Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vítěz na dostavbu letiště neuspěl se stížností. Teď čeká na kroky kraje

  9:07aktualizováno  9:07
Nejdříve na přelomu roku začne poslední část modernizace Letiště České Budějovice. Problémy kolem stamilionového tendru zpozdí dlouho očekávanou stavbu minimálně o rok a čtvrt. Mohla by být ale levnější.

Jihočeské letiště České Budějovice má statut pro neveřejný mezinárodní provoz a postupně prochází modernizací. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) musí vrátit Jihočeský kraj jako investor do hry o dostavbu společnost Hochtief CZ, kterou původně vyřadil. Dostane možnost nahradit své reference a doplnit nabídku, jež byla nejlevnější ze všech.

Podle ÚOHS kraj postupoval v rozporu se zásadou rovného zacházení, když z tendru vyloučil Hochtief CZ. Firmě neumožnil písemně objasnit předložené informace a předložit další doklady, které by jí umožnily splnit požadované podmínky.

Rozhodnutí ÚOHS alespoň uvolnilo ruce kraji, který nyní může dokončit soutěž.

Modernizace měla začít už loni na podzim

Antimonopolní úřad rozhodl o vrácení firmy Hochtief CZ v červnu letošního roku (psali jsme zde). S tímto rozhodnutím se však nehodlal smířit původní vítěz tendru, sdružení Geosan Group a Habau CZ (více o tom zde). To uspělo s nabídkou za 418 milionů korun. Proti rozhodnutí ÚOHS podalo sdružení rozklad, který však úřad v srpnu zamítl.

„Naše další kroky budou záviset na tom, co udělá investor, tedy kraj,“ reagovala Vlasta Končelová, mluvčí Geosan Group.

Už teď je jisté, že práce nezačnou dříve než na přelomu roku. Zpožděný termín potvrdila i hejtmanka Ivana Stráská. Původně přitom měla modernizace odstartovat už loni na podzim po krajských volbách.

Kraj nyní řízení na poslední fázi modernizace vrátí do stadia, kdy posoudí kvalifikaci Hochtief CZ.

„Rozhodnutí ÚOHS považuji za dobrou zprávu, protože dokončení zadávacího řízení už nestojí nic v cestě. Tedy v případě, že jej prohrávající strana nebude žalovat u soudu,“ uvedla Stráská.

Svým vyjádřením kraj v podstatě předem pojistila proti možným komplikacím a dalším prodlevám. A ty lze očekávat. Sdružení Geosan Group a Habau CZ přece jen už jednou tendr vyhrálo a dost možná se nebude chtít vzdát tendru bez boje. A není vyloučeno, že zareagují i další poražení.

Stavět se bude rok a půl

Krajský radní Antonín Krák, který má na starost veřejné zakázky, upřesnil, jaký je teď stav kolem celé akce. Už o nastalé situaci mluvil na hejtmanství se svými kolegy.

„Očekávám, že dostaneme do ruky celý balík materiálů, který se týká rozhodnutí antimonopolního úřadu. Předat by nám ho měl právní zástupce, který za nás ve věci jednal. Pak bude možné nastavit další termíny,“ konstatoval Krák.

Očekává, že Hochtief CZ následně vyzvou k doplnění, a to především kvalifikace. Pokud bude vše v pořádku, věc dostanou do ruky radní, kteří by následně vyhlásili nového vítěze. S Hochtief CZ by to znamenalo úsporu přibližně deset milionů korun, o tolik byla jejich nabídka levnější.

Pokud se nakonec podaří podepsat smlouvu se zhotovitelem, práce mají trvat rok a půl. Pak bude moci letiště získat statut mezinárodního veřejného leteckého přístavu. Tak je tomu například v Brně, Ostravě, Karlových Varech a Pardubicích. Na získání potřebných licencí je rovněž potřeba čas, celý proces trvá přibližně rok a v současné době musí být pozastaven.

Letiště čeká na nový terminál i navigační technologie

Dokud se navíc „nekopne do země“, nemají zástupci letiště ani příliš velký prostor pro vyjednávání s potenciálními partnery z řad leteckých společností. Samotné vedení Letiště České Budějovice nemůže tendr nijak ovlivnit a urychlit.

Jeho ředitel Ladislav Ondřich tak před časem mohl jen konstatovat, čeho se poslední etapa modernizace týká.

„Její součástí bude především stavba nového terminálu, doplnění navigačních a světelných technologií a doplnění technologií do řídicí věže. Pak je tam ještě třeba zázemí pro hasiče a technické garáže,“ vyjmenoval.

„Dostavět je třeba i další komunikace v areálu či vybudovat parkoviště pro cestující,“ navázala hejtmanka Stráská.

Výběrové řízení na výše popsanou zakázku vypsal Jihočeský kraj v květnu 2015 a ÚOHS jej pozastavil v březnu letošního roku. Areál o rozloze téměř 300 hektarů patří kraji, společnost Jihočeské letiště České Budějovice, která ho provozuje, je napůl kraje a Budějovic.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

Při druhé nehodě zemřely dvě ženy.
Při dvou dopravních nehodách na Strakonicku zemřeli tři lidé

V rozmezí necelých tří hodin se staly poblíž Volyně na Strakonicku dvě tragické dopravní nehody, které si vyžádaly tři lidské životy. Jedna se stala, když...  celý článek

Budova Jihočeské vědecké knihovny na Lidické třídě v Českých Budějovicích.
Knihovna může žádat o dotaci, auta k ní dočasně dojedou po cyklostezce

K Jihočeské vědecké knihovně v Budějovicích budou auta jezdit dočasně z Mánesovy ulice kolem Malše. Díky tomuto rozhodnutí už nic nebrání tomu, aby knihovna...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.