Z kopců okolo Českých Budějovic se při prosincových večerech nabízel nový zajímavý pohled. Po 13 letech se opět rozsvítila ranvej letiště. Osvětlení, tehdy ještě armádní, naposledy zářilo v roce 2005, teď ho při modernizaci celého areálu v Plané nahradilo nové. Navigační i světelné zařízení už má za sebou první zkoušky.
Dál tak pokračuje rozsáhlá přestavba Letiště České Budějovice, která vyvrcholí příští rok. „Do poloviny roku 2019 by mělo být hotovo,“ potvrdila mluvčí letiště Martina Vodičková.
Letiště už může počítat s krajskými i městskými penězi. Na modernizaci je v jihočeském rozpočtu připraveno 255 milionů korun. Budějovice přidají především na provoz dalších 26 milionů korun, což při prosincovém schvalování vzbudilo vášnivou debatu, protože to někteří zastupitelé považují za zbytečně utracené peníze.
Přímo v areálu už je velmi dobře rozpoznatelný terminál pro cestující, který se začíná blížit finální podobě. Společnost Hochtief CZ, která je zhotovitelem této hlavní etapy modernizace, postavila také technickou budovu, kde budou parkovat třeba samohybné nástupní schody k letadlům. Součástí je i navigace a další zařízení. Vše za 495 milionů korun.
V roce 2020 by měl areál začít fungovat jako mezinárodní veřejný letecký přístav. „Ve chvíli, kdy dokončíme stavbu, může začít nezbytný proces certifikace,“ pokračovala Vodičková. Trvat může přibližně jeden rok.
„Všechny nainstalované věci, například bezpečnostní rámy, kontrola zavazadel, detektory kovů, musí splňovat normy pro provoz civilního letectví podle nejvyšších evropských zákonů,“ uvedl ředitel letiště Ladislav Ondřich.
Vedení společnosti se také v uplynulých měsících potýkalo s vážným problémem. Více než dva roky probíhal tendr na poskytovatele letových provozních služeb.
„To je ten, kdo vám letadla přivede na zem. Soutěž jsme vyhlásili, měli několik jednání se státním podnikem Řízení letového provozu ČR. Dopisem z jara letošního roku nám oznámili, že u nás nejsou schopni v požadovaném termínu poskytovat své služby a tendru se vzdávají,“ sdělil před časem Ondřich.
Potíž je, že Řízení letového provozu je jediný podnik svého druhu v republice. „Na část provozu máme vlastní dispečery, ale ten nejvyšší level dělá jen ŘLP. Bez nich bychom byli znevýhodnění oproti ostatním,“ vysvětlil ředitel. Po dalších jednáních to však vypadá dobře a řízení bude ve spolupráci s ŘLP zajištěné. Ještě v lednu se mají uskutečnit další schůzky.
Letiště se i po proměně nebude moci spoléhat jen na létání, ale bude na něj potřeba navázat i další služby. Také proto kraj letos za 143 milionů korun koupil od státu 42 pozemků a 41 opuštěných staveb na 18 hektarech v dolní části areálu blízko silnice E55. Teď pro ně hledá využití.
„Mělo by tam být odstavné parkoviště se zázemím pro kamiony a řidiče,“ upozornila hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD). Zmínila, že se také vyjednává o tom, že by v místě fungovala letecká škola.
Krajské město s hejtmanstvím jsou napůl vlastníky společnosti Jihočeské letiště České Budějovice, která areál spravuje. Veškerý majetek je kraje. A právě to se pravidelně stává středobodem diskusí budějovických zastupitelů.
„Je nepříjemné, že se projekt protáhl a musíme do něj stále vkládat peníze, ale je správná filozofie, že má kraj letiště. Je třeba se dívat do budoucnosti. Asi se tu nebude startovat dvakrát denně do turistických destinací, ale letecká doprava bude žádaná,“ sdělil náměstek primátora František Konečný (ANO).
Další náměstek Tomáš Bouzek (TOP 09) připomenul, že je problém v systému. „Nemovitosti jsou kraje a společnost je prázdnou skořápkou, která nemá příliš movitých věcí. Je špatně, že se tak dlouho lily peníze do společnosti, kde jsou vysoké personální náklady. Mohly se navýšit až před rozběhnutím letiště,“ konstatoval Bouzek.
Opoziční zastupitel Martin Kuba (ODS) pak požádal, aby vedení města do března předložilo ekonomickou studii letiště pro roky 2020 až 2025. „Abychom věděli, co nám může přinést. Nebyl bych takový optimista, jak uvádí čerstvý krajský dokument ohledně počtu velkých letadel,“ reagoval Kuba.
Po dokončení se Budějovice zařadí mezi mezinárodní letiště, jako jsou Ostrava, Pardubice a Karlovy Vary. Budou připravené na odbavení středně velkých dopravních letadel včetně zajištění charterových či obchodních letů.
20. července 2018 |