České Budějovice přestaly vydávat radniční noviny.

České Budějovice přestaly vydávat radniční noviny. | foto: MAFRA

Spory? Budějovické radniční noviny oficiálně skončily kvůli úsporám

  • 4
Vedení Českých Budějovic výrazně omezilo komunikaci s obyvateli. Ukončilo vydávání radničních novin, oficiálním důvodem jsou úspory. Město navíc už několik měsíců hůř komunikuje i na Facebooku, kde má 5 850 přátel.

Maximální důraz na otevřenost a komunikaci. Přesně to jsou slova z koaliční smlouvy vedení města České Budějovice. Jenže v posledním roce volebního období jeho zástupci postupují zcela proti nim.

Letos už totiž nebudou vycházet radniční noviny. Přitom je to asi nejsilnější prostředek, jak obyvatelům města oznámit důležitou informaci z dění na magistrátu.

Oficiálním stanoviskem pro zrušení jsou vysoké náklady. Podle primátora Juraje Thomy se pak používaný formát už také přežil. "Je na místě zamyslet se případně nad změnou formátu novin," reagoval Thoma.

Neoficiálně se ovšem hovoří o tom, že mezi členy vedení města vznikaly třenice o to, jak by měla podoba zpravodaje vypadat. Někomu pak podle zákulisních informací také vadilo, že někteří lidé z radnice dostávají více prostoru než ti druzí, a podobně. I proto pak bylo snazší vydávání novin zastavit.

Loni byly náklady přes 600 tisíc korun

O ukončení se podle primátora uvažovalo již při přípravě rozpočtu města na rok 2013, právě kvůli financím. "Náklady na zpracování, tisk a distribuci radničních novin byly loni 614 684 korun," doplnil Thoma.

MF DNES se ptala na radniční noviny ve městech s podobným počtem obyvatel a tedy i podobným rozpočtem. V Hradci Králové i v Liberci o rušení novin neuvažují i přesto, že za ně utratí o několik set tisíc korun více. Naopak zpravodajům přikládají značnou důležitost.

"Náklad je 45 500 kusů a Liberecký zpravodaj vychází každý měsíc. Lidé ho dostávají zdarma do schránek, měl by se tak dostat do každé domácnosti ve městě," potvrdila Zuzana Minstrová, mluvčí libereckého magistrátu.

V Hradci Králové pak vychází zdarma dokonce zpravidla jednou týdně. "Ročně vydáme 42 čísel plus letní speciál," upozornila tamní mluvčí Magdaléna Vlčková s tím, že roční náklady přesahují 1,3 milionu korun.

Facebook ztratil na aktuálnosti

Budějovičtí se nyní budou spoléhat především na svou mluvčí Jitku Welzlovou, která pravidelně rozesílá tiskové zprávy do všech médií.

"V rozpočtu kanceláře primátora jsou ještě prostředky na případnou výrobu a distribuci konkrétních informačních letáků, bude-li potřeba něco významného sdělit občanům města," doplnil Thoma.

Pokud se budeme dál držet oficiální verze, že formát zpravodaje je přežitý, nabízí se modernější formy komunikace, například sociální sítě Facebook a Twitter.

Právě Facebooku se ještě před několika měsíci dařilo. Získal tisíce fanoušků a jeho prostřednictvím se lidé velmi rychle dozvěděli o novinkách a aktuálním dění. Jenže s loňským odchodem Michala Bosáka, který měl na radnici na starosti jeho správu, selhává i tato forma komunikace.

Facebookovým stránkám města byly na začátku ledna tři roky. Mají 5 850 přátel a další tisíce lidí je sledují. Hodně obyvatel si už delší dobu stěžuje na pokles kvality a nespolehlivost při komunikaci.

Například Jakub Axman nedávno tři dny čekal na odpověď, proč nemohlo město informovat, že bude z technických důvodů zavřený plavecký bazén.

"Proč se o této věci nemůže informovat na facebookových stránkách? Od toho snad jsou, ne? Za poslední měsíc se mi to stalo již podruhé," ptal se Axman.

I primátor Thoma přiznává, že si představuje fungování stránek jinak, a uvědomuje si, že Budějovické stránky byly mezi statutárními městy na špičce sledovanosti a využívání.

"Odchodem Michala Bosáka zajišťuje správu profilu externí spolupracovník, který má nevýhodu, že nesedí na radnici. Nemá stálý přístup k lidem na úřadě a informacím. I to je důvod, proč Facebook není momentálně tak pružný a opečovávaný," vysvětlil Thoma. Dodal, že se pokusí na částečný úvazek v kanceláři primátora zaměstnat nového správce.