Podomní prodej (Ilustrační foto)

Podomní prodej (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Lidé volají SOS. Často naletí podomním prodejcům energií

  • 1
Poradci Sdružení obrany spotřebitelů Jihočeského kraje pomáhali loni lidem řešit 3 380 stížností, což je ve srovnání s předchozím rokem o padesát případů více. Jejich služby jsou bezplatné.

Mladá elegantní žena nabízející lákavé úspory při změně dodavatele energií byla tak přesvědčivá, že jí paní Ivana po několikaminutové slovní masáži smlouvu podepsala. Nakonec ale zjistila, že se nechala napálit, a obrátila se o pomoc na odborníky.

"Podomní prodej energií je mezi stížnostmi fenoménem. Prodejci nejdřív lidem naslibují, že od nich dostanou třeba levnější plyn, ale ve finále je může vyjít až o 100 procent dráž," uvedla Libuše Oulehlová z jihočeského Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Prodejci energií teď používají novou fintu, že se vlastně nic nemění a zůstáváte u svého dodavatele. "Ale už neřeknou, že faktury budete dostávat od někoho jiného a podle jiných ceníků. Když to lidé zjistí, chtějí, abychom jejich převod k jiné firmě zastavili," popsal mluvčí E. ON Vladimír Vácha. Upřesnil, že těchto případů jsou měsíčně desítky až stovky.

Kde hledat pomoc

Sdružení obrany spotřebitelů
České Budějovice
Senovážné náměstí 13
Tel: 386 353 542
Otevřeno: pondělí 10.00 - 14.00
středa 14.00 - 18.00
čtvrtek 10.00 -14.00
Tábor
Vančurova 2904 (v budově Jihočeské
univerzity, kancelář A220)
Otevřeno: každé 1. a 3. úterý v
měsíci od 13 hodin

Příliv Jihočechů, kteří hledají záchranu u poradců SOS, stále roste. Loni se na ně obrátilo 3 380 žadatelů o pomoc, tedy zhruba o padesát víc než v předešlém roce. Zastání v poradnách sdružení v Budějovicích a v Táboře očekávají nejen důvěřiví senioři, ale i lidé v produktivním věku a studenti.

"Studenti si většinou neví rady s reklamacemi zboží, s výživným nebo s tím, jak se vymanit z nevýhodné pozice obchodního zástupce, do níž byli vmanipulováni po dovršení 18 let," řekla Oulehlová.

Pracovníci sdružení poskytují klientům mimo jiné poradenský servis či řešení mimosoudních sporů. Dále je například doprovázejí do obchodů, kde jim vznikla škoda, a píší návrhy na platební rozkazy i exekuční řízení. Mají i svůj stánek na veletrzích na budějovickém výstavišti, aby mohli přímo na místě řešit případné stížnosti na nepoctivé prodejce. Všechny služby poskytují bezplatně.

Přibývá podvodníků na internetu

Senioři si stále stěžují na reklamní akce, při nichž si nakoupí předražené zboží, a pak chtějí tyto smlouvy zrušit. Spousta jich už ví, že je důležité včas odstoupit od smlouvy, takže to udělají, jenže pak marně čekají na vrácení peněz. Stovky lidí hledají pomoc proti špatně odvedené práci stavebníků nebo podvodném internetovém prodeji.

"Ceny na internetu jsou lákavější než v kamenném obchodě. Ale novým trendem jsou internetoví obchodníci, kteří chtějí zaplatit předem, a pak zboží nepošlou," varuje Oulehlová.

O tom svědčí fakt, že právě na konci minulého týdne budějovičtí kriminalisté rozkryli rozsáhlý internetový podvod. Dopadli 21letou ženu a 40letého muže z Budějovicka, kteří nalákali nejméně 271 lidí ve virtuálních obchodech na levnou elektroniku.

"Zkasírovali přes půl milionu korun a objednané zboží nedodali," potvrdila českobudějovická policejní mluvčí Regina Tupá.