Tvůrci nového systému slibují, že se díky změnám zjednoduší a zrychlí doprava v krajském městě. A díky tomu by současně chtěli do vozů hromadné dopravy přilákat obyvatele Českých Budějovic, kteří zatím dávají přednost autům.
Všechny změny přehledněPřehled všech chystaných změn provozu MHD v Českých Budějovicích najdete přehledně na webu dopravního podniku. |
„Při sestavování systému jsme vycházeli z rozsáhlých průzkumů. Zjišťovali jsme, jak jsou spoje obsazené a také odkud kam lidé nejčastěji jezdí,“ řekl vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy budějovického dopravního podniku Radek Filip.
Největší novinkou je zavedení šesti páteřních linek pod čísly 1, 2, 3, 5, 9 a 11, jejichž jízdní řády na sebe mají navazovat. Navíc budou ze zastávek odjíždět v pravidelných intervalech, například linka číslo 3 mezi sídlištěm Máj a nádražím pojede ve špičce každých pět minut.
Jízdné, noční linky a Tesco Bus beze změnPrakticky jediné, co se v systému městské hromadné dopravy v polovině června nezmění, je linka číslo 41, která jezdí na objednávku hypermarketu Tesco, a noční autobusy. Stejné zůstávají i ceny jízdného. |
„Nedojde k tomu, že na zastávku najednou přijelo více autobusů mířících jedním směrem. Právě na to si cestující často stěžovali,“ podotkla náměstkyně primátora pro dopravu Ivana Popelová.
Sníží se také doba jízdy mezi nejdůležitějšími místy ve městě. Autobusy sice nezrychlí, nebudou ale zajíždět tam, kde většina lidí nepřesedá ani nevystupuje.
„Třeba linka číslo 2 propojuje Nemanice s oblastí Lidické třídy. Nově ale nepovede přes nádraží, čímž se trasa zrychlí o sedm minut,“ popsal Filip.
Noční linky ještě přijdou na přetřes
Provoz nočních autobusů zůstane beze změn. K ostře sledované problematice nočních spojů, proti jejichž rušení se před rokem a půl zvedla v krajském městě vlna odporu, se chce radnice ještě letos na podzim vrátit.
„Uvažujeme o zavedení dvou nočních linek. Zatím ale nevím, zda budou jezdit každý den,“ nastínila Popelová.
Díky rozsáhlým změnám jízdních řádů ušetří dopravní podnik ročně osm milionů korun. Autobusy a trolejbusy totiž najedou ročně o šest procent kilometrů méně. Prý to ale nebude na úkor cestujících.
„Takový systém Budějovice ještě neměly a myslím to jen v dobrém slova smyslu. Navzdory tomu si ale myslím, že nové cestující nepřivede. Především kvůli dopravním komplikacím, které ve městě denně zažíváme,“ myslí si Jiří Čejka, jenž se dopravou v krajském městě zabývá.