Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před České Budějovice a dost. Skončí moderní koleje z Prahy v polích?

  17:32aktualizováno  17:32
Na trati z Českých Budějovic do hlavního města skončila na začátku května modernizace pětikilometrového jihočeského úseku železnice mezi Horusicemi a Veselím nad Lužnicí. Na zahájení zbylých tří částí budou cestující čekat roky.

Součástí modernizace byla i stavba výtahů, úpravy podchodů a nástupiště na nádraží ve Veselí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Nůžky pořádně nabroušené, pak několik střihnutí a už bouchají lahve sektu. Koleje z Budějovic do Prahy jsou zase o kus modernější a rychlejší. Tentokrát u Veselí nad Lužnicí, kde 5. května slavnostně ukončili stavbu nové železnice v délce pěti kilometrů. Už brzy navíc přibude dalších jedenáct z Tábora do Sudoměřic.

Fotogalerie

I díky tomu mají letos v prosinci na trase začít jezdit expresní vlaky, které stihnou cestu z krajského do hlavního města za dvě hodiny a pár minut. To je zrychlení skoro o dvacet minut oproti současnému stavu. Další výhled už tak veselý není.

Na trase koridoru Praha - Budějovice chybí zahájit modernizaci a přidání dalších kolejí na třech úsecích. Konkrétně Sudoměřice - Votice, Doubí - Soběslav na Táborsku a Nemanice - Ševětín na Českobudějovicku.

Dva z nich mají značné problémy a termín začátku prací je nejistý. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) přitom v minulosti slibovala dokončení v roce 2020. To už se určitě nestihne.

„Nejnadějnější je část Sudoměřice - Votice, která je nejdál v přípravě a dokončujeme výkupy pozemků. Za normálních okolností bychom začali letos,“ sdělil Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Úsek Horusice - Veselí nad Lužnicí

Modernizace železniční tratě z Horusic do Veselí nad Lužnicí, která je součástí IV. železničního koridoru, skončila 5. května 2016. Práce zahájila společnost Eurovia CS na jaře roku 2013 a stavba stála přes 1,6 miliardy korun bez DPH, schválený příspěvek Evropské unie z toho činí 1,094 miliardy korun. Stavba zahrnovala především zdvoukolejnění dalšího úseku na trase z Českých Budějovic do Prahy. Tentokrát v délce pěti kilometrů. Po modernizované železnici je možné jet rychlostí160 km/h. Na nádraží ve Veselí nad Lužnicí je zrekonstruované nástupiště včetně podchodu, bezbariérový přístup zajišťují výtahy.

Jenže i tato stavba má stejně jako desítky dalších problém s platným posudkem EIA, který řeší její vliv na životní prostředí. Zástupci státu marně vyjednávají u Evropské komise, kde se snaží o kompromis, aby staré EIA platily i pro nový zákon. Ministerstvo dopravy proto připravilo i krizový plán, jak připravit nové posudky. S ním ovšem hrozí zdržení až o dva roky.

Problémy na posledním úseku

„U úseku Soběslav - Doubí jsou výkupy v první polovině a očekáváme složitější stavební řízení,“ pokračoval Surý. Jako zakletá je pak část ze Ševětína do Nemanic v Budějovicích.

Už v lednu roku 2015 MF DNES informovala, že ministerstvo dopravy připomínkuje vyhledávací studii. Nyní, o rok a čtvrt později, nenastal takřka žádný posun. Nejistota panuje především kolem stavby Chotýčanského tunelu za několik miliard korun.

„Je na rozhodnutí státu, zdali a kdy se pustí do modernizace této části. Stavbu posuzuje z hlediska ekonomiky. Pro Jihočeský kraj a jeho obyvatele je to klíčové. Centrální komise ministerstva by měla letos rozhodnout,“ zmínil Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu.

O tom, že pojedou vlaky na trase Budějovice - Praha slibovaných 90 minut, si tedy mohou zatím cestující nechat jen zdát. Kraj má o úsek Nemanice - Ševětín obavy, a tak ho zařadil mezi projekty evropského regionu Dunaj - Vltava, což by v budoucnu mohlo pomoci s uskutečněním mnohamiliardové akce.

Zajímavě pak porovnal současnou modernizaci železnice s její stavbou Martin Borovka, generální ředitel firmy Eurovia. Ta měla rekonstrukci úseku Veselí - Horusice na starost.

„Trvala stejně dlouho jako stavba dokončená v roce 1874. My máme nejrůznější špičkové technologie, jim tehdy stačilo 2 000 dělníků, 400 zedníků, 120 kameníků a 2 500 povozů. Během stavby se upili jen čtyři dělníci. Jsme sice rychlejší než naši předci, ale normy, procesy či vyhlášky nás blokují daleko víc, než si myslíme,“ dodal Borovka.

Autor:



Nejčtenější

Majitel části hřiště si ohradil pozemek, kůly zabetonoval před brankou

Majitel čtvrtiny fotbalového hřiště v Přešťovicích  si svůj pozemek ohradil...

Jámy a v nich zabetonované železné kůly vyrostly takřka přes noc na fotbalovém hřišti v Přešťovicích na Strakonicku....

Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...



Z Písku by mohlo být malé Brno, věří ekonom České národní banky

„S bývalými spolužáky jsem stále v kontaktu. Stejně jako oni, i já v sobě...

O České národní bance, o podnikání na jihu Čech i o svém rodném městě v rozhovoru pro MF DNES mluvil ekonom Petr Král....

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

Nová poliklinika v Budějovicích plánuje 30 ordinací. Licenci ještě nemá

Nová poliklinika v Českých Budějovicích má vyrůst naproti Nákupnímu centru...

Lékařský dům s třiceti ordinacemi vyroste do roka v sousedství Nákupního centra Géčko na českobudějovickém sídlišti...

Další z rubriky

VIDEO: Mládě vzácného medvěda plavého skotačí ve výběhu hlubocké zoo

Medvědici s medvídětem mohou návštěvníci hlubocké zoo vidět ve výběhu každý den...

Mládě medvěda plavého, které se v hlubocké zoo narodilo 1. ledna, už mohou pozorovat návštěvníci ve venkovním výběhu....

Soud oslovil v kauze týrání štěněte znalce, má objasnit rozsah zranění

Když se štěně dostalo do péče vimperských veterinářů, mělo otoky hlavy a...

V případu týrání psa Marleyho z Prachatic si okresní soud vyžádal spolupráci soudního znalce. Ten má soudci pomoci...

Tábor nechce věznici ve Všechově, odmítl změnu územního plánu

Bývalé vojenské letiště Všechov vTáboře.

Táborští zastupitelé nesouhlasí s výstavbou mužské věznice na bývalém vojenském letišti ve Všechově. Ke stavbě je nutná...

Najdete na iDNES.cz