V březnu 2009 přistál na českobudějovickém letišti vládní speciál Airbus A 319....

V březnu 2009 přistál na českobudějovickém letišti vládní speciál Airbus A 319. Jeho přílet byl součástí přípravy na summit ministrů zahraničí evropské sedmadvacítky na zámku v Hluboké nad Vltavou. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Modernizace letiště v Budějovicích se komplikuje, Unie zamítla dotaci

  • 39
Proměna bývalého vojenského letiště v Českých Budějovicích na mezinárodní letecký přístav se komplikuje. Letiště totiž nedostane evropskou dotaci ve výši 413 milionů korun. Krajští politici přitom počítali s tím, že letiště bude díky dotaci do tří let přijímat i velké stroje typu Boeing 737 nebo Airbus A 320. Teď musí hledat stovky milionů jinde.

Stamilionovou dotaci pro letiště zamítla Evropská komise. Její odborníci záměr nedoporučili financovat přesto, že Jihočeský kraj uspěl s projektem modernizace letiště ve 12. výzvě Regionálního operačního programu.

"Je absurdní, že Evropská komise nejprve umožnila vyhlášení výzvy právě na modernizaci regionálních letišť, ale když byl projekt zpracován, podán a úspěšně prošel požadovaným hodnocením, Evropská komise začala celý projekt zpochybňovat. A to především z pohledu doby udržitelnosti a považuje jej za problémový," uvedl krajský radní pro dopravu a regionální rozvoj Václav Král z ODS.

Letiště České Budějovice

Českobudějovické letiště funguje šest let a v průměru odbaví přes osm tisíc letů ročně. Podle původních plánů měl být celý areál do roku 2014 postupně zmodernizován a díky tomu získat licenci pro veřejné mezinárodní letiště. Poté může letiště provozovat i pravidelné mezinárodní linkové lety a podle analýzy ročně odbavit až 300 tisíc cestujících.

Rekonstrukce a modernizace regionálního letiště má vyjít zhruba na miliardu korun a zaplatit ji má Jihočeský kraj. Jeho ekonomové ale od začátku počítali s tím, že zhruba polovinu částky uhradí s pomocí evropských dotací. S tím se však nyní musí rozloučit.

Podle hejtmana Jiřího Zimoly z ČSSD, který je zároveň předsedou dozorčí rady společnosti Jihočeské letiště České Budějovice, to ale v žádném případě neznamená, že se kraj projektu vzdá. Moderní veřejné mezinárodní letiště považuje v regionu za důležité zejména pro rozvoj podnikání a cestovního ruchu.

"V nejbližších dnech svolám dozorčí radu letiště, abychom se poradili, jak dál. Navrhnu aktivně vstoupit do jednání s potenciálními strategickými partnery, kteří se nám nabízí, a výstavbu terminálu realizovat i s využitím soukromých peněz," plánuje Zimola.

Hledání soukromých investorů může být velmi složité

Kraj má pro letošní rok připraveno ve svém rozpočtu pro letiště 160 milionů korun. Není ale možné, aby celé náklady na jeho obnovu hradil pouze ze své kasy. Současně však nechce přijít ani o stamiliony, které nemůže využít na rozvoj regionálního letiště. "Tyto peníze se budeme snažit převést na opravy krajských silnic," upřesnil.

Hledání soukromých investorů může být podle odborníků v současné ekonomické situaci složité. "Vím, že než přišla hospodářská recese, měly firmy o budějovické letiště zájem. Minimálně jedna společnost brala jednání o strategickém partnerství opravdu vážně, nicméně s hospodářskými problémy se ta jednání zastavila," potvrdil rektor Marek Vochozka z budějovické Vysoké školy technické a ekonomické.

Míní, že v současné době bude letiště hledat strategického partnera velmi obtížně. "Na druhou stranu z dlouhodobého pohledu je vybudování letiště ekonomicky a finančně perspektivní," říká Vochozka.