K tomuto závěru nyní dospěli odborníci z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, kteří zřícení jednomístného akrobatického dolnoplošníku Zlín sloužícího na roztahování větroňů vyšetřovali.
"Pravděpodobnou příčinou havárie z 8. května byla ztráta rychlosti v průběhu sestupného manévru před přistáním v důsledku malých zkušeností pilota s létáním na daném typu stroje," shrnul předseda vyšetřovací komise Stanislav Suchý.
Vyšetřovatelé zjistili, že letoun byl v pořádku, ale pilot s ním absolvoval před nehodou pouze sedm letů, při nichž roztahoval větroně. Na požadovaný let měl ale platnou kvalifikaci i zdravotní osvědčení.
Kokpit rozbili, pak pilota vytáhli
Bezprostředně před místem letecké nehody se zvýšil výkon motoru, letoun ztratil rychlost a narazil do korun stromů u rybníka. Sportovní letadlo bylo po dopadu do rybníka u jeho kamenné hráze zcela zničené.
Pilotovi v potápějícím se vraku letadla zachránili život Jiří Malík a Rudolf Kocar. "Nemáme zkušenosti s otvíráním kokpitu, ale pomohlo hrubé násilí. Pak jsme hledali, kde se rozepínají pásy. Nevím jak, ale taky se nám to podařilo. Už měl vodu po bradu," popsal záchranu pilota 38letý Jiří Malík.
Když na místo přiletěl záchranářský vrtulník a přijela sanitka, měli už pilota na břehu. Záchranáři mu ošetřili hlavně řezné rány v obličeji a převezli ho do nemocnice, kde lékaři zjistili, že má jeden kotník zlomený, druhý vymknutý, vyhozený obratel, naražená žebra a otřes mozku.
Samotný pilot se k nevydařenému letu už nechce vracet. "Samozřejmě si moc vážím toho, že mě kluci vytáhli. Mám dva nové kamarády," ocenil své zachránce pilot Libor Kovařík.