Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Most přes Orlík čeká velká rekonstrukce, stavba vyjde na 250 milionů

  17:09aktualizováno  17:09
Správa železniční dopravní cesty chystá mezi obcemi Vlastec a Červená nad Vltavou Velkou rekonstrukci mostu nad orlickou nádrží. Postaven byl v letech 1886 až 1889 jako součást tratě mezi Táborem a Pískem a dosud nebyl rozsáhleji opravován.

Dlouhých 128 let spojuje železniční most mezi obcemi Vlastec a Červená nad Vltavou břehy řeky Vltavy nad orlickou nádrží. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Předpokládané celkové investiční náklady se zatím pohybují ve výši 250 milionů korun. Společnost má v plánu komplexní obnovu včetně úpravy trati v bezprostředně navazujících úsecích před a za mostem.

„V současné době jsou projekční práce na začátku. Předpoklad stavby je v letech 2019 a 2020, ale bude záležet na průběhu projektové přípravy a vydání klíčových povolení pro stavbu i na přidělení výlukových termínů,“ potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Zhruba ve stejné době plánuje také Ředitelství silnic a dálnic rekonstrukci nedalekého Podolského mostu. Ten bude nejspíš kvůli stavbě na nějakou dobu uzavřen.

Problém pro děti i pracující

Lidé žijící „za vodou“ se připravovali na desítky kilometrů objížděk. Teď se obávají, že by mohli ztratit i možnost dopravy vlakem. Například z obce Podolí I přitom většina obyvatel dojíždí do Písku za prací a děti do školy v Zahoří. O možnosti využívat vlak mluvil před časem i starosta Podolí I Vladislav Michal.

„Nejbližší vlaková zastávka je ve tři kilometry vzdálených Jetěticích a nádraží je v Červené nad Vltavou, což jsou čtyři kilometry,“ shrnul situaci starosta Michal s tím, že by se k vlaku ale museli lidé dopravovat auty.

Starosta Jetětic Ladislav Novotný doufá, že jeden most bude v době oprav druhého otevřený.

„Kdyby byly zavřené současně, samozřejmě by to byl problém. I od nás jezdí děti do Zahoří do školy, lidé do Písku. Když jsou výluky, veze autobus cestující třeba do Zahoří nebo Vlastce. Kdyby byl zavřený v tu dobu i Podolský most, autobus by musel jezdit přes Zvíkov a nemohl by stihnout časy. Všechny vlaky na Ražice, Prahu, Protivín a další by pak byly zpožděné,“ podotkl Novotný.

SŽDC o těchto komplikacích ví. „Jakmile nám budou známé přesnější termíny, vstoupíme do jednání s kolegy z ŘSD, se kterými stejně jako u jiných akcí budeme koordinovat možné termíny pro realizaci stavby. V tuto chvíli je to ale předčasné,“ naznačil Tesař.

Jestli mostu hrozí zbourání, správci železnice neřekli

Mezi lidmi se také proslýchá, že má být železniční most zbouraný a nahrazený úplně novým. SŽDC informaci nepotvrdila, ale ani nevyvrátila.

„Aktuálně se projednávají různé varianty a na základě jejich posouzení bude vybrán výsledný návrh technického řešení. Současně bude nutné přihlédnout i k současnému technickému stavu mostní konstrukce, na které probíhá v rámci projektové přípravy průzkum. Výsledná varianta bude známa letos na podzim. Rozhodující pak bude prokázání ekonomické efektivity této stavby, která je pro financování stavby z veřejných prostředků nezbytná,“ uvedl Tesař.

Most měřící 253 metrů a vysoký 52 metrů byl v době svého vzniku druhým nejvyšším mostem v Rakousku-Uhersku. Dodnes ho obdivují lidé, kteří se na něj chodí dívat z břehů orlické nádrže. Mnohdy se o něm mluví jako o technické památce.

„Podle závazného sdělení ministerstva kultury nebyl tento most památkově chráněn,“ upozornil Tesař.

O jeho zachování ale památkáři stojí. „Vzhledem k jeho historii bychom byli rádi, kdyby byla při obnově preferována varianta, která zachová konstrukci mostu v původní podobě,“ řekl za Národní památkový ústav v Českých Budějovicích Pavel Hájek.




Nejčtenější

Fekální vůz předělali dobrovolní hasiči za pět let na zásahovou cisternu

Přehořovští hasiči se rozhodli zakoupit fekální vůz a předělat ho na hasičský.

Svépomocí, zdarma a ve svém volném čase dobrovolní hasiči z Přehořova u Soběslavi předělali fekální vůz na hasičské...

Soud rozdal partě tresty za vykrádání trafik, po rozsudku se mládež smála

Soud (ilustrační foto)

Po skoro dvouletém procesu vynesl senát českobudějovického okresního soudu verdikt nad jedenáctičlennou skupinou vesměs...



Vary nedaly šanci Slavii, hokejisté Českých Budějovic padli v Třebíči

Karlovarský útočník David Hruška objíždí slávistickou branku.

První hokejová liga pokračovala ve středu pěti zápasy 22. kola. Vedoucí Karlovy Vary bez potíží zdolaly Slavii 6:2 a...

Žil si jako král, teď podvodníka s auty čeká devět let ve vězení

Vazební věznice Hradec Králové

Úhrnný trest devíti let a dvou měsíců za zpronevěru a podvody uložil budějovický krajský soud bývalému řediteli...

Hřbitov v Křišťanově zničily v 50. letech bagry, teď je tam nový náhrobek

Dominantou Křišťanova, kde nyní žije okolo sta obyvatel, je kostel...

V roce 1921 bydlelo v Křišťanově skoro 1 600 lidí. Obec ležící v nadmořské výšce přes 900 metrů měla školu, faru, poštu...

Další z rubriky

Soud rozdal partě tresty za vykrádání trafik, po rozsudku se mládež smála

Soud (ilustrační foto)

Po skoro dvouletém procesu vynesl senát českobudějovického okresního soudu verdikt nad jedenáctičlennou skupinou vesměs...

Strážníci řekli, že je napadl agresivní řidič. Svědci viděli něco jiného

Po náplavce u Vltavy v Českých Budějovicích vede oblíbená cyklostezka.

Spor o špatné zaparkování mezi 42letým mužem a strážníkem v Českých Budějovicích se možná odehrál jinak, než jak jej...

Za pád ultralightu může chyba pilota i odlomené křídlo, uvedli vyšetřovatelé

Na Prachaticku se v sobotu zřítil ultralight. Po dopadu začal hořet, pilot...

Tragickou havárii ultralightu u obce Dub na Prachaticku uzavřel Ústav pro odborné zjišťování leteckých nehod. Podle...

Grafton Recruitment Praha
PROJECT MANAGER, stavebnictví, Německo

Grafton Recruitment Praha
Jihočeský kraj
nabízený plat: 60 000 - 95 000 Kč



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.