Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před České Budějovice a dost. Skončí moderní koleje z Prahy v polích?

  17:32aktualizováno  17:32
Na trati z Českých Budějovic do hlavního města skončila na začátku května modernizace pětikilometrového jihočeského úseku železnice mezi Horusicemi a Veselím nad Lužnicí. Na zahájení zbylých tří částí budou cestující čekat roky.

Součástí modernizace byla i stavba výtahů, úpravy podchodů a nástupiště na nádraží ve Veselí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Nůžky pořádně nabroušené, pak několik střihnutí a už bouchají lahve sektu. Koleje z Budějovic do Prahy jsou zase o kus modernější a rychlejší. Tentokrát u Veselí nad Lužnicí, kde 5. května slavnostně ukončili stavbu nové železnice v délce pěti kilometrů. Už brzy navíc přibude dalších jedenáct z Tábora do Sudoměřic.

Fotogalerie

I díky tomu mají letos v prosinci na trase začít jezdit expresní vlaky, které stihnou cestu z krajského do hlavního města za dvě hodiny a pár minut. To je zrychlení skoro o dvacet minut oproti současnému stavu. Další výhled už tak veselý není.

Na trase koridoru Praha - Budějovice chybí zahájit modernizaci a přidání dalších kolejí na třech úsecích. Konkrétně Sudoměřice - Votice, Doubí - Soběslav na Táborsku a Nemanice - Ševětín na Českobudějovicku.

Dva z nich mají značné problémy a termín začátku prací je nejistý. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) přitom v minulosti slibovala dokončení v roce 2020. To už se určitě nestihne.

„Nejnadějnější je část Sudoměřice - Votice, která je nejdál v přípravě a dokončujeme výkupy pozemků. Za normálních okolností bychom začali letos,“ sdělil Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Úsek Horusice - Veselí nad Lužnicí

Modernizace železniční tratě z Horusic do Veselí nad Lužnicí, která je součástí IV. železničního koridoru, skončila 5. května 2016. Práce zahájila společnost Eurovia CS na jaře roku 2013 a stavba stála přes 1,6 miliardy korun bez DPH, schválený příspěvek Evropské unie z toho činí 1,094 miliardy korun. Stavba zahrnovala především zdvoukolejnění dalšího úseku na trase z Českých Budějovic do Prahy. Tentokrát v délce pěti kilometrů. Po modernizované železnici je možné jet rychlostí160 km/h. Na nádraží ve Veselí nad Lužnicí je zrekonstruované nástupiště včetně podchodu, bezbariérový přístup zajišťují výtahy.

Jenže i tato stavba má stejně jako desítky dalších problém s platným posudkem EIA, který řeší její vliv na životní prostředí. Zástupci státu marně vyjednávají u Evropské komise, kde se snaží o kompromis, aby staré EIA platily i pro nový zákon. Ministerstvo dopravy proto připravilo i krizový plán, jak připravit nové posudky. S ním ovšem hrozí zdržení až o dva roky.

Problémy na posledním úseku

„U úseku Soběslav - Doubí jsou výkupy v první polovině a očekáváme složitější stavební řízení,“ pokračoval Surý. Jako zakletá je pak část ze Ševětína do Nemanic v Budějovicích.

Už v lednu roku 2015 MF DNES informovala, že ministerstvo dopravy připomínkuje vyhledávací studii. Nyní, o rok a čtvrt později, nenastal takřka žádný posun. Nejistota panuje především kolem stavby Chotýčanského tunelu za několik miliard korun.

„Je na rozhodnutí státu, zdali a kdy se pustí do modernizace této části. Stavbu posuzuje z hlediska ekonomiky. Pro Jihočeský kraj a jeho obyvatele je to klíčové. Centrální komise ministerstva by měla letos rozhodnout,“ zmínil Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu.

O tom, že pojedou vlaky na trase Budějovice - Praha slibovaných 90 minut, si tedy mohou zatím cestující nechat jen zdát. Kraj má o úsek Nemanice - Ševětín obavy, a tak ho zařadil mezi projekty evropského regionu Dunaj - Vltava, což by v budoucnu mohlo pomoci s uskutečněním mnohamiliardové akce.

Zajímavě pak porovnal současnou modernizaci železnice s její stavbou Martin Borovka, generální ředitel firmy Eurovia. Ta měla rekonstrukci úseku Veselí - Horusice na starost.

„Trvala stejně dlouho jako stavba dokončená v roce 1874. My máme nejrůznější špičkové technologie, jim tehdy stačilo 2 000 dělníků, 400 zedníků, 120 kameníků a 2 500 povozů. Během stavby se upili jen čtyři dělníci. Jsme sice rychlejší než naši předci, ale normy, procesy či vyhlášky nás blokují daleko víc, než si myslíme,“ dodal Borovka.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Původně gotický dům byl renesančně přestavěn v poslední čtvrtině šestnáctého...
V Krumlově koupili dům s podlahou z kostí. Proměnu stihli za 4 měsíce

Zuzana a Ladislav koupili zanedbaný historický dům z 15. století v centru Českého Krumlova. Chtěli vytvořit hotel, který bude lidi inspirovat. Obrátili se na...  celý článek

Místo střetu auta s chodcem v Sezimově Ústí (22. října 2017).
Po střetu s autem na Táborsku je muž těžce zraněný, v uších měl sluchátka

Vážná nehoda se stala v noci na neděli v Sezimově Ústí na Táborsku. Sedmadvacetiletého chodce v tmavém oděvu tam na hlavním tahu srazil řidič fiatu. Mladík šel...  celý článek

Zámek Hluboká otevřel novou prohlídkovou trasu Hostinské pokoje. Návštěvníci...
Hluboká otevřela novou trasu. Na zámek letos přišlo už přes 260 tisíc lidí

Druhé pato nabízí návštěvníkům pohled do hostinských pokojů, kde Schwarzenbergové ubytovávali své významné návštěvy. Lidé zde poznají atmosféru 19. a počátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.