Ministr životního prostředí Tomáš Podivínský si prošel hraniční trasu z...

Ministr životního prostředí Tomáš Podivínský si prošel hraniční trasu z vrcholku Smrčiny na sousední vrchol Hraničník. Sem by měla vést z české strany kontroverzní lanovka. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Navzdory kácení je lanovka na Hraničník dobré řešení, prohlásil ministr

  • 3
Lanovka z Nové Pece na vrch Hraničník u česko-rakouské hranice v šumavském národním parku má podporu ministra životního prostředí v demisi Tomáše Podivínského. Brzy by mohla začít příprava celé stavby.

"Lanovka mi připadá jako ekologické a racionální řešení. Nicméně musí odpovídat ochraně přírody a krajiny," prohlásil Podivínský při své první návštěvě lesů na Hraničníku, kam má lanovka vést.

Lanovka má přepravovat lyžaře od Nové Pece na vrchol Hraničník do rakouského lyžařského střediska Hochficht.

Dnes tam vede jediná silnice, která z Pece měří 27 kilometrů přes hraniční přechod Zadní Zvonková. Je však úzká a v zimě obtížně sjízdná.

Lanovku jako řešení přepravy turistů z české strany do rakouského střediska, proto vymyslela před deseti lety správa národní parku. Zabrat má 13 hektarů šumavské půdy, které jsou nyní ve třetí zóně. Ovšem vrchol lanovky se má nacházet v první, tedy nejcennější zóně parku v nadmořské výšce tisíc metrů.

V místech, kde rostou staré smrky, jedle a buky. Ty by musely k zemi. Jedná se zhruba o 80 stromů.

Ministr: Není možné ze Šumavy udělat skanzen

Když nyní vidíte přímo tady na česko-rakouské hranici na Hraničníku celou situaci a přírodu, jste pro stavbu lanovky?
Při zohlednění ochrany přírody krajiny musí docházet k umírněnému rozvoji celého regionu. Není tu možné udělat skanzen, který se obežene ostnatým drátem a v důsledku toho odejdou všichni obyvatelé, kteří tu roky žijí v jednotlivých obcích. Lanovka mi připadá jako ekologické a racionální řešení. Když slyším, že jde o vykácení 80 stromů a kůrovec tu sežral tři miliony stromů, tak je to pro mě na miskách vah nepoměr a neporovnatelné hodnoty. Nicméně i lanovka musí odpovídat ochraně přírody a krajiny. Ale jak jsem řekl, přijde mi jako racionální řešení.

Můžete stavbu pustit do projednávání vlivu na životní prostředí EIA. Uděláte to?
Pokud budu mít čas, tak se budu snažit, aby rozumná alternativa lanovky na Hraničník byla realizována. Když si prostě představím, že tudy jede 80 tisíc lyžařů čtyřicet kilometrů tam a čtyřicet kilometrů zpět, tak je to pro mě nepochopitelné. To je škoda na přírodě a krajině mnohem větší, než pokácení osmdesátky stromů, byť cenných.

Ekologickým aktivistům ale vadí třeba také evakuační sjezdovka pod lanovkou. Mají obavy, že se bude využívat pro běžné lyžování. Souhlasíte s těmito obavami?
Sám jsem lyžař a kdo někdy stál na lyžích, tak mu musí být jasné, že na dvacet metrů širokém pruhu, co má sjezdovka být, se žádné lyžařské zážitky dělat nedají, a je to jen nouzové řešení, jak dostat turisty z kopce dolů, kdyby lanovka nefungovala.

"Jestliže jde o osmdesát stromů a kůrovec tu za poslední roky sežral tři miliony stromů, pak je to pro mě nepoměr. A i pro přírodu, když si představím tisíce automobilů, které projedou přes Zadní Zvonkovou," prohlásil Podivínský.

Ředitel parku byl spokojený, ekologičtí aktivisté nikoliv

Svým jasným vyjádřením ministr překvapil všechny, kteří lanovku dlouhodobě prosazují. Ačkoliv úřednická vláda nedostala důvěru a Podivínský má před sebou zřejmě jen tři měsíce práce, může za tu dobu lanovku "posunout" do řízení o jejím vlivu na životní prostředí. Z toho pak vzejde konečná varianta, která bude nejšetrnější pro přírodu.

"Konečně vítězí zdravý a normální rozum nad extremistickými názory," poznamenal po návštěvě ministra starosta Horní Plané a bývalý předseda Svazu šumavských obcí Jiří Hůlka.

Výsledek návštěvy ministra si pochvaloval i ředitel šumavského parku Jiří Mánek. "Je to racionální přístup k ochraně přírody. Nejsem ani zarytým příznivcem ani odpůrcem lanovky, ale je třeba dát na stůl jasná fakta," řekl Mánek.

Tedy třeba to, že za loňskou zimu po silnici přes Zadní Zvonkovou projelo v automobilech 80 tisíc lyžařů. Na druhou stranu má však u lanovky být i evakuační sjezdovka, která vadí ekologickým aktivistům. Důvod je prostý: obávají se, že bude využívána pro běžné lyžování.

"Plánované řešení sjezdovky neodpovídá jejímu pouhému nouzovému využití," upozorňuje Edvard Sequens ze sdružení Calla na to, že v plánech se hovoří i o umělém zasněžování nebo osvětlení sjezdovky.

Lanovku jako takovou kritizuje i britský ekolog Toby Aykroyd, který loni zorganizoval dopis 72 ředitelů národních parků, v němž vyjádřili nesouhlas se stavbou.

"Lanovka by přerušila migraci rysů a losů a zničena by byla hnízdiště tetřeva. Toto je v Evropě jedinečné místo," uvedl Aykroyd.