Observatoř na Kleti zdobí meteorit Muonionalusta nalezený ve Švédsku

Při výstupu na Kleť si můžete sáhnout i na unikátního posla z vesmíru. Novinkou na kleťské observatoři je letos vystavený šedesátikilogramový meteorit.

Železný meteorit zapůjčil český cestovatel a sběratel Jiří Šimek. Ten jej nalezl ve Švédsku pod povrchem země. | foto: Jana Tichá

Nový přírůstek na výstavě nazvané Dotkněte se asteroidu se nazývá Muonionalusta.

„Jedná se o železný meteorit, který zapůjčil český cestovatel a sběratel Jiří Šimek. Ten jej nalezl ve Švédsku pod povrchem země. Je pozůstatkem jednoho z největších pádů meteoritů, který se udál před necelým milionem let," vysvětlila ředitelka Jana Tichá z českobudějovické hvězdárny, k níž patří i Observatoř Kleť.

Během prohlídky se zájemci dozvědí více o práci jihočeských astronomů, o planetkách objevených na Kleti, o nebezpečích, která mohou blízkozemní planetky způsobit, prohlédnou si výstavu fotografií planetek, komet a dalších objektů sluneční soustavy.

Za jasného počasí mohou pozorovat Slunce a sluneční skvrny největším čočkovým dalekohledem u nás.

Kleťští astronomové objevili první planetku v roce 1978 a nazvali ji Kleť. Následovaly stovky dalších objevů. Z toho 1 010 planetek bylo objeveno na Kleti, což řadí tuto pozorovatelnu celosvětově mezi dvacet nejúspěšnějších observatoří.

"Jméno planetky navrhuje objevitel. Nechává se inspirovat domovem, osobnostmi či pohádkovými a filmovými postavami. A tak se ve sluneční soustavě pohybují například Jižní Čechy, České Budějovice, Malše, Cílek, Zdeněkmiler, ale i Asterix, James Bond či planetka Vepřoknedlozelo," popsala Tichá.

Autor:

Senior podle svědka odstavil své kolo na okraji Krotějova, v lesním masivu u...
Policisté na jihu Čech pátrají po neznámém houbaři, zůstalo po něm kolo

Jihočeští policisté pátrají nedaleko Soběslavi po neznámém seniorovi, kterého svědek viděl ve čtvrtek odejít do lesa. Jeho jízdní kolo ale zůstalo na místě do...  celý článek

Dvojici svých synů unesli Branislav Sloboda a Anita Lackóová.
Auto s unesenými dětmi viděli v Německu, rodiče můžou mířit na Slovensko

Rodiče, kteří v pátek unesli své děti z dětského centra ve Strakonicích, svědci postřehli v Německu. Policie uvedla, že se jejich vozidlo i s dětmi objevilo...  celý článek

(ilustrační snímek) - Daňové povinnosti musí plnit všichni
Střelské Hoštice vyhrály soudní spor se státem o daně z prodeje pozemků

Střelské Hoštice na Strakonicku uspěly ve sporu se státem ohledně odvodu daní z prodávaných stavebních pozemků. Nejvyšší správní soud v Brně rozhodl, že obec...  celý článek

Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.