Železniční most mezi obcemi Vlastec a Červená nad Vltavou spojuje břehy řeky...

Železniční most mezi obcemi Vlastec a Červená nad Vltavou spojuje břehy řeky Vltavy nad orlickou nádrží. Otevřen byl 20. listopadu 1889. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Most přes Orlík čeká velká rekonstrukce, stavba vyjde na 250 milionů

  • 2
Správa železniční dopravní cesty chystá mezi obcemi Vlastec a Červená nad Vltavou Velkou rekonstrukci mostu nad orlickou nádrží. Postaven byl v letech 1886 až 1889 jako součást tratě mezi Táborem a Pískem a dosud nebyl rozsáhleji opravován.

Předpokládané celkové investiční náklady se zatím pohybují ve výši 250 milionů korun. Společnost má v plánu komplexní obnovu včetně úpravy trati v bezprostředně navazujících úsecích před a za mostem.

„V současné době jsou projekční práce na začátku. Předpoklad stavby je v letech 2019 a 2020, ale bude záležet na průběhu projektové přípravy a vydání klíčových povolení pro stavbu i na přidělení výlukových termínů,“ potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Zhruba ve stejné době plánuje také Ředitelství silnic a dálnic rekonstrukci nedalekého Podolského mostu. Ten bude nejspíš kvůli stavbě na nějakou dobu uzavřen.

Problém pro děti i pracující

Lidé žijící „za vodou“ se připravovali na desítky kilometrů objížděk. Teď se obávají, že by mohli ztratit i možnost dopravy vlakem. Například z obce Podolí I přitom většina obyvatel dojíždí do Písku za prací a děti do školy v Zahoří. O možnosti využívat vlak mluvil před časem i starosta Podolí I Vladislav Michal.

„Nejbližší vlaková zastávka je ve tři kilometry vzdálených Jetěticích a nádraží je v Červené nad Vltavou, což jsou čtyři kilometry,“ shrnul situaci starosta Michal s tím, že by se k vlaku ale museli lidé dopravovat auty.

Starosta Jetětic Ladislav Novotný doufá, že jeden most bude v době oprav druhého otevřený.

„Kdyby byly zavřené současně, samozřejmě by to byl problém. I od nás jezdí děti do Zahoří do školy, lidé do Písku. Když jsou výluky, veze autobus cestující třeba do Zahoří nebo Vlastce. Kdyby byl zavřený v tu dobu i Podolský most, autobus by musel jezdit přes Zvíkov a nemohl by stihnout časy. Všechny vlaky na Ražice, Prahu, Protivín a další by pak byly zpožděné,“ podotkl Novotný.

SŽDC o těchto komplikacích ví. „Jakmile nám budou známé přesnější termíny, vstoupíme do jednání s kolegy z ŘSD, se kterými stejně jako u jiných akcí budeme koordinovat možné termíny pro realizaci stavby. V tuto chvíli je to ale předčasné,“ naznačil Tesař.

Jestli mostu hrozí zbourání, správci železnice neřekli

Mezi lidmi se také proslýchá, že má být železniční most zbouraný a nahrazený úplně novým. SŽDC informaci nepotvrdila, ale ani nevyvrátila.

„Aktuálně se projednávají různé varianty a na základě jejich posouzení bude vybrán výsledný návrh technického řešení. Současně bude nutné přihlédnout i k současnému technickému stavu mostní konstrukce, na které probíhá v rámci projektové přípravy průzkum. Výsledná varianta bude známa letos na podzim. Rozhodující pak bude prokázání ekonomické efektivity této stavby, která je pro financování stavby z veřejných prostředků nezbytná,“ uvedl Tesař.

Most měřící 253 metrů a vysoký 52 metrů byl v době svého vzniku druhým nejvyšším mostem v Rakousku-Uhersku. Dodnes ho obdivují lidé, kteří se na něj chodí dívat z břehů orlické nádrže. Mnohdy se o něm mluví jako o technické památce.

„Podle závazného sdělení ministerstva kultury nebyl tento most památkově chráněn,“ upozornil Tesař.

O jeho zachování ale památkáři stojí. „Vzhledem k jeho historii bychom byli rádi, kdyby byla při obnově preferována varianta, která zachová konstrukci mostu v původní podobě,“ řekl za Národní památkový ústav v Českých Budějovicích Pavel Hájek.