozorňovat na to, jaká je dopravní situace na hlavních třídách, a podobně. Vše by přitom měli řidiči přímo v zorném poli a nemuseli by sledovat IT aplikace v mobilních telefonech.

Ulice Na Sadech je pro provoz ve městě důležitá. Vy jste z důvodu omezení upravili provoz na osmi křižovatkách. Jak dlouho trvá, než vše spočítáte a nastavíte?
Plánování může trvat dva až tři týdny, ale jsme schopni do týdne dodat informace do řadičů. Pak, jako tomu bylo i s ulicí Na Sadech, vyrazíme přímo na místo, abychom viděli, jak to funguje, a případně ještě nastavení ladíme.

Milan Smolík

(67 let)

Byl zakládajícím členem společnosti v roce 1995, tehdy ještě pod názvem Signalbau Huber CZ, který platil až do roku 2011. Byl například ve funkci jednatele či technického ředitele a nyní působí ve společnosti Swarco Traffic CZ jako technický poradce. Firma působí v Praze, Českých Budějovicích a další dvacítce měst v zemi.

A co když nastane nečekaná a mimořádná událost?
V případě vzniku havarijní situace nastupují naši pracovníci do 30 minut od ohlášení. Když však třeba někdo při nehodě zbourá semafory, není to možné vyřešit okamžitě.

Řekněme, že se stane nehoda a Strakonická ulice je neprůjezdná. Je možné zasáhnout třeba do 20 minut a začít odklánět řidiče přes Dlouhou louku?
To pak záleží na technologii i možnostech objížděk. K řešení je možné využít moderní proměnné značení, kdy je značka multifunkční a na příjezdu do města ukáže, že se stala nehoda, a začne vás odklánět. Budějovice chtějí jít cestou moderní telematiky a připravují se na pořízení nových technologií. Také záleží na tom, jestli budou někde na ústředně nepřetržitě sedět dispečeři a ten provoz nastaví. Pak je možné reagovat velmi rychle. Je to o porovnání efektivity, ceny a výkonu.

I dnes už je systém řízení křižovatek dynamický, takže reaguje na různé situace. Jsou v něm zařazené všechny křižovatky?
Máme ve městě 50 světelných křižovatek a všechny mají detekci – snímají pomocí kamery, kterou mohou řidiči vidět, a nebo je zařízení ve vozovce.

Přesto jsem viděl, že stál řidič na křižovatce, proběhlo celé kolo, a v jeho směru zelená nepadla.
Pak byl zřejmě špatně zařazený. Stává se nám to třeba na Dlouhé louce směrem ke Kauflandu. Někteří přijedou a zůstanou stát daleko od stop čáry. Pak je detekce v asfaltu nezaznamená. Je třeba najíždět správně. Může se to stát i cyklistovi, který jede úplně u krajnice. Videodetekce má v tomto ohledu větší dosah.

To funguje automaticky?
Ano, ústředna je bezobslužná. On-line přístup do ní má pověřený pracovník magistrátu, který má přístup ke všem křižovatkám. On je prostředníkem a důležitou osobou, která komunikuje s námi a radnicí.

Dost lidí říká, že Budějovice jsou městem semaforů, a zlobí se, že přibývají další a další. Teď mají být nově třeba u výstaviště.
Nevznikají na náš popud. My je uděláme na základě požadavku města. Ovšem třeba na Husově třídě u výstaviště ani jiná možnost není, jsou tam čtyři jízdní pruhy a je to nezbytné kvůli bezpečnosti. Do budoucna se tam navíc chystají další úpravy.

A jsme městem semaforů?
Tak bych to neřekl. Samozřejmě je problém, že někde investoři začnou stavět a pak potřebují přivést dopravu i za pomoci dalších semaforů. To už je ovšem na povolovacích orgánech. Působíme třeba v Praze, Liberci a dalších místech. Nelze to porovnávat. V Budějovicích je velká výhoda, že se staráme o celý systém, a dařilo se nám dohodnout na co nejlepším řešení.

Nedávno jste také instalovali semafory v Českém Krumlově při rekonstrukci u Porákova mostu. Předtím tam přitom byla okružní křižovatka. Co je lepší, „kruháče“, nebo semafory?
Konkrétně v Krumlově si myslíme, že se osvědčilo světelné řízení. Je tam trochu problém, že někteří řidiči jsou od sebe 15 až 20 metrů, a pak jich s takovým rozestupem na křižovatce neprojede tolik, kolik by mohlo. Někdy zdržuje i pomalý rozjezd prvního řidiče. V Krumlově by stálo za to udělat průzkum a zjistit průjezdy na dalších dvou kruhových křižovatkách směrem od Budějovic. Dost možná by se ukázalo, že by tam byly vhodnější semafory. Pak by mohla fungovat zelená vlna až k Porákovu mostu.

A obecně, co je lepší?
Pokud je průjezd v jednom směru nad 16 tisíc aut, tak přestane být kruhová křižovatka výhodnější. Je to třeba případ u Litvínovic, kde by bylo potřeba udělat změnu. Pokud je ovšem prostor pro velkou kruhovou křižovatku jako u Globusu, tak je lepší „kruháč“. Určitě však není vhodný v místech, kde hned za ním přecházejí chodci. To ztrácí na významu, protože se ruší plynulost.

Když jste zmínil chodce, někteří upozorňují, že nestíhají přejít. Je to tak třeba v Mánesově ulici u Lidlu, ale i dalších místech. Než přejdou, auta už se začínají rozjíždět, protože mají zelenou.
Pokud je to tak, je třeba to nahlásit na magistrátní odbor dopravy. Když dostaneme podnět, tak to upravíme. Obecně je nejkratší doba zelené pro chodce pět vteřin, ale měli by mít dostatek času na to, aby přešli, i když už je červená. Auta by v tu dobu také ještě měla mít červenou. Navíc, řidiči by se neměli rozjíždět, pokud je někdo na přechodu.

Autor:



Nejčtenější

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...

Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...



Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

V Kometě jako doma. Jsme jedna rodina, říká útočník Vincour

Brněnský útočník Tomáš Vincour v akci během třetího finále hokejové extraligy.

Stala se z toho tak trochu fráze, s níž sportovci mnohdy idylicky popisují vztahy uvnitř kolektivu. A obdobná slova...

Když v Červeném Dvoře hráli Schwarzenbergové tenis a biliár na trávníku

Současnou podobu získal Červený Dvůr v polovině 18. století.

Zámek a park Červený Dvůr byl významným venkovským rodovým sídlem Schwarzenbergů, kteří tu pořádali společenské akce na...

Další z rubriky

Budějovickými growshopy se soudy zabývají šest let. Kauza dál pokračuje

Otevření pracoviště pro výzkum léčebného konopí v Meclově na Domažlicku. (23....

Kolem provozu takzvaných growshopů na území krajského města, které nabízely potřeby pro pěstování konopí i dalších...

Obojživelníkům v Písku postaví podchody a zábrany za téměř dva miliony

Obojživelníků, kteří putují přes ulici Na Trubách, v posledních letech přibývá.

V Písku postaví podchody pod silnicí v ulici Na Trubách, aby žáby, ropuchy i čolci mohli bezpečně putovat z lesů k...

Dům na náměstí v Krumlově, kde byla spořitelna, přestaví na luxusní hotel

Budova v centru Krumlova, kterou společnost CPI předělá na hotel, byla...

Historickou budovu spořitelny na českokrumlovském náměstí Svornosti přestaví společnost CPI za 100 milionů korun na...

Najdete na iDNES.cz