V září vyrazit mezi lidi do ulic, vylepit plakáty napříč městem a spoustu toho naslibovat. Tato forma předvolební kampaně už na zisk značné části hlasů nestačí. I regionálním politikům došlo, že je dobré být aktivní na sociálních sítích. A tam už se rozjela předvolební kampaň pro podzimní komunální volby v Českých Budějovicích.
Nejvíce na očích je z tohoto pohledu hnutí Občané pro Budějovice (OPB). Necelé tři roky v opozici jim evidentně stačily a změnit to chtějí působením na webu. Už na přelomu roku tak začali být mnohem aktivnější, což dál stupňují.
„Kampaň ve smyslu informování Budějovičáků o naší práci vedeme nejen před volbami, ale vlastně neustále. Vedle osobního kontaktu s občany samozřejmě využíváme i sociální sítě,“ potvrdil předseda hnutí Ivo Moravec.
Při podzimních volbách by měl být lídrem jejich kandidátky exprimátor Juraj Thoma. Tu společně s programem pravděpodobně představí na přelomu května a června.
Volby 2014 v BudějovicíchANO 2011 20,65 % |
Podle průzkumu MF DNES se z pohledu facebookových čísel právě OPB těší největší podpoře v Budějovicích, když má jejich stránka přes 1 600 „přátel“ a dalších 1 600 sledujících.
Třeba u ČSSD je to v obou případech téměř o tisíc méně a to lze stále mluvit o slušném čísle. Sociální demokraté si však s městskou facebookovou stránkou příliš nehrají a je pouze plná odkazů na nejrůznější články mediálních serverů.
Facebook si na začátku února založilo českobudějovické hnutí ANO. Přestože tuto stránku pravidelně plní informace o dění na radnici, kde je ANO v koalici s ČSSD, ODS a lidovci, měla na konci března jen 32 lajků a 39 sledujících.
Pravidelní uživatelé sociálních sítí možná v poslední době narazili na příspěvek Martina Kuby, krajského předsedy ODS. Využil možnosti sponzorovaného odkazu, který se pak dostane k více čtenářům na webu. Kuba ale tvrdí, že to nepovažuje za předvolební kampaň, protože zatím ani neví, jak bude vypadat samotná kandidátka ODS v krajském městě.
Na druhou stranu tak lze jeho příspěvky určitě chápat. Angažoval se například v Riegrově ulici, kde si část obyvatel stěžovala na problematické soužití s nepřizpůsobivými občany a následně informoval i o řešení situace. Zda si řekne o post lídra pro Budějovice, je pro něj nyní předčasné, ale je téměř jisté, že bude na kandidátce hodně vysoko.
„ODS bude mít letos ambici potvrdit zlepšující se výsledky z krajských a parlamentních voleb. Chceme přijít s řešením témat, která občany trápí, a ne absolvovat kampaň, kdy se nadává na dopravu,“ reagoval Kuba.
V posledních týdnech pak o sobě na Facebooku dala vědět i budějovická TOP 09, dál už je to slabší. Ale tento týden lze očekávat, že do předvolebního boje vstoupí další uskupení.
Už dnes by to mělo být nové hnutí Čisté Budějovice s předsedou Janem Mádlem, který je známý třeba jako pořadatel exhibičních charitativních utkání Pomáháme fotbalem, ve vedení s ním je David Kovařík, moderátor a pořadatel kulturních akcí.
„Čisté proto, že chceme čisté ulice, čistou dopravu, ale i radnici. A lze to pokrýt do mnoha oblastí. Brzy začneme sbírat hlasy, abychom mohli kandidovat,“ potvrdil Mádl.
A v sobotu do krajského města vplují Piráti. Ti se chtějí po celostátním úspěchu výrazně prosadit i na komunální úrovni. Tuto sobotu slavnostně otevřou pirátské centrum s názvem ČePiCe se sídlem v Hradební ulici 13, kde ho po 17. hodině pokřtí předseda strany Ivan Bartoš. „Pirátské centrum nám usnadní vzájemnou koordinaci, pomůže nám při plnění úkolů a vymýšlení a uskutečňování pirátských myšlenek,“ uvedl budějovický pirát Lukáš Mareš.
Na podzim by tak nemuselo být překvapením, pokud by se pětačtyřicetičlenné zastupitelstvo ještě více tříštilo. V současnosti je v něm sedm stran a hnutí a k tomu navíc klub nezávislých. O hlasy voličů před čtyřmi lety usilovalo 17 uskupení. I letos lze očekávat podobné číslo.