Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když řidiči zdržují, delší zelená nepomůže, říká správce semaforů

  8:31aktualizováno  8:31
Stovky řidičů v Českých Budějovicích v minulých dnech bojovali s uzavírkou ulice Na Sadech, kudy běžně projede až 18 tisíc vozidel za den. Kvůli omezení bylo nutné upravit provoz na osmi křižovatkách a semaforech. Jejich řízení má ve městě už přes 12 let na starost společnost Swarco Traffic CZ.

Milan Smolík | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Před lety jich tady bývalo pouhých osm, ale s nimi také o desetitisíce aut méně. Dnes je v Českých Budějovicích padesát světelných křižovatek.

Milan Smolík, bývalý jednatel a nyní technický poradce správcovské firmy, říká, že do budoucna je možné udělat kroky, kterými se může dopravní situace ve městě zlepšit.

Většina lidí sází hlavně na obchvat Budějovic, který dopravě jistě dost pomůže. Co dalšího by mohlo zlepšit situaci ve městě?
Určitě může pomoci třeba navigační systém, který bude řidiče směrovat k parkovištím. Dále by moderní značení mohlo upozorňovat na to, jaká je dopravní situace na hlavních třídách, a podobně. Vše by přitom měli řidiči přímo v zorném poli a nemuseli by sledovat IT aplikace v mobilních telefonech.

Ulice Na Sadech je pro provoz ve městě důležitá. Vy jste z důvodu omezení upravili provoz na osmi křižovatkách. Jak dlouho trvá, než vše spočítáte a nastavíte?
Plánování může trvat dva až tři týdny, ale jsme schopni do týdne dodat informace do řadičů. Pak, jako tomu bylo i s ulicí Na Sadech, vyrazíme přímo na místo, abychom viděli, jak to funguje, a případně ještě nastavení ladíme.

Milan Smolík

(67 let)

Byl zakládajícím členem společnosti v roce 1995, tehdy ještě pod názvem Signalbau Huber CZ, který platil až do roku 2011. Byl například ve funkci jednatele či technického ředitele a nyní působí ve společnosti Swarco Traffic CZ jako technický poradce. Firma působí v Praze, Českých Budějovicích a další dvacítce měst v zemi.

A co když nastane nečekaná a mimořádná událost?
V případě vzniku havarijní situace nastupují naši pracovníci do 30 minut od ohlášení. Když však třeba někdo při nehodě zbourá semafory, není to možné vyřešit okamžitě.

Řekněme, že se stane nehoda a Strakonická ulice je neprůjezdná. Je možné zasáhnout třeba do 20 minut a začít odklánět řidiče přes Dlouhou louku?
To pak záleží na technologii i možnostech objížděk. K řešení je možné využít moderní proměnné značení, kdy je značka multifunkční a na příjezdu do města ukáže, že se stala nehoda, a začne vás odklánět. Budějovice chtějí jít cestou moderní telematiky a připravují se na pořízení nových technologií. Také záleží na tom, jestli budou někde na ústředně nepřetržitě sedět dispečeři a ten provoz nastaví. Pak je možné reagovat velmi rychle. Je to o porovnání efektivity, ceny a výkonu.

I dnes už je systém řízení křižovatek dynamický, takže reaguje na různé situace. Jsou v něm zařazené všechny křižovatky?
Máme ve městě 50 světelných křižovatek a všechny mají detekci – snímají pomocí kamery, kterou mohou řidiči vidět, a nebo je zařízení ve vozovce.

Přesto jsem viděl, že stál řidič na křižovatce, proběhlo celé kolo, a v jeho směru zelená nepadla.
Pak byl zřejmě špatně zařazený. Stává se nám to třeba na Dlouhé louce směrem ke Kauflandu. Někteří přijedou a zůstanou stát daleko od stop čáry. Pak je detekce v asfaltu nezaznamená. Je třeba najíždět správně. Může se to stát i cyklistovi, který jede úplně u krajnice. Videodetekce má v tomto ohledu větší dosah.

To funguje automaticky?
Ano, ústředna je bezobslužná. On-line přístup do ní má pověřený pracovník magistrátu, který má přístup ke všem křižovatkám. On je prostředníkem a důležitou osobou, která komunikuje s námi a radnicí.

Dost lidí říká, že Budějovice jsou městem semaforů, a zlobí se, že přibývají další a další. Teď mají být nově třeba u výstaviště.
Nevznikají na náš popud. My je uděláme na základě požadavku města. Ovšem třeba na Husově třídě u výstaviště ani jiná možnost není, jsou tam čtyři jízdní pruhy a je to nezbytné kvůli bezpečnosti. Do budoucna se tam navíc chystají další úpravy.

A jsme městem semaforů?
Tak bych to neřekl. Samozřejmě je problém, že někde investoři začnou stavět a pak potřebují přivést dopravu i za pomoci dalších semaforů. To už je ovšem na povolovacích orgánech. Působíme třeba v Praze, Liberci a dalších místech. Nelze to porovnávat. V Budějovicích je velká výhoda, že se staráme o celý systém, a dařilo se nám dohodnout na co nejlepším řešení.

Nedávno jste také instalovali semafory v Českém Krumlově při rekonstrukci u Porákova mostu. Předtím tam přitom byla okružní křižovatka. Co je lepší, „kruháče“, nebo semafory?
Konkrétně v Krumlově si myslíme, že se osvědčilo světelné řízení. Je tam trochu problém, že někteří řidiči jsou od sebe 15 až 20 metrů, a pak jich s takovým rozestupem na křižovatce neprojede tolik, kolik by mohlo. Někdy zdržuje i pomalý rozjezd prvního řidiče. V Krumlově by stálo za to udělat průzkum a zjistit průjezdy na dalších dvou kruhových křižovatkách směrem od Budějovic. Dost možná by se ukázalo, že by tam byly vhodnější semafory. Pak by mohla fungovat zelená vlna až k Porákovu mostu.

A obecně, co je lepší?
Pokud je průjezd v jednom směru nad 16 tisíc aut, tak přestane být kruhová křižovatka výhodnější. Je to třeba případ u Litvínovic, kde by bylo potřeba udělat změnu. Pokud je ovšem prostor pro velkou kruhovou křižovatku jako u Globusu, tak je lepší „kruháč“. Určitě však není vhodný v místech, kde hned za ním přecházejí chodci. To ztrácí na významu, protože se ruší plynulost.

Když jste zmínil chodce, někteří upozorňují, že nestíhají přejít. Je to tak třeba v Mánesově ulici u Lidlu, ale i dalších místech. Než přejdou, auta už se začínají rozjíždět, protože mají zelenou.
Pokud je to tak, je třeba to nahlásit na magistrátní odbor dopravy. Když dostaneme podnět, tak to upravíme. Obecně je nejkratší doba zelené pro chodce pět vteřin, ale měli by mít dostatek času na to, aby přešli, i když už je červená. Auta by v tu dobu také ještě měla mít červenou. Navíc, řidiči by se neměli rozjíždět, pokud je někdo na přechodu.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí v Jihočeském kraji dle okresů:

Volby do Senátu

Jihočeský kraj volí své zástupce do Senátu v obvodu České Budějovice. Do Senátu v obvodu č.14 kandidují: Ladislav Faktor, Blanka Jakubcová Sýkorová, Lubomír Pána, Marie Paukejová, Miloslav Procházka, Richard Schötz, Jiří Šesták a Štěpán Tampír.



Nejčtenější

Cyklista srazil na chodníku devítileté dítě. Po pádu se zvedl a ujel

Ilustrační snímek

Policisté pátrají po cyklistovi, který v úterý odpoledne srazil na autobusové zastávce v Českých Budějovicích...

Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...



Inspekce stíhá dva budějovické policisty kvůli mučení Roma

Generální inspekce bezpečnostních sborů (ilustrační foto)

Generální inspekce bezpečnostních sborů stíhá dva českobudějovické policisty. Údajně mučili 32letého Roma a nutili ho,...

Stavbu D3 k hranicím mohou zdržet perlorodky a problémy s pozemky

Více než tři kilometry dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné u Českých Budějovic.

Stavba budoucí dálnice D3 k rakouským hranicím může mít nepříznivý vliv na život a rozmnožování chráněné perlorodky...

Cyklista Kaňkovský proletěl sklem do auta: Asi při mně stáli všichni svatí

Zničené kolo Aloise Kaňkovského po nárazu do jednoho z mechanických vozů závodu...

Cyklisté hradecké stáje Elkov Author se chystají na mistrovství světa, kde pojedou závod družstev. Týká se to i Aloise...

Další z rubriky

Inspekce stíhá dva budějovické policisty kvůli mučení Roma

Generální inspekce bezpečnostních sborů (ilustrační foto)

Generální inspekce bezpečnostních sborů stíhá dva českobudějovické policisty. Údajně mučili 32letého Roma a nutili ho,...

Nová linka MHD přijede na hlavní náměstí v Budějovicích ulicí Karla IV.

V českobudějovické Krajinské ulici jezdí od středy minibusy.

Vedení Českých Budějovic představilo změny v MHD, které začnou platit od 1. listopadu. Na novou linku 23, která spojí...

Dítě v první třídě už by mělo mluvit bezchybně, říká logopedka

Logopedka Kateřina Hájková zbavuje děti řečových vad hrou, při práci používá...

Specialisté v ambulanci klinické logopedie písecké nemocnice pracují s předškoláky i prvňáčky s vadami řeči. „Pokud...

Najdete na iDNES.cz