Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hýčkejme cyklisty. Člověk na kole zkrátí kolonu aut, říká Lukáš Bajt

  11:29aktualizováno  11:29
Na bicyklu projíždí 26letý Lukáš Bajt České Budějovice skoro každý den. Všímá si nedostatků a pak usiluje o jejich odstranění. Se sdružením CykloBudějovice připravil mapu krádeží kol a podchod pod Nádražní vidí jako cykloparkoviště.

Lukáš Bajt usiluje o zlepšení podmínek pro cyklisty v Českých Budějovicích. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Sedli jsme si na Zátkově nábřeží pod Železnou pannou. Mluvili jsme spolu asi půl hodiny a za tu dobu kolem projelo snad sto lidí na kolech. Stejně dorazil i Lukáš Bajt, který se ve velkém pustil do zlepšení podmínek pro cyklisty v Českých Budějovicích.

Jsme u jednoho z cyklisticky nejrušnějších míst ve městě. Víte, kolik zde za den projede lidí?
Jsou to přibližně dva tisíce cyklistů. Je otázka, jak je to přesné, měří se jednou do roka. Na Zátkově nábřeží by se mi líbilo počítadlo, pak bychom věděli více.

Je místo pod Železnou pannou bezpečné? Přece jen je tady také hodně chodců.
Na to velké množství lidí plus dvě restaurace to tady funguje docela dobře. Tady by to lépe řešit nešlo.

Ptám se i proto, že město ve spolupráci s policií na stezku na Sokolském ostrově namalovalo piktogramy, kudy mají chodit chodci a jezdit cyklisté. Hodně lidí si při pohledu na značení spíš klepe na čelo.
Vnímám to negativně. I proto, že podobné věci řešíme na pracovní skupině při magistrátu, ale toto se k nám vůbec nedostalo. Je to zmatečné, v jiných městech nabádají, ať se chodci i cyklisté pohybují vpravo, a tady se to zkouší zase jinak. Myslím, že správně je, že se mají obě skupiny pohybovat tak, aby se navzájem neohrožovaly.

Zmíněná cykloskupina se schází od února. Co se vám zatím podařilo změnit nebo zlepšit?
Úspěchem bylo už samotné založení skupiny. K tomu jsme se dostali po podzimní cyklojízdě, kdy naše sdružení CykloBudějovice a Domovina iniciovaly její vznik. Teď začne vznikat nový cyklogenerel, který bude koncepčně plánovat rozvoj stezek a dopravy na další roky, zároveň jsem se stal oficiálním koordinátorem a s přípravou zmíněného dokumentu budu také pomáhat.
Vše se začalo posouvat rychleji. Mrzí mě, že na naši pozvánku dodnes nereagovala policie, která má velké slovo, co se týká doporučení a povolení.

Velké věci se vám podařilo prosadit. Ale co obyčejný cyklista? Vidí a slyší především na změny, které se ho dotknou přímo na kole.
Například při plánované rekonstrukci ulice O. Nedbala se nepočítalo s cyklopruhy. Když jsme to zjistili, začali jsme tlačit na změnu a vypadá to, že se to podaří a pruhy budou. Pak je opravený povrch na levém břehu Malše u Modrého mostu, bude tam i veřejné osvětlení. Opravená je část trasy D u Nádražní, u Slavie zmizelo křoví, kvůli kterému nebylo vidět při odbočování, těch drobností je více.

Jak je vás možné kontaktovat, když zjistím nějaký nedostatek?
Prostřednictvím Facebooku, kde má sdružení profil, a nebo přímo přes naše internetové stránky www.cyklobudejovice.cz.

Všiml jsem si, že jste na stránkách udělali mapu krádeží kol. Co to je?
Funguje pár dní. Lidé nám mohou posílat, kde jim kolo ukradli, my to pak zařadíme do mapy. Ve chvíli, kdy budeme mít alespoň sto údajů, můžeme začít něco vyvozovat. Například, která místa jsou nejrizikovější a jakým způsobem tam zvýšit bezpečnost pomocí stojanů či kamer. Chystáme i kampaň, kde chceme ukázat, jak co nejlépe zamykat kolo a podobně.

V Budějovicích se možná dočkáme parkovacího domu pro kola, ale lepší by asi na začátku byly kvalitní stojany po městě?
Přesně tak. Nejsem proti domu, ale na začátku je dobré mít kvalitní stojany. Mirek Vodák ze sdružení CBArchitektura mi vnuknul nápad využít podchod mezi nádražími jako parkoviště pro kola. Prostor je velmi málo využívaný, kola by byla krytá. Možná by to nemusely být ani takové náklady, jaké jsou spojené s parkovacím domem. Podchod je trn v patě, o který nikdo moc nejeví zájem, tohle je příležitost.

Co si mají lidé slibovat od zmíněného cyklogenerelu? To slovo zní dost hrozně.
Věřím, že vznikne pro všechny srozumitelný a kvalitní dokument s vizí. Ukáže, jaké jsou možnosti dalšího rozvoje cyklistiky a infrastruktury a jak to převést do reality. Hotový by měl být v prosinci.

Můžete to převést i do praxe?
S generelem už by se nemělo opakovat, že se při plánování rekonstrukce ulice, jako byla Žižkova třída či bude O. Nedbala, zapomene na cyklisty. Zároveň nám to může díky zkušenostem ze zahraničí ukázat, že lidé s kolem patří i do ulic, kde by podle mnohých jezdit neměli.

Takže se, řekněme, do pěti let můžeme dočkat pruhu na Novohradské nebo Rudolfovské?
To jsou místa, kde by určitě byly potřeba, a věřím, že je to možné. Ono je to o tom, že se pak někteří přestanou bát a začnou na kole jezdit. Pro drtivou většinu potenciálních cyklistů je hlavní problém právě nedostatek bezpečnosti.

Takže věříte, že v Budějovicích je potenciál pro nárůst cyklistů?
Rozhodně. Cyklistu je dobré si hýčkat, měli by si to uvědomit řidiči i politikové. Každý člověk na kole je o jedno auto méně na křižovatce nebo v koloně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek.
Muž zemřel po rvačce v baru. Pravou příčinu jeho smrti objasní pitva

Až nařízená soudní pitva snad objasní příčinu smrti šestačtyřicetiletého muže, který zemřel v sobotu po rvačce v baru v Soběslavi na Táborsku. Není totiž...  celý článek

Útok (ilustrační foto)
Prodavači kebabu si podali ruce, z loupeže je výtržnictví a podmínka

Hádku dvou arabsky mluvících prodejců kebabu, při které se zablýskl nůž, potrestal českobudějovický okresní soud. Čtyřicetiletý muž z Bagdádu, kterému hrozilo...  celý článek

Na novém chirurgickém oddělení českobudějovické nemocnice mají pacienti...
Lékaři si novou chirurgii chválí, z operačních sálů vidí do přírody

Pacienti chirurgického oddělení českobudějovické nemocnice si zvykají na novou adresu. Jeho tři lůžkové stanice i JIP sídlí v centrálním pavilonu akutní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.