Vodní nástupiště na Vltavě

Vodní nástupiště na Vltavě | foto: archiv magistrátu České Budějovice

Kotvit na Hluboké chtějí desítky lodí. Přístav za 220 milionů otevře za rok

  • 0
Budovaný přístav v Hluboké nad Vltavou má už desítky zájemců o pronájem míst pro kotvení lodí. Ředitelství vodních cest zveřejní pravidla k parkování koncem roku. Celé přístaviště otevře příští rok v květnu.

Bude to pohoda. Deset minut autem na přístaviště, pak nalodění a spanilá plavba po proudu do Týna nad Vltavou, později na Orlík a možná až do Mělníka. Taková je představa jednoho z žadatelů o kotvení na molu v novém přístavu v Hluboké nad Vltavou, Václava Šoula z Vodňan.

Dokončení přístaviště se už, podobně jako další majitelé lodí, nemůže dočkat. "Jezdím na všechna jezera i na moře. Do Itálie, známé vozím do Norska. Loď mám doma. Její přeprava na vodu je vždy náročná. Když bude stát na vodě v Hluboké, bude to otázka pár minut," těší se muž, který má kapitánskou licenci i pro plavbu po moři.

Protože odhaduje, že o "parkování "na Vltavě bude velký zájem, poslal žádost už dnes. Rok před otevřením areálu. Na městský úřad na Hluboké.

Počet žádostí roste

Složku podobných žadatelů rovná ve stole starosta Hluboké Tomáš Jirsa. Jejich adresátem bude ale nakonec Ředitelství vodních cest, kterému přístaviště patří. To má určovat pravidla a poplatky pro kotvení lodí.

Podle projektu bude kapacita areálu na pobřeží 72 menších rekreačních lodí a dvě osobní výletní. Z menších plavidel budou dvě třetiny velikosti do délky 12 metrů a třetina do 20 metrů.

"Pravidla pro kotvení vyhlásíme koncem roku. Také k nám už chodí první žádosti. Určitě ale nebudeme místa pronajímat na delší dobu," vysvětlil zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Pro majitele a správce přístaviště přitom půjde podle Bukovského o novinku, která ještě není v Česku vyzkoušená.

Podobný přístav je ojedinělý. Volné kotvení lodí na řekách totiž není podle plavebních úřadů nikde zpoplatněné, ze zákona nesmí žádný subjekt za toto parkování vybírat peníze. Přístaviště se všemi náležitostmi je něco jiného.

"Určitě to tu ale nebude jako na kanálech v západní Evropě, kde lidé bydlí v hausbotech," poznamenal Bukovský.

Zájemci jsou o hausboty

Přesto mají úřady už žádosti i od půjčoven hausbotů. To se nelíbí Václavu Šoulovi. "Doufám, že hausboty na řeku nepustí. Já si představuji plavbu po Vltavě jako relaxaci v tichu přírody občas s rybařením. Vím, co z plavby dokážou udělat party, které na vodě pořádají. I vnitrostátní plavba má určitá pravidla. Pro profesionály je ctí je dodržovat," říká Šoul.

Budoucí přístav za 220 milionů korun, jehož vodní plocha zabírá hektar, čeká ještě vybudování parkoviště a správní budovy se zázemím pro občerstvení a hygienu -  takzvaného kapitanátu. Od května příštího roku se už bude místo hemžit lodníky a rekreanty.

Obavy z divokých turistů zatím nesdílejí místní policisté. "Věřím, že majitel areálu si dokáže bezpečnost lodí i lidí ohlídat. Jestli budeme mít k této lokalitě nějaké další povinnosti, musí rozhodnout krajské ředitelství policie. Třeba o případné hlídce na člunu," poznamenal zástupce velitele hlubockého oddělení policie David Vandas.