Lodě mohou zatím plout z Českých Budějovic k jezu u Hněvkovic, a to i díky plavební komoře v Českém Vrbném.

Lodě mohou zatím plout z Českých Budějovic k jezu u Hněvkovic, a to i díky plavební komoře v Českém Vrbném. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Lodí z Českých Budějovic až na Orlík? Po Vltavě poplují do tří let

  • 11
Už čtvrtá sezona skončila na splavněné Vltavě mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou. Podnikatelé začínají využívat potenciál, který řeka nabízí. Vznikají nové půjčovny lodí a další služby. Brzy začne stavba plavební komory v Hněvkovicích.

Více než 2 500 lodí proplulo za tři roky komorou v Českém Vrbném. Na osobních lodích tam projelo 29 tisíc lidí, 10 tisíc za sezonu. Čísla přitom negativně ovlivnily loňské červnové povodně.

V současné době je splavných 28 kilometrů mezi Jiráskovým jezem v Českých Budějovicích a Hněvkovicemi. Na tamním jezu zatím chybí plavební komora.

Letos mezi Budějovicemi a Hlubokou začaly brázdit vodu lodě hned dvou společností, které plavidla půjčují turistům. K tomu, aby si člověk loď půjčil, nepotřebuje žádné zkoušky. To se týká plavidel s maximální rychlostí do 12 kilometrů v hodině.

„Nabízíme moderní hausbót pro čtyř až šestičlennou posádku. Loď má prostornou kajutu včetně kuchyně, samostatnou koupelnu se sprchou a toaletou, terasu na horní palubě s možností grilování a místem pro opalování,“ popisuje nabídku Radek Šíma ze společnosti Lodě-Hluboká.cz.

Firma začala na Vltavě působit letos a hned první sezonu měla obsazenost 80 procent. V dalších letech plánuje posílení „flotily“ hausbótů. Do roku 2016 chce pořídit další tři. Cena půjčení lodě se pohybuje mezi dvěma a třemi tisíci na den.

Dalším letošním nováčkem na Vltavě je občanské sdružení České Budějovice Vojtěcha Adalberta Lanny. To provozuje na Jiráskově nábřeží Kavárnu Lanna a půjčuje malé loďky turistům.

„Zatím máme provozovny v Budějovicích a v Českém Vrbném, usilujeme také o místo na Hluboké. Lodě, které půjčujeme, jsou lehce ovladatelné, řídit je zvládne každý. Nabízíme balíčky pro turisty, třeba speciální pro rodiny s dětmi nebo seniory. Turisté si hodně oblíbili cestu do Českého Vrbného na kole, odtamtud loďkou na Hlubokou a zase zpátky,“ poukazuje předsedkyně sdružení Jitka Holoubková.

Už čtyři roky brázdí Vltavu mezi Budějovicemi a Hlubokou velké výletní lodě společnosti Českobudějovická plavební. „První sezona byla nádherná. Budějčáci byli zvědaví, takže jsme měli pořád plno. Druhá také nebyla špatná a během třetí přišla povodeň. Letošní sezona se nám zkomplikovala, protože druhou loď máme v rekonstrukci. Práce měla skončit 30. května. A neskončila dodnes,“ podotýká Štěpán Machart.

Zásadní změnou bude komora v Hněvkovicích

Zlomem pro turistický ruch na Vltavě má být prodloužení cesty přes plavební komoru na jezu Hněvkovice, která zatím chybí. „Tím získáme dalších zhruba 80 kilometrů vodní cesty a lodě budou moci plout mezi Českými Budějovicemi a přehradou Orlík,“ avizuje zástupce ředitele závodu Horní Vltava Povodí Vltavy Jan Flíček.

Dlouhodobý plán počítá i s vybudováním zařízení, které lodím umožní překonat jak Orlickou, tak Slapskou přehradu. Pak lodě z Budějovic teoreticky dojedou až do Hamburku.

Maximální náklady pro splavnění Vltavy do Týna odhaduje Ředitelství vodních cest na 395 milionů bez DPH. Velkou část pokryje evropská dotace. „V nejbližších dnech by měla být uzavřena smlouva se zhotovitelem,“ říká zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Podle Michala Kudláčka ze správy vodních cest bude dokončení komory na hněvkovickém jezu pro Vltavu přelomové. „Nárůst plavby po roce 2016 bude velmi výrazný,“ předpovídá. „Každá obec si může udělat přístav a nalákat turisty. Ti se potřebují stravovat, nakupovat zásoby. Velký potenciál je i v půjčování plavidel,“ dodává Kudláček.

I teď se ale na infrastruktuře pracuje. Letos se za 200 milionů korun podařilo dokončit přístav v Hluboké nad Vltavou. Chybí už jen parkoviště a kapitanát, kde bude hygienické zázemí a služby pro uživatele přístavu. Stavět by se měl začít na konci roku. Přístav bude uveden do provozu v květnu příštího roku. Nabízet bude více než 70 stání pro malé rekreační lodě a dvě větší osobní lodě.

Většina míst bude určena pro krátkodobé stání, část bude ale možné dlouhodobě rezervovat. „Podmínky rezervace zveřejní Ředitelství vodních cest na přelomu roku 2014 a 2015. Od té chvíle bude možné si místa zamluvit,“ avizoval Bukovský. Další přístav po proudu bude v Purkarci. Ten začne Ředitelství vodních cest stavět v listopadu. Sloužit by měl už v příští sezoně.