Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nástupiště září novotou, nádražní budova v Budějovicích zatím chátrá

  11:17aktualizováno  11:17
Další část modernizace železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic je hotová. Správa železniční dopravní cesty dokončila úsek do Nemanic včetně nástupišť na nádraží. Teď chce získat a opravit budovu.

Více než 100 let stará secesní budova vlakového nádraží v Českých Budějovicích by potřebovala opravit. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Cestující vystoupí z vlaku na nádraží v Českých Budějovicích a čeká ho výprava do dvou světů. Jeden mu nabídne moderně opravené a bezbariérové nástupiště, ten druhý pak bídný stav historické nádražní budovy.

Modernizace trati Budějovice - Nemanice

částka 713,4 milionu
délka úseku 2,62 km
délka kolejí 5,24 km
rekonstruované mosty 12
rekonstruované žel. přejezdy 2
rekonstrukce podchodů 3
protihlukové stěny 1,31 km a dalších 21 protihlukových opatření
zhotovitel Eurovia CS

Úsek je součástí IV. tranzitního železničního koridoru z Děčína přes Prahu a České Budějovice na státní hranice s Rakouskem v Horním Dvořišti.

Tento týden po třech letech prací skončila modernizace části IV. železničního koridoru z Českých Budějovic do Nemanic za více než 713 milionů korun. Součástí byla i modernizace nástupišť u nádraží v krajském městě, které je nyní bezbariérové a s novým informačním systémem.

"Významnou změnou je, že v úseku přes nadjezdy ulic Skuherského a Pekárenská v Budějovicích vedou dvě koleje," připomněl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. Pro jihočeské cestující to také znamená, že je hotová další část na důležité trase do Prahy, a zástupci SŽDC potvrdili, že jsou za polovinou s celkovou obnovou a zdvoukolejněním 169 kilometrů dlouhé trasy.

"Na koridoru se navíc dál pracuje, a to na stavbě úseků Veselí nad Lužnicí - Horusice a Tábor - Sudoměřice," potvrdil Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC. Upozornil, že už za pár týdnů by správa měla podepsat smlouvu se zhotovitelem úseků z Veselí do Soběslavi a také z Horusic do Ševětína. Připravit zbývá ještě úseky Votice - Sudoměřice a Nemanice - Ševětín.

Nástupiště vlakového nádraží v Českých Budějovicích jsou stejně jako koleje...

Nástupiště vlakového nádraží v Českých Budějovicích jsou stejně jako koleje nová. Opravený úsek trati do Nemanic je dlouhý přes 2,5 kilometru.

Zhruba do čtyř let by měla být většina modernizace dokončena. Cestující se pak mají podle slibů dočkat od roku 2020 rychlosti na kolejích až 160 kilometrů v hodině a cesta z Budějovic do Prahy potrvá 90 minut.

Nejnákladnější a také nejsložitější bude stavba Chotýčanského tunelu nedaleko Ševětína na Českobudějovicku, jeho délka by měla být přes pět kilometrů, začít má v roce 2016 a vyjde na 12 miliard korun. I kvůli náročnosti a ceně ještě není vyloučeno, že bude SŽDC hledat levnější variantu.

Při středečním slavnostním ukončení modernizace části do Nemanic si pak také mnozí posteskli nad neutěšeným stavem hlavního nádraží v Českých Budějovicích.

"Když se podíváme na nástupiště, která po obnově výrazně zvýšila komfort cestování, je to nepoměr s tím, co vidíme na druhé straně. Nádraží je ve velmi špatném stavu a České dráhy s tím v posledních letech mnoho neudělaly," řekl Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu. Vstupní brána do města je tak podle jeho slov ostudou. Nemuselo by to tak zůstat.

České dráhy jsou totiž ochotné převést některé budovy po republice do majetku SŽDC, která by je pak opravila. V tomto plánu je i více než sto let staré budějovické nádraží. Jeho oprava by stála desítky milionů korun.

"Jsme na převod objektů připraveni. Je pravdou, že si můžeme snáze sáhnout na evropské dotace, což by mohlo financování rekonstrukce nádraží usnadnit," vysvětlil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Také mluvčí drah Radka Pistoriusová potvrdila, že jsou na převody připraveni. "Nyní musí stát rozhodnout, zda a za jakých podmínek k nim dojde," dodala. Na řadě je teď ministerstvo dopravy, které pro vládu připraví podklady. Doposud však nejsou vyřešeny konkrétní podmínky převodů, především jejich financování.

Autor:



Nejčtenější

Majitel části hřiště si ohradil pozemek, kůly zabetonoval před brankou

Majitel čtvrtiny fotbalového hřiště v Přešťovicích  si svůj pozemek ohradil...

Jámy a v nich zabetonované železné kůly vyrostly takřka přes noc na fotbalovém hřišti v Přešťovicích na Strakonicku....

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...



Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

Z Písku by mohlo být malé Brno, věří ekonom České národní banky

„S bývalými spolužáky jsem stále v kontaktu. Stejně jako oni, i já v sobě...

O České národní bance, o podnikání na jihu Čech i o svém rodném městě v rozhovoru pro MF DNES mluvil ekonom Petr Král....

Další z rubriky

Na Kratochvíli si Troup vždycky dával rande, teď tam dělá kastelána

„Práce kastelána je tak pestrá a různorodá a zabere tolik času, že se dá říct,...

Vojtěch Troup si zámek poblíž Netolic oblíbil už v dětství. Od roku 1985 tam dělá kastelána. Předtím dělal...

Máme pět let na to dokázat, že je tuzemák nezávadný, říká šéf likérky

Josef Nejedlý je ředitelem jindřichohradecké likérky Fruko-Schulz. Ta vyrábí...

Likérka Fruko-Schulz z Jindřichova Hradce vyrábí populární tuzemák 150 let. Ještě před pár dny však hrozilo, že bude...

Soud oslovil v kauze týrání štěněte znalce, má objasnit rozsah zranění

Když se štěně dostalo do péče vimperských veterinářů, mělo otoky hlavy a...

V případu týrání psa Marleyho z Prachatic si okresní soud vyžádal spolupráci soudního znalce. Ten má soudci pomoci...

Najdete na iDNES.cz