Baletní soubor Jihočeského divadla nastudoval Labutí jezero. V titulní roli...

Baletní soubor Jihočeského divadla nastudoval Labutí jezero. V titulní roli prince Siegfrieda se představí Viktor Svidró. Jako bílá labuť Odetta září Cristina Porres Mormeneo. Velký prostor dostala Julie De Meulemeester, která ztvární černou labuť Rothbart. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Nové zpracování Labutího jezera: princ Siegfried je psychicky narušený

  • 1
Je to nejslavnější balet všech dob. Existuje nespočet verzí a závěrů příběhu o princi Siegfriedovi a labuti Odettě. Nyní vdechl novou podobu Labutímu jezeru také Attila Egerházi z Jihočeského divadla. Z prince Siegfrieda udělal psychicky rozpolceného muže, který touží po lásce.

Čajkovského veledílo uvádí v pátek v premiéře baletní soubor Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Titulní roli tančí Viktor Svidró.

„Nebude to remake Labutího jezera, které všichni znají. Je to originální baletní dílo s mým osobním vkladem a představami. Zredukoval jsem hudbu a proškrtal děj,“ upozorňuje Attila Egerházi, umělecký šéf baletu.

Diváky přivítá nejprve strohá scéna domu s dveřmi a dvěma okénky. V něm sedí vytáhlý plachý mladík v malém maturitním obleku. V dětství byl traumatizován despotickou matkou, tato vazba poznamenala jeho vztah k němu samému i k ženám. Žije proto hlavně v představách, které tvoří hlavní část baletu. V ní už čekají návštěvníky výpravné kostýmy, zrcadlové efekty a hlavně neskutečné taneční výkony.

„Drama mého Labutího jezera je celé založené na hře představivosti. Siegfried je rozdvojená osobnost, která si vytvořila imaginární přízraky a démony - Odettu a Rothbart. Odetta je vysněná idylická postava, po které touží. Rothbart je autoritativní osobnost trýznící jeho psýchu a symbolizuje jeho matku,“ přibližuje Egerházi.

Siegfried utíká před Rothbart a chce najít lásku v objetí Odetty. Pokouší se zničit černou labuť a zoufale se upíná na bílou.

Labutí jezero bude i před otáčivým hledištěm

Pro Viktora Svidró je to po roli Kafky, za kterou byl loni v užší nominaci na celostátní Thálii, znovu velká taneční výzva.

„Je to další příležitost najít v sobě nějaký jiný charakter. Na jevišti jsem pořád,“ říká Svidró. Alternuje ho držitel Thálie Zdeněk Mládek.

Jako bílá labuť Odetta září Cristina Porres Mormeneo. Velký prostor dostala Julie De Meulemeester, která ztvární černou labuť Rothbart. Pro čerstvou členku souboru je to nová zkušenost. „Využívám tělo a svaly úplně jiným způsobem, dosud jsem totiž dělala jen klasický balet,“ podotýká.

Egerházi upozorňuje, že choreografii vytvořil přímo pro jihočeský ansámbl. „Nikdo jiný v republice by to třeba ani nezvládl,“ dodává Egerházi.

Orchestr řídí generální ředitel opery Mario De Rose a Jan Bubák, mystickou scénu plnou zrcadel vymyslel Jaroslav Milfajt, kostýmy pocházejí z dílny Bregje van Balenové. Na představení spolupracuje i Taneční centrum Praha.

Premiéra původního Labutího jezera byla v roce 1877 v Moskvě. Kritici tehdy psali o Čajkovského hudbě jako o monotónní, nudné, bez fantazie a plné divných motivů. Rozhodujícím momentem pak bylo uvedení díla v lednu 1895 v Petrohradě. Novou choreografii baletu zpracovali Marius Petipa a Lev Ivanov. Jejich nastudování se stalo kanonizovanou verzí, která je živá doposud.

Na páteční premiéru v Českých Budějovicích zbývaly dopoledne poslední volné lístky. Druhá premiéra je 26. března, reprízy pak v dubnu. V létě uvede soubor Labutí jezero i před otáčivým hledištěm.