Řidiči nákladních aut zkouší "obelhat" tachografy tím, že umístí magnet na...

Řidiči nákladních aut zkouší "obelhat" tachografy tím, že umístí magnet na čidlo převodovky. Na snímku je motor s magnetem litevského šoféra. | foto: Celní úřad pro Jihočeský kraj

Řidiči kamionů si pomáhají magnety. A pak jedou i 15 hodin v kuse

  • 7
Jihočeští celníci za poslední dny odhalili hned tři případy, kdy řidiči kamionů podváděli s tachografy. Na snímače umístili magnety, díky nimž zařízení přestane měřit. Pak to vypadá, že šoféři dodržují povinnou přestávku na odpočinek, oni však přitom najíždějí další stovky kilometrů.

Jihočeští celníci dvakrát rozdávali stotisícové pokuty, přesněji kauce, které propadnou Krajskému úřadu Jihočeského kraje. Naposledy ve čtvrtek při jedné z kontrol zastavili rumunského řidiče, který se následně pokusil magnetu zbavit, a dokonce ho ze zařízení strhl. Pozornosti celníků to ovšem neuniklo a muž se pak ke všemu přiznal.

"Další případ se stal v pondělí v noci, kdy se hlídka zaměřovala na pátrání po zboží uniklém celnímu dohledu. Kolegové zkontrolovali samozřejmě i kartu řidiče a tachograf a objevili nesrovnalosti. Čísla totiž ukazovala, že kamion už dvě hodiny stojí. Řidič se pak po krátké době přiznal, že jede a má magnet na snímači tachografu," popsal událost Petr Malec z Celního úřadu pro Jihočeský kraj.

Pak nechali tahač s návěsem odpojit a magnet odstranili. Řidič cizinec, který pracoval pro rakouskou firmu, musel zaplatit kauci 100 tisíc korun.

"Souhlasil a ještě v noci jeho kolega z Rakouska peníze přivezl. Částku jsme předali na odboru dopravy krajského úřadu, který tyto případy zahraničních řidičů řeší," pokračoval Malec. Třetí případ se stal minulý týden a byl podobný těm již popsaným.

Po 15 hodinách přijde mikrospánek

Malec doplnil, že se celníci původně domnívali, že umisťování magnetu kvůli fingovaným přestávkám je ryze česká záležitost, ale ukázalo se, že trik používají šoféři napříč Evropou.

"Nejhorší je, že řidič je utahaný, jede třeba 15 hodin v kuse, pak může snadno přijít mikrospánek nebo nepozornost a stane se tragédie," zdůraznil.

Ještě upozornil, že dřív například do Španělska jeli v kamionu dva zkušení řidiči a střídali se. Navíc měli na cestu třeba osm dní a o víkendu někde stáli. Dnes jede pouze jeden šofér a najíždí stejné nebo i větší počty kilometrů než dříve dva.

"Místo například šesti set kilometrů za den jich najede tisíc a je 12 až 14 hodin za volantem," spočítal Malec.

Podle něj jsou za tímto tlakem samotní dopravci, ale pravděpodobně i velké obchodní řetězce, které tlačí na rychlost dopravy. Kromě vysokých pokut pak hrozí mužům za volantem také zákaz řízení až na jeden rok.