Loni otevřený úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím, by měl být oplocený do...

Loni otevřený úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím, by měl být oplocený do konce letošního roku. | foto: MAFRA

Rakušané s rychlostní silnicí utíkají Čechům, Freistadt už má obchvat

  • 11
V sobotu otevřou v Rakousku pět kilometrů rychlostní silnice na trase České Budějovice - Linec. Obchvatu, který je součástí rychlostní silnice S10, se dočká Freistadt, kde se denně tvoří kolony a Češi tam pravidelně stojí při cestách na dovolenou a za nákupy.

Zatímco Jihočeši marně čekají na zahájení stavby dalších úseků dálnice D3 či rychlostní silnice R3, v Rakousku v sobotu otevřou pětikilometrový obchvat Freistadtu, který bude součástí čtyřproudové rychlostní komunikace S10. Díky němu se městu denně vyhne až 26 tisíc aut.

„V sobotu otevřeme kus naší budoucnosti. Otevření obchvatu bude znamenat nové příležitosti, pracovní místa, hospodářský rozvoj a hlavně zkvalitnění života našich obyvatel,“ píší se na svých webových stránkách Freistadtu, kde se na sobotu chystají i velkolepé oslavy.

Věří, že skončí dopravní zácpy, které jsou na denním pořádku, a na obchvat zamíří v průměru dvě ze tří aut. Součástí pětikilometrového úseku je i 800 metrů dlouhý most a dva tunely, které měří 715 a 295 metrů.

Dobrá zpráva pro Čechy

Báječná zpráva to je i pro obyvatele celé České republiky, kteří především v létě po tisících míří přes Freistadt na dovolenou k moři. Novinku vítají i Jihočeši, kteří jezdí do Freistadtu a dál do Lince za nákupy.

„Bude to příjemné zrychlení. Už se těším, až bude hotovo na úroveň Pregartenu, pak to bude do Lince hodně rychlá cesta,“ očekává Marek Douša z Budějovic.

Po obchvatu Freistadtu má být na konci příštího roku zprovozněna 15 kilometrů dlouhá část rychlostní silnice, která se napojí na již hotový úsek a dál na jih pokračuje jako dálnice A7. K tomuto úseku bude patřit i tunel Götschka, jež bude měřit úctyhodných 4 425 metrů.

Na rakouské straně pak bude zbývat propojit už jen asi 15 kilometrů rychlostní silnice se čtyřmi tunely směrem k hranicím u Dolního Dvořiště. Tam však zatím naši sousedé stavět nehodlají, chtějí vidět pokrok také na české straně.

„Z jejich pohledu nemá cenu stavět až k hranicím, dokud z naší strany nepojede alespoň 18 tisíc aut denně, a to bez rychlostní silnice nebude,“ uvedl před časem Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Od Českých Budějovic není ani kilometr

Jenže od hranic do Budějovic není připravený ani jeden kilometr rychlostní komunikace R3. Dlouhodobě vázl i výkup pozemků, což by se teď mohlo změnit s novelou zákona, kdy bude možné majitelům nabídnout větší sumu.

V posledních dvou měsících ředitel výstavby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Tomáš Čížek zopakoval, že R3 k hranicím bude hotová v roce 2021.

Nedávno se také sešel dnes již bývalý ministr dopravy Antonín Prachař se svou rakouskou kolegyní Doris Buresovou. A právě silnice R3 a S10 hodně řešili. „Dohodli jsme se, že expertní týmy připraví dohodu o místě propojení R3 a S10,“ řekl tehdy Prachař.

Jeho ve funkci zřejmě nahradí Dan Ťok a zatím je otázkou, jaký bude jeho postoj ke stavbě jihočeské části dálnice D3 a silnice R3.

„Věřím, že se nic nezmění a obě zůstanou prioritou. Zaměstnanci na ministerstvu i ŘSD zůstávají. Navíc je to člověk, který se v tomto byznysu vyzná (Ťok přichází z firmy Skanska, pozn. red.), což považuji za výhodu,“ okomentoval změnu František Konečný, budoucí náměstek budějovického primátora pro oblast dopravy.