Obyvatelé sídliště Máj by se mohli dostávat do jižní části Českých Budějovic...

Obyvatelé sídliště Máj by se mohli dostávat do jižní části Českých Budějovic silnicí, která by navazovala na ulici Milady Horákové. Ta půlí největší sídliště v krajském městě. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Radnice tlačí na jižní spojku a silnici na Máj. Lidé je stále odmítají

  • 5
Veřejné jednání o změnách územního plánu ukázalo, že v Českých Budějovicích vedení města neustupuje od kontroverzních staveb. Západní polookruh ze sídlišť na Litvínovickou má využít 25 tisíc aut denně.

Chvílemi velmi zjitřená atmosféra. Občané bouřící se proti výrokům, které se týkají dopravních staveb. Tak vypadalo pondělní veřejné jednání o změnách územního plánu Českých Budějovic. Město ho musí měnit ve vazbě na Zásady územního rozvoje Jihočeského kraje, které se právě aktualizují.

Jednání v zastupitelském sále radnice bylo klidné až do chvíle, kdy začali zástupci magistrátu hovořit o západním polookruhu, jižní tangentě či jižní spojce. Už delší dobu působily zmíněné silniční stavby dojmem, že s nimi město příliš nepočítá. Není to ale pravda.

Přítomní nakonec dotlačili náměstkyni primátora Ivanu Popelovou (OPB) k tomu, aby přiznala, že západní polookruh, tedy spojnice sídliště Máj z Branišovské ulice do Litvínovic a na českokrumlovskou výpadovku, by mohl být jednou z nejfrekventovanějších silnic ve městě. "Mohlo by po něm jet 25 tisíc vozidel za den, ale bude to sběrná místní komunikace," konstatovala.

„Tisíce obyvatel sídlišť se potřebují denně dostat na jih města“

Problém je v tom, že ještě před časem zástupci města plánovali, že má být z této vozovky pouze menší obslužná silnice pro obyvatele žijící mezi Májem a Litvínovicemi. Teď už to tak opět není.

"Tisíce obyvatel největších sídlišť se potřebují denně dostat na jih města, do nemocnice, na polikliniku a podobně. Jenže zůstanou v kolonách," snažila se vysvětlit důležitost komunikace Popelová.

U přítomných však se svou argumentací neuspěla. Reagovali, že už dnes není možné vést silnici tak, jak byla naplánovaná. Navíc panují obavy, že by přilákala tranzitní dopravu.

"Stačí se podívat, co je v plánu. Severní spojka nebo trasa od Plzně, ze které se bude možné dostat na Husovu či Strakonickou. V případě stavby spojky Strakonické a Milady Horákové vznikne trasa pro tranzitní dopravu na jih města vedená místy, kde žijí tisíce lidí," varoval přítomný Radek Vinkler, který dlouhodobě bojuje právě proti spojce Horákové a Strakonické.

To, že by z Máje měla vést silnice do Litvínovic a dále k nemocnici, samozřejmě znamená, že město i nadále počítá alespoň s první částí takzvané jižní spojky vedené přes Vltavu do Papírenské ulice.

Ani to se neobešlo bez připomínek. Zástupci radnice se snažili jednání, které trvalo několik hodin, uklidnit. Úpravy v územním plánu jsou podle nich nutné především kvůli aktualizaci krajských Zásad územního rozvoje a nemají přímý dopad na zmiňované dopravní stavby. "Neřešíme, kudy povede jižní tangenta, ale jak se dotkne města," dodala Popelová.

Desítky přítomných občanů to však neakceptovaly a podaly nebo podají námitky, které musí magistrát vypořádat. "Veřejnost na to má ze zákona sedm dní od dnešního jednání," upozornila v pondělí Jana Sládková, vedoucí magistrátního oddělení územního plánování. Stejné je to i v případě úterního projednávání na krajském úřadě.

V pondělí se dostalo i na další zásadní a problematické dopravní stavby. Například hlinský přivaděč od dálnice D3, tunel pod železnicí mezi Dobrovodskou a Mánesovou či jižní tangentu.