Kaplička u studánky v Podsrpu s obrázkem Panny Marie ve výklenku.

Kaplička u studánky v Podsrpu s obrázkem Panny Marie ve výklenku. | foto: MÚ Strakonice

Místo Panny Marie je na obrázku víla Voděnka. Věřící hrozí žalobou

  • 203
Strakonický básník a antikvář Ondřej Fibich hrozí místní radnici žalobou za hanobení víry. Vadí mu obrázek na obalu souboru pohlednic. Na němž totiž je v kapličce obraz Panny Marie nahrazený kresbou víly Voděnky.

Radnice nechala vytisknout pohlednice o studánkách ve městě a okolí. Na jejich obalu je fotografie studánky v části města Podsrp. Místo obrazu Panny Marie Podsrpenské je ale v kapličce kresba víly Voděnky - postavičky, která lidi ke studánkám láká.

A to se právě básníkovi nelíbí a označuje to za hanobení a hrubou urážku víry. Strakonická radnice už publikaci U pramenů živé vody Strakonicka a okolí z prodeje stáhla.

Ondřej Fibich napsal dopis, který koluje v různých internetových diskusích. Studánku na Podsrpu v něm označuje za posvátné místo a záměnu obrazu Panny Marie za vílu Voděnku pak trestným činem hanobení víry.

"Boží muka Panny Marie Podsrpenské jsou zhanobena. Uráží to mou víru i víru dalších farníků. Žádám odstranění publikace z prodeje a veřejnou omluvu," píše dlouholetý spolupracovník Maltézského řádu sídlícího na strakonickém hradě Ondřej Fibich v dopise, který se objevil například v diskusi na stránkách strakonickabeseda.cz.

Policie doporučila pohledy stáhnout z prodeje

Radnice je z kauzy v rozpacích. Poslední tři soubory pohlednic, které nabízelo strakonické infocentrum, z prodeje stáhla, což jí doporučila i policie. "Nebyl v tom zlý úmysl někoho urazit," řekla mluvčí radnice Irena Malotová.

Stažena z prodeje byla proto, že to městu doporučili policisté, kterým na stůl přišlo trestní oznámení. Trestný čin to ale prý nebyl.

Publikací byly vydány tři tisíce kusů. Autor pohlednic Miroslav Šobr z odboru životního prostředí města tvrdí, že koláž kapličky a víly Voděnky vysvětluje text vedle ní. Ten hovoří o významu vody v dnešním světě a o úctě, kterou ke studánkám a pramenům měli pohané.

"Pohanští kněží a kněžky zůstali jen v pohádkách jako vodní víly, rusalky či vodníci a nad prameny a studánkami převzali patronát světci. Panna Maria, svatá Anna, svatý Vojtěch a další," uvedla Malotová.

Proto je prý titulní obrázek kapličky doplněn vodníkem u pramene a vílou ve výklenku.

"Jako podklad byla použita fotografie kapličky z období, kdy v ní žádný obraz nebyl. Takže výřez vodní víly, patronky pramenů, namalované v rámci dětské výtvarné soutěže, byl při grafickém zpracování v tiskárnách umístěn pouze do prázdného výklenku, nebyl tedy zakryt svatý obrázek Panny Marie," dodala Malotová. Publikace vyšla již v roce 2008.