Úsek dálnice D4 u Písku.

Úsek dálnice D4 u Písku. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

„Soukromá“ dálnice mezi Příbramí a Pískem má být hotová za pět let

  • 23
Antimonopolní úřad definitivně zrušil soutěž na výběr poradenské firmy, která má pomáhat s přípravou stavby dálnice D4. Ministerstvo dopravy se tak s projektem vrací o rok zpátky.

Nové hledání poradce rovná se další zdržení pro stavbu dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí. Nic jiného však státu nezbývá. Chce vybudovat 32 kilometrů formou PPP projektu za soukromé peníze.

Na přípravu tak rozsáhlé akce potřebuje nejdříve vysoutěžit firmu na poradenské služby. Podobným způsobem se v Česku dosud žádná dopravní stavba nedělala.

Poté, co antimonopolní úřad první výběrové řízení zrušil, musí ministerstvo dopravy vypsat nové.

„Kulatý stůl na téma zadávacích podmínek bude 13. září. Samotné vypsání soutěže plánujeme na říjen,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Cílem je, aby plánovaný termín dokončení dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem (přesně Háje - Mirotice) do konce roku 2021 nebyl ohrožen. Dokumenty Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jsou však střízlivější a třeba pro úsek Milín - Lety o délce 11,6 kilometru je termín uvedení do provozu až v roce 2023.

Naopak nejdále v přípravě je část Lety - Čimelice, kde by chtěl stát začít s pracemi příští rok na podzim a první necelé tři kilometry by byly hotové na jaře 2020. Na tuto akci je vydané stavební povolení, vyvlastňovací řízení se třemi majiteli pozemků nabylo právní moci a ostatní výkupy jsou kompletně hotové.

Na „soukromé“ dálnici bude platit běžná známka

Nové výběrové řízení na poradenskou firmu hodlá ministerstvo vyhlásit podle nového zákona o zakázkách, aby se neopakoval problém s antimonopolním úřadem a nepřišlo tak další zdržení. O postupu pomocí PPP projektu rozhodla vláda začátkem roku.

„U takto významné akce potřebujeme poradenskou společnost, která pro stát vyjedná kvalitní podmínky. Apeluji na všechny vážné zájemce, aby se kulatého stolu zúčastnili,“ sdělil ministr dopravy Dan Ťok.

Česku prozatím scházejí zkušenosti, v Evropě je to však dávno ozkoušený způsob. Až dosud se tuzemské silnice staví tak, že se zvlášť vybírá projektant a pak firma, která silnici postaví. V případě PPP vypíše ministerstvo za pomoci poradce soutěž jen na to, že má mezi Háji a Miroticemi stát dálnice.

Ostatní už nechá na dodavatelích. Vítězná firma pak o silnici bude dál pečovat. Pokud se vozovka poškodí, musí ji dát do pořádku. Stát bude platit zhotoviteli fixní částku a až po 25 letech má silnici převzít v bezvadném stavu do vlastních rukou.

Pro řidiče by se měnit nic nemělo. I když pojedou po „soukromé dálnici“, bude na ní platit běžná dálniční známka.

Zakázka za 24,8 miliardy

Zakázka bude pro firmy pořádným soustem, protože cena za stavbu a následný provoz činí celkem 24,8 miliardy korun. Samotné náklady na stavbu jsou odhadnuté na sedm miliard.

PPP model má podle analýzy ministerstva vyjít stát levněji o půl miliardy korun. Navíc se nebude muset 25 let starat o úsek D4 dlouhý celkem 50 kilometrů.

„Jedná se o pět úseků v délce 32 kilometrů, které čekají na vybudování, plus dalších 18 kilometrů již postavených, které bude vítěz soutěže provozovat,“ upřesnil před časem mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Na trase D4 bude brzy hotový úsek kolem Dubence na hranicích Jihočeského a Středočeského kraje. Po pěti kilometrech nové dálnice začnou řidiči jezdit na začátku roku 2017.

D4 je součástí jednoho z dvou hlavních tahů mezi Budějovicemi a Prahou. Druhá dálnice D3 vede přes Tábor a na ní se v současné době pracuje na třech úsecích mezi Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí.