Železný meteorit zapůjčil český cestovatel a sběratel Jiří Šimek. Ten jej...

Železný meteorit zapůjčil český cestovatel a sběratel Jiří Šimek. Ten jej nalezl ve Švédsku pod povrchem země. | foto: Jana Tichá

Observatoř na Kleti zdobí meteorit Muonionalusta nalezený ve Švédsku

• 0
Při výstupu na Kleť si můžete sáhnout i na unikátního posla z vesmíru. Novinkou na kleťské observatoři je letos vystavený šedesátikilogramový meteorit.

Nový přírůstek na výstavě nazvané Dotkněte se asteroidu se nazývá Muonionalusta.

„Jedná se o železný meteorit, který zapůjčil český cestovatel a sběratel Jiří Šimek. Ten jej nalezl ve Švédsku pod povrchem země. Je pozůstatkem jednoho z největších pádů meteoritů, který se udál před necelým milionem let," vysvětlila ředitelka Jana Tichá z českobudějovické hvězdárny, k níž patří i Observatoř Kleť.

Během prohlídky se zájemci dozvědí více o práci jihočeských astronomů, o planetkách objevených na Kleti, o nebezpečích, která mohou blízkozemní planetky způsobit, prohlédnou si výstavu fotografií planetek, komet a dalších objektů sluneční soustavy.

Za jasného počasí mohou pozorovat Slunce a sluneční skvrny největším čočkovým dalekohledem u nás.

Kleťští astronomové objevili první planetku v roce 1978 a nazvali ji Kleť. Následovaly stovky dalších objevů. Z toho 1 010 planetek bylo objeveno na Kleti, což řadí tuto pozorovatelnu celosvětově mezi dvacet nejúspěšnějších observatoří.

"Jméno planetky navrhuje objevitel. Nechává se inspirovat domovem, osobnostmi či pohádkovými a filmovými postavami. A tak se ve sluneční soustavě pohybují například Jižní Čechy, České Budějovice, Malše, Cílek, Zdeněkmiler, ale i Asterix, James Bond či planetka Vepřoknedlozelo," popsala Tichá.