Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Asfaltová cesta ke skladům musí zmizet, rozhodl soud

  • 6
Michal Hřebík musí odstranit příjezdovou silnici ke své firmě v Hůrách u Budějovic. Správní úřady totiž zjistily, že je postavená načerno. Žalobu Hřebíka proti rozhodnutí o odstranění stavby ve středu zamítl českobudějovický správní soud.

Pozemky jako prokleté. Alespoň pro Michala Hřebíka, který postavil podnikání na areálu skladů v Hůrách u Českých Budějovic. Jeho problémy začaly, když se k bývalým parcelám ministerstva vnitra přiblížila dálnice D3.

Nejdřív mu jejich část stát vyvlastnil, teď ho nutí, aby odstranil i příjezdovou cestu ke své firmě HVN Logistic. Správní úřady totiž zjistily, že je postavená načerno.
Žalobu Hřebíka proti rozhodnutí o odstranění stavby ve středu zamítl českobudějovický správní soud.

Areál firmy HVN Logistic

Vznikl v roce 2010 na bývalých vojenských pozemcích v Hůrách na Českobudějovicku. O rok později stát firmu vyzval na základě schváleného územního plánu k prodeji čtyřiceti arů pozemků. Následovalo řízení o vyvlastnění, proti němuž podala rozklad ke krajskému úřadu. V roce 2014 se s krajem dohodla na kompenzaci formou přístupové cesty. To Ředitelství silnic a dálnic odmítlo. Firma vyvlastnění napadla žalobou.

„Pro nás a našich třicet zaměstnanců je to likvidační,“ řekl před časem Hřebík, který ale nyní jedná s Obecním úřadem v Hůrách. Podle starosty Jiřího Borovky hledají řešení, aby auta mohla k jeho skladům jezdit.

Majitel areálu Hřebík potvrdil, že se s obcí dohodl na stavbě nové silnice, která povede mimo zástavbu. „Obec poskytne pozemky. Ochotu řešit náš problém projevil také krajský úřad. V nejbližších dnech budeme žádat o povolení stavby,“ uvedl Hřebík.

Areál na bývalých pozemcích, které využívali pohraničníci, stejně jako několikasetmetrová příjezdová asfaltka k němu přitom úřadům do poslední chvíle nevadily. Podnikatel dostal dokonce od stavebního úřadu povolení k jeho přístavbě o další haly. Kladně se k němu vyjádřily před šesti lety krajský úřad i českobudějovický magistrát. Teď ale tytéž instituce rozhodly, že musí černou stavbu odstranit.

Pozemky jsou na katastru zapsány jako orná půda

Přípravné práce kolem dálničního obchvatu krajského města, které dělá firma Pragoprojekt, totiž ukázaly, že Hřebíkovy pozemky leží v ochranné zóně této stavby.

Podle předsedkyně senátu správního soudu Marie Trnkové je pro kauzu zásadní, zda je silnice legální. Žalobce ale neprokázal, že je historicky daná. Také, že je v souladu s územním plánem a má stavební povolení. „Posuzovali jsme zároveň, zda slouží ve veřejném zájmu,“ vysvětlila soudkyně.

Soud dokonce zjistil, že uvedené pozemky, které užívají kromě Hřebíkovy firmy HVN Logistic ještě další vlastníci, jsou na katastru stále zapsány jako orná půda.

Jejich vlastník se pokoušel získat na silnici dodatečné stavební povolení, ale marně. Původně se snažil asfaltku dokonce spojit s nedalekou silnicí I. třídy, a navázat ji tak na budoucí dálniční přivaděč.

Spory ohledně silnice se táhnou od roku 2009.

Podle starosty obce Hůry Jiřího Borovky je za vším několikanásobné pochybení úřadů. Jako dlouholetý místní obyvatel si vzpomíná na dobu, kdy lokalitu včetně silnice užívala armáda a pohraniční stráž. Zda je všechno stavebně a katastrálně v pořádku, tehdy úřady nezajímalo.

„Říkám všem, kdo kupují armádní nebo podobné nemovitosti, aby byli obezřetní. Takové věci se mohou stát dalším. Firmě proto chceme pomoci,“ tvrdí Borovka.