Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před České Budějovice a dost. Skončí moderní koleje z Prahy v polích?

  17:32aktualizováno  17:32
Na trati z Českých Budějovic do hlavního města skončila na začátku května modernizace pětikilometrového jihočeského úseku železnice mezi Horusicemi a Veselím nad Lužnicí. Na zahájení zbylých tří částí budou cestující čekat roky.

Součástí modernizace byla i stavba výtahů, úpravy podchodů a nástupiště na nádraží ve Veselí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Nůžky pořádně nabroušené, pak několik střihnutí a už bouchají lahve sektu. Koleje z Budějovic do Prahy jsou zase o kus modernější a rychlejší. Tentokrát u Veselí nad Lužnicí, kde 5. května slavnostně ukončili stavbu nové železnice v délce pěti kilometrů. Už brzy navíc přibude dalších jedenáct z Tábora do Sudoměřic.

Fotogalerie

I díky tomu mají letos v prosinci na trase začít jezdit expresní vlaky, které stihnou cestu z krajského do hlavního města za dvě hodiny a pár minut. To je zrychlení skoro o dvacet minut oproti současnému stavu. Další výhled už tak veselý není.

Na trase koridoru Praha - Budějovice chybí zahájit modernizaci a přidání dalších kolejí na třech úsecích. Konkrétně Sudoměřice - Votice, Doubí - Soběslav na Táborsku a Nemanice - Ševětín na Českobudějovicku.

Dva z nich mají značné problémy a termín začátku prací je nejistý. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) přitom v minulosti slibovala dokončení v roce 2020. To už se určitě nestihne.

„Nejnadějnější je část Sudoměřice - Votice, která je nejdál v přípravě a dokončujeme výkupy pozemků. Za normálních okolností bychom začali letos,“ sdělil Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Úsek Horusice - Veselí nad Lužnicí

Modernizace železniční tratě z Horusic do Veselí nad Lužnicí, která je součástí IV. železničního koridoru, skončila 5. května 2016. Práce zahájila společnost Eurovia CS na jaře roku 2013 a stavba stála přes 1,6 miliardy korun bez DPH, schválený příspěvek Evropské unie z toho činí 1,094 miliardy korun. Stavba zahrnovala především zdvoukolejnění dalšího úseku na trase z Českých Budějovic do Prahy. Tentokrát v délce pěti kilometrů. Po modernizované železnici je možné jet rychlostí160 km/h. Na nádraží ve Veselí nad Lužnicí je zrekonstruované nástupiště včetně podchodu, bezbariérový přístup zajišťují výtahy.

Jenže i tato stavba má stejně jako desítky dalších problém s platným posudkem EIA, který řeší její vliv na životní prostředí. Zástupci státu marně vyjednávají u Evropské komise, kde se snaží o kompromis, aby staré EIA platily i pro nový zákon. Ministerstvo dopravy proto připravilo i krizový plán, jak připravit nové posudky. S ním ovšem hrozí zdržení až o dva roky.

Problémy na posledním úseku

„U úseku Soběslav - Doubí jsou výkupy v první polovině a očekáváme složitější stavební řízení,“ pokračoval Surý. Jako zakletá je pak část ze Ševětína do Nemanic v Budějovicích.

Už v lednu roku 2015 MF DNES informovala, že ministerstvo dopravy připomínkuje vyhledávací studii. Nyní, o rok a čtvrt později, nenastal takřka žádný posun. Nejistota panuje především kolem stavby Chotýčanského tunelu za několik miliard korun.

„Je na rozhodnutí státu, zdali a kdy se pustí do modernizace této části. Stavbu posuzuje z hlediska ekonomiky. Pro Jihočeský kraj a jeho obyvatele je to klíčové. Centrální komise ministerstva by měla letos rozhodnout,“ zmínil Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu.

O tom, že pojedou vlaky na trase Budějovice - Praha slibovaných 90 minut, si tedy mohou zatím cestující nechat jen zdát. Kraj má o úsek Nemanice - Ševětín obavy, a tak ho zařadil mezi projekty evropského regionu Dunaj - Vltava, což by v budoucnu mohlo pomoci s uskutečněním mnohamiliardové akce.

Zajímavě pak porovnal současnou modernizaci železnice s její stavbou Martin Borovka, generální ředitel firmy Eurovia. Ta měla rekonstrukci úseku Veselí - Horusice na starost.

„Trvala stejně dlouho jako stavba dokončená v roce 1874. My máme nejrůznější špičkové technologie, jim tehdy stačilo 2 000 dělníků, 400 zedníků, 120 kameníků a 2 500 povozů. Během stavby se upili jen čtyři dělníci. Jsme sice rychlejší než naši předci, ale normy, procesy či vyhlášky nás blokují daleko víc, než si myslíme,“ dodal Borovka.

Autor:



Nejčtenější

V Budějovicích se srazila dvě auta, jedno vjelo do dětí na přechodu

V Českých Budějovicích se střetla dvě osobní auta. Zraněné byly čtyři děti.

V Českých Budějovicích se srazila dvě osobní auta. V tu chvíli poblíž stála skupinka dětí, do kterých byl jeden z vozů...

Chlapec vypadl z lanovky v osmimetrové výšce. Zraněný díky sněhu není

Lanovka na šumavském Zadově.

Sedmiletý chlapec v neděli odpoledne vyklouzl ze sedačkové lanovky Kobyla v Zadově na Prachaticku. V osmimetrové výšce...



Muž neunesl rozchod, opíjí se a spí na chodbě v paneláku, kde žena bydlí

(Ilustrační snímek)

Již podeváté za poslední dva měsíce vyjížděli českobudějovičtí strážníci kvůli šestačtyřicetiletému muži, který...

Policie obvinila pět lidí z dotačního podvodu při stavbě centra v Hluboké

Relaxační a regenerační centrum v Hluboké nad Vltavou zahájilo provoz v roce...

Policisté obvinili pět lidí z dotačního podvodu při stavbě Relaxačního a regeneračního centra v Hluboké nad Vltavou....

Vzácná dlažba na budějovickém náměstí je po odstranění kluziště zvlněná

Zvlněná dlažba na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích. Hrboly...

Propadlá dlažba a poškozené žulové kameny zůstaly na českobudějovickém hlavním náměstí po odstranění venkovního...

Další z rubriky

Chlapec vypadl z lanovky v osmimetrové výšce. Zraněný díky sněhu není

Lanovka na šumavském Zadově.

Sedmiletý chlapec v neděli odpoledne vyklouzl ze sedačkové lanovky Kobyla v Zadově na Prachaticku. V osmimetrové výšce...

Dvakrát začínala od nuly. Dnes v úspěšné firmě ráda zaměstnává maminky

Firmě Unuodesign pomohl v rozjezdu i silný příběh, při němž majitelka...

Provoz podniku spojila s podporou žen, které jsou v těžké životní situaci. I na počátku její kariéry totiž stojí...

Návrat do pěvecké formy mi po rodičovské dovolené trval rok, říká sopranistka

Sopranistka Jihočeského divadla Kateřina Špilauer Hájovská.

Kateřina Špilauer Hájovská se po šestileté rodičovské dovolené vrací do Jihočeského divadla v Českých Budějovicích ve...

Takový normální porod
Takový normální porod

O porodu s časovým odstupem, nadhledem a snad i s vtipným podextem píše uživatelka eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz