Pošumavské lokálky využívají nejvíce turisté.

Pošumavské lokálky využívají nejvíce turisté. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Jihočeský kraj vypíše obří tendr. Cílem jsou modernější vlaky na Šumavě

  • 9
Modernější a rychlejší vlaky na šumavských tratích pro obyvatele jižních Čech i turisty. To je cíl, který očekává hejtmanství od tendru na pošumavské lokálky. Největší zakázku v historii Jihočeského kraje s odhadovanou cenou 2,25 miliardy korun už schválili jeho radní a ještě během července kraj vypíše veřejnou soutěž.

S novým dopravcem chce uzavřít smlouvu na provoz na pošumavských lokálkách na patnáct let. Konkrétně jde o zajištění dopravy na třech železničních tratích: České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Volary - Nové Údolí a Strakonice - Volary.

„Od soutěže si slibujeme, že zlepšíme kvalitu přepravy. Že tam budou jezdit modernější a rychlejší vozidla a vybraný dopravce nabídne cestujícím vyšší pohodlí. Jde i o cenu, ta je rozhodujícím kritériem. Důležité je, aby nepřesáhla současnou dotaci Českým drahám, které tam teď jezdí,“ uvedl poradce hejtmana Ivan Študlar.

Cena soutěže 2,25 miliardy je odhad dotace, kterou kraj vyplatí novému dopravci za 15 let provozu na vybraných pošumavských tratích.

„Je to v cenách letošního roku, nejsou v tom zahrnuty vlivy ať do plusu, či minusu, například změna DPH nebo zdražení nafty. Při výrazném posunu ať už do plusu, či minusu bychom jednali o změně dotace,“ objasnil Študlar.

V současnosti dotuje hejtmanství České dráhy v průměru 112 korunami na jeden vlakový kilometr a netají se tím, že chce dotaci stlačit. Srovnává ji s provozem linkových autobusů, na jejichž jízdu doplácí zhruba třetinu částky.

O vypsání tendru začali krajští politici a úředníci uvažovat před dvěma lety a celý proces až k svěření pošumavských lokálních tratí novému dopravci bude trvat ještě několik dalších let.

„Rok jsme o této zakázce diskutovali, rok dopředu musíte zveřejnit zájem na její zhotovení v Evropském věstníku. A protože máme vysoutěžit největší zakázku Jihočeského kraje v jeho historii, bude nás v celé soutěži zastupovat renomovaná pražská společnost právníků KŠD Legal,“ popsal šéf krajského odboru dopravy Jiří Klása.

Po vypsání tendru budou mít zájemci sto dní na podání nabídek. Lhůta se většinou ještě kvůli dotazům některých účastníků protáhne, takže Klása odhaduje, že všechny nabídky by mohl mít na stole na konci roku. Pak budou odborníci nabídky měsíc dva prověřovat.

„Pokud by vše šlo dobře, mohli bychom mít v únoru, či březnu podepsanou smlouvu s vybraným dopravcem. Soukromí dopravci mají zájem převzít tyto tratě. Myslím si, že dostaneme čtyři pět nabídek,“ naznačil Klása.

Volarští už se těší

A shodně situaci vidí i Študlar: „Byť šumavská doprava není nic extra, nejsou to rychlíky mezi Prahou a Ostravou, má tu dopravce na 15 let zajištěnou stálou práci s přiměřeným ziskem.“

Jenže nové vlaky na šumavských lokálkách vyjedou v optimálním případě až v prosinci 2016. „Rok a půl až dva roky potřebují dopravci na pořízení vozidel. I když netrváme na nových, stačí modernizované a částečně nízkopodlažní,“ upřesnil Študlar.

Ve čtyřtisícovém městečku Volary na Prachaticku, které je železničním uzlem nejromantičtějších tratí u nás, kde vlaky jedou na čtyři strany, už se na změnu těší. „Železnice je pro nás velice důležitá, vlakem jezdí lidi do školy, do práce i a výlety na Šumavu. Proto vítáme, že tu kraj chce zlepšit dopravu,“ sdělila volarská starostka Martina Pospíšilová.