Dva muži nepřežili pád ultralightu u Kondrače na Budějovicku.

Dva muži nepřežili pád ultralightu u Kondrače na Budějovicku. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Ultralight k moři nedoletěl. U Kondrače se zřítil zřejmě kvůli přetížení

  • 1
Tragickou leteckou nehodu, při níž vloni zemřeli u Trhových Svinů dva lidé, zavinilo pravděpodobně přetížení ultralehkého sportovního letounu. Pilot měl totiž ve stroji další nepovolené přídavné nádrže, které zásadně ovlivnily těžiště.

Rozbité letadlo a za ním natažený padák. Takový pohled se naskytl třem mužům, kteří loni 26. června přiběhli na louku u Kondrače na Budějovicku. Zraněného pilota ani druhého pasažéra se jim ani záchranářům oživit nepodařilo.

Pád zavinilo pravděpodobně přetížení ultralightu. MF DNES zjistila informace ze závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod, kterou inspekce a policie oficiálně zveřejní do několika dnů. Šetření trvalo rok a odborníci podrobili vrak letadla desítkám testů.

„Byla za tím souhra okolností, které zavinil pilot. Jednou z nich je přetížení. Cestující zahynuli a svědci viděli až pád,“ uvedl inspektor ústavu Viktor Hodaň.

Podle závěrečné zprávy spadlo dvoumístné ultralehké letadlo WT-9 Dynamic 26. června 2014 u osady Kondrač nedaleko Trhových Svinů. Svědci popsali, že se dostalo pod mraky do vývrtky a pokoušelo se rozbalit záchranný padák. Vzhledem k malé výšce to pilot nestihl.

Podle Hodaně má být maximální hmotnost plně vytíženého letounu 472 kilogramů. Ve skutečnosti vážilo víc než 600 kilo. „Pilot v něm instaloval přídavné nádrže na pohonné hmoty. Zkoušeli jsme proto na stejném stroji, jak ovlivnily let,“ řekl zástupce ředitele ústavu Josef Bejdák.

Pro inspektory je přitom záhadou, proč pilot letící z letiště ve Slaném do chorvatské Puly na Istrii s mezipřistáním v Plané u Českých Budějovic vůbec přídavné nádrže doplňoval. S plnou 75litrovou nádrží měl stroj dolet až 1 600 kilometrů, přitom do Istrie je to vzdušnou čarou kilometrů 454.

Při nehodě utrpěli smrtelná zranění dva muži ve věku 63 a 57 let. Svědci události popsali, že u Kondrače vylétlo letadlo z nízké oblačnosti a pak už jen slyšeli svist rozbalovaného padáku. Motor předtím fungoval podle poslechu nepřerušovaně.

Inspektoři uvedli, že takové letadlo může spolehlivě zachránit záchranný systém, pokud reaguje pilot bezchybně.

Může přistát klouzavě i bez motorů. V tomto případě zřejmě pilot letěl nízko a zjistil to až po opuštění pásu oblačnosti.

„Za leteckými nehodami je skoro vždy souhrn příčin zaviněných lidským faktorem,“ myslí si letecký instruktor Areoklubu Hosín Vojtěch Novotný. Podle něj jsou dnes ultralehká letadla běžně dostupná a lidé si je pořizují k cestování. Někteří si je sestrojí sami podle návodu.

„V pilotních kurzech je připravujeme i na takové krizové události. Oprávnění může získat každý člověk starší sedmnácti let, průkaz na ultralehká letadla stojí do 50 tisíc korun. Zájemců je stále víc,“ uvedl Novotný.