Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Tunel, nebo více jízdních pruhů? Český Krumlov tíží ucpaná silnice

  • 1
Ulice Pod Kamenem v Českém Krumlově se pravidelně mění v parkoviště. Ať už míří turisté k Lipnu, či do města na seznamu UNESCO, trpí v koloně. Šance na zlepšení je ovšem daleko.

Každou chvíli se to místo mění v ucpané hrdlo. Zoufalí řidiči přemýšlejí, kudy se vyhnout. Jenže při cestě na Lipno či přímo do Českého Krumlova takřka není jiná možnost, než jet ulicí Pod Kamenem.

Nadcházející letní sezona dopravní problém ještě více zvýrazní. Lze s tím ovšem vůbec něco dělat? „Slýcháme za to ze všech stran silnou kritiku. Problém je ale ten, že v návrzích řešení se rozcházejí i odborníci,“ říká krumlovský starosta Dalibor Carda.

Možnosti, jak ucpanou dopravní tepnu v Českém Krumlově řešit, jsou v podstatě dvě. Ulehčil by buď tunel z ulice U Trojice, jehož projekt má město na stole už déle než desetiletí, nebo rozšíření kruhové křižovatky v ulici Pod Kamenem.

Mimo sezonu 20 tisíc aut

Až do loňského léta radnice souhlasila s nápadem Ředitelství silnic a dálnic zvětšit kritickou kruhovou křižovatku u Porákova mostu přes Vltavu s tím, že by byl zachovaný jediný pruh. Jenže se ukázalo, že to nemůže stačit. „Počítali jsme, kolik aut projede těmi místy v pracovní den mimo sezonu. Dostali jsme se až k číslu 20 tisíc. A v sezoně to bude o dost víc. Proto jsme nápad na jednoproudou kruhovou křižovatku zavrhli,“ vysvětluje Carda.

Starosta preferuje výstavbu víceproudé kruhové křižovatky a přidání jízdního pruhu v ulici Pod Kamenem hlavně proto, že se mu zdá finančně méně náročná než stavba tunelu. Jeho vybudování má podle odborných odhadů vyjít na bezmála 600 milionů korun.

Problém víceproudé křižovatky je však v tom, že silnici první třídy svírá z jedné strany řeka a z druhé skála. Musel by se rozšířit i samotný Porákův most a stavba by se zřejmě neobešla bez konstrukčně náročných opěrných zdí. Jak drahé by něco podobného bylo, zatím nikdo nespočítal.

„Nedovedu si představit, kolik by to mohlo stát, jestli by to nakonec nebyla částka podobající se ceně tunelu. Jednal jsem o tom se zpracovatelem územního plánu města, architektem Koubkem, který si myslí, že nejvhodnějším řešením by byl právě tunel,“ popisuje krumlovský místostarosta Josef Hermann.

Odlišný názor má vedoucí úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic v Českých Budějovicích Jan Kudrle. Podle něj je možným řešením zvětšení kruhové křižovatky tak, jak bylo navrženo vloni. „Přidat jízdní pruh je nemožné, protože bychom museli jít až do řeky. Navíc pruhy by se musely vést už od začátku města,“ podotýká Kudrle. Nová kruhová křižovatka by podle něj nebyla spásou na dlouhá desetiletí, určitou pomoc by ale při současných problémech znamenala.

Nejhorší situace je odpoledne

„Krumlov má s průjezdností největší problémy v odpoledních hodinách, kdy je většina lidí na cestě ze zaměstnání. V letošním roce plánujeme další měření intenzity dopravy a podle jeho výsledků budeme dále jednat,“ dodává Kudrle.

Nic víc se však na nejpalčivějším místě Krumlova letos nestane. S původním územním rozhodnutím Krumlovští nesouhlasili a žádné nové vydané není. „Samozřejmě se ale věcí zabýváme. Pro město je situace opravdu problematická a jsme připraveni se na případném zlepšení finančně podílet,“ konstatuje starosta Carda.

Zatímco řešení průjezdu u řeky se tak odkládá, letos mají finišovat přípravy na zlepšení průjezdnosti pod nemocnicí, v místě, kde se střetávají ulice Nemocniční a Objížďková. Má tam vzniknout kruhová křižovatka, kterou vybuduje Jihočeský kraj s přispěním města.

„Nyní končí výběrové řízení na zhotovení projektové dokumentace. Naším cílem je stihnout do konce letošního roku všechny náležitosti pro získání stavebního povolení,“ říká Jiří Klása, vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství.