Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Soukromá“ dálnice mezi Příbramí a Pískem má být hotová za pět let

  9:31aktualizováno  9:31
Antimonopolní úřad definitivně zrušil soutěž na výběr poradenské firmy, která má pomáhat s přípravou stavby dálnice D4. Ministerstvo dopravy se tak s projektem vrací o rok zpátky.

Úsek dálnice D4 u Písku. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Nové hledání poradce rovná se další zdržení pro stavbu dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí. Nic jiného však státu nezbývá. Chce vybudovat 32 kilometrů formou PPP projektu za soukromé peníze.

Na přípravu tak rozsáhlé akce potřebuje nejdříve vysoutěžit firmu na poradenské služby. Podobným způsobem se v Česku dosud žádná dopravní stavba nedělala.

Poté, co antimonopolní úřad první výběrové řízení zrušil, musí ministerstvo dopravy vypsat nové.

„Kulatý stůl na téma zadávacích podmínek bude 13. září. Samotné vypsání soutěže plánujeme na říjen,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Cílem je, aby plánovaný termín dokončení dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem (přesně Háje - Mirotice) do konce roku 2021 nebyl ohrožen. Dokumenty Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jsou však střízlivější a třeba pro úsek Milín - Lety o délce 11,6 kilometru je termín uvedení do provozu až v roce 2023.

Naopak nejdále v přípravě je část Lety - Čimelice, kde by chtěl stát začít s pracemi příští rok na podzim a první necelé tři kilometry by byly hotové na jaře 2020. Na tuto akci je vydané stavební povolení, vyvlastňovací řízení se třemi majiteli pozemků nabylo právní moci a ostatní výkupy jsou kompletně hotové.

Na „soukromé“ dálnici bude platit běžná známka

Nové výběrové řízení na poradenskou firmu hodlá ministerstvo vyhlásit podle nového zákona o zakázkách, aby se neopakoval problém s antimonopolním úřadem a nepřišlo tak další zdržení. O postupu pomocí PPP projektu rozhodla vláda začátkem roku.

„U takto významné akce potřebujeme poradenskou společnost, která pro stát vyjedná kvalitní podmínky. Apeluji na všechny vážné zájemce, aby se kulatého stolu zúčastnili,“ sdělil ministr dopravy Dan Ťok.

Česku prozatím scházejí zkušenosti, v Evropě je to však dávno ozkoušený způsob. Až dosud se tuzemské silnice staví tak, že se zvlášť vybírá projektant a pak firma, která silnici postaví. V případě PPP vypíše ministerstvo za pomoci poradce soutěž jen na to, že má mezi Háji a Miroticemi stát dálnice.

Ostatní už nechá na dodavatelích. Vítězná firma pak o silnici bude dál pečovat. Pokud se vozovka poškodí, musí ji dát do pořádku. Stát bude platit zhotoviteli fixní částku a až po 25 letech má silnici převzít v bezvadném stavu do vlastních rukou.

Pro řidiče by se měnit nic nemělo. I když pojedou po „soukromé dálnici“, bude na ní platit běžná dálniční známka.

Zakázka za 24,8 miliardy

Zakázka bude pro firmy pořádným soustem, protože cena za stavbu a následný provoz činí celkem 24,8 miliardy korun. Samotné náklady na stavbu jsou odhadnuté na sedm miliard.

PPP model má podle analýzy ministerstva vyjít stát levněji o půl miliardy korun. Navíc se nebude muset 25 let starat o úsek D4 dlouhý celkem 50 kilometrů.

„Jedná se o pět úseků v délce 32 kilometrů, které čekají na vybudování, plus dalších 18 kilometrů již postavených, které bude vítěz soutěže provozovat,“ upřesnil před časem mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Na trase D4 bude brzy hotový úsek kolem Dubence na hranicích Jihočeského a Středočeského kraje. Po pěti kilometrech nové dálnice začnou řidiči jezdit na začátku roku 2017.

D4 je součástí jednoho z dvou hlavních tahů mezi Budějovicemi a Prahou. Druhá dálnice D3 vede přes Tábor a na ní se v současné době pracuje na třech úsecích mezi Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí.

Autor:



Nejčtenější

Soud rozdal partě tresty za vykrádání trafik, po rozsudku se mládež smála

Soud (ilustrační foto)

Po skoro dvouletém procesu vynesl senát českobudějovického okresního soudu verdikt nad jedenáctičlennou skupinou vesměs...

Vary nedaly šanci Slavii, hokejisté Českých Budějovic padli v Třebíči

Karlovarský útočník David Hruška objíždí slávistickou branku.

První hokejová liga pokračovala ve středu pěti zápasy 22. kola. Vedoucí Karlovy Vary bez potíží zdolaly Slavii 6:2 a...



Žil si jako král, teď podvodníka s auty čeká devět let ve vězení

Vazební věznice Hradec Králové

Úhrnný trest devíti let a dvou měsíců za zpronevěru a podvody uložil budějovický krajský soud bývalému řediteli...

Hřbitov v Křišťanově zničily v 50. letech bagry, teď je tam nový náhrobek

Dominantou Křišťanova, kde nyní žije okolo sta obyvatel, je kostel...

V roce 1921 bydlelo v Křišťanově skoro 1 600 lidí. Obec ležící v nadmořské výšce přes 900 metrů měla školu, faru, poštu...

Strážníci řekli, že je napadl agresivní řidič. Svědci viděli něco jiného

Po náplavce u Vltavy v Českých Budějovicích vede oblíbená cyklostezka.

Spor o špatné zaparkování mezi 42letým mužem a strážníkem v Českých Budějovicích se možná odehrál jinak, než jak jej...

Další z rubriky

O novou halu u školy je velký zájem. Sportovci ji úplně obsadili

Nová sportovní hala přiléhá k budově ZŠ O. Nedbala v Českých Budějovicích.

Dvě vysouvací tribuny pro skoro dvě stě lidí nabízí nová tělocvična při ZŠ O. Nedbala v Českých Budějovicích. Město za...

Soud rozdal partě tresty za vykrádání trafik, po rozsudku se mládež smála

Soud (ilustrační foto)

Po skoro dvouletém procesu vynesl senát českobudějovického okresního soudu verdikt nad jedenáctičlennou skupinou vesměs...

Nová linka v centru Budějovic vyhovuje seniorům a maminkám s kočárky

V českobudějovické Krajinské ulici jezdí od středy minibusy.

Obrovskou vlnu ohlasů si vysloužilo zavedení autobusové linky do srdce Českých Budějovic. MF DNES po dvou týdnech...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍK V ZEMĚDĚLSTVÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj
nabízený plat: 30 000 - 50 000 Kč



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.