Most měl překlenout Vltavu u budějovické nemocnice

Most měl překlenout Vltavu u budějovické nemocnice | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Hádky o most přes Vltavu v Budějovicích končí. Litvínovice ho odmítly

  • 2
Starostka dvoutisícových Litvínovic u Českých Budějovic zastavila stavbu mostu přes Vltavu. Měl propojit část u nemocnice s kruhovou křižovatkou na druhé straně řeky.

Březnové dlouho očekávané veřejné projednávání koncepce dopravy v krajském městě skončilo překvapivou zprávou. Českobudějovická radnice se vzdává plánu propojit čtvrť kolem nemocnice přes nový most s litvínovickou kruhovou křižovatkou na druhém břehu Vltavy.

O takové rozuzlení více než desetiletého záměru se postaral dopis od starostky Litvínovic Aleny Novákové. S projektem, který zasahuje do jejich katastru, obecní úřad nesouhlasí. Zpráva potěšila hlavně obyvatele čtvrti kolem nemocnice, kteří mají obavy z nárůstu dopravy.

Podle projektantů měla takzvaná jižní spojka zahustit provoz ve Schneiderově a Papírenské ulici a v jejich okolí. Měla posloužit i soukromé papírně Mondi Bupak, která navyšuje produkci kartonů a staví nové haly. Plánovala využít trasu i s městskou silnicí vedoucí kolem zadního traktu areálu pro nákladní dopravu.

Budějovice jsou v pasti

Podle náměstka primátora pro dopravu Františka Konečného (ANO) se krajské město opět ocitá v pasti, ze které jde jen obtížně ven. Pomoci by mělo dokončení dálničního obchvatu v roce 2023 a nové silniční sítě.

„Jsme krajským městem s nejmenší rozlohou a s druhým největším počtem aut na obyvatele po Praze. Obklopují nás satelity, jejichž obyvatelé k nám přijíždějí do zaměstnání, za nákupy, do škol,“ upozornil Konečný.

Nápad ulevit dopravě propojením lokality kolem nemocnice s Litvínovicemi a z druhé strany silnicí od sídliště Máj, je zatím u ledu. Ačkoliv je na programu ještě jednání Budějovic s Litvínovicemi, jejich kategorický nesouhlas je silný.

O projektu, kterému by musela předcházet změna územního plánu v dané lokalitě, se budou podle šéfa odboru územního plánování Luboše Laciny ještě následně bavit českobudějovičtí zastupitelé. Předpokládá se, že na některé ze schůzí s termínem do letních prázdnin. Soužití se stále hustší automobilovou dopravou je podle obyvatel přítomných na úterním projednávání stále víc dramatické.

„Dojíždění do nemocnice, do škol se u nás nedá vydržet. Auta parkují všude, je tu hluk a kouř. Rodiče vozí školáky i z celkem blízkých míst,“ líčí bydlení v dříve klidné čtvrti Hana Fabiánová, která žije už víc než sedmdesát let nedaleko krajské nemocnice.

Pro budějovickou dopravu má být klíčový rok 2023

Podle Ireny Šefčíkové ze spolku Domovina je zakopaný pes v koncepci dopravy, která upřednostňuje auta před chodci, cyklisty a MHD, což v jiných evropských městech není. Tvrdí, že stavby nových silnic a parkovišť jen přivedou do centra víc aut.

Pro budějovickou koncepci dopravy má být podle odborníků důležitý rok 2023. Kromě dálnice budou hotové další silnice jako jižní tangenta a severní spojka, možná i podjezd kolejí u nádraží a spojnice sídlišť Vltava a Máj s mezinárodní silnicí u Litvínovic. Všechny plány ale podle náměstka Konečného narážejí na věnec satelitních obcí, které myslí hlavně na vlastní rozvoj, nejvíce nové bydlení.

„Do funkce jsem nastupoval s vizí přesvědčit okolní obce, aby se staly součástí Budějovic. Stejně využívají naše služby a celkovému dopravnímu plánování by to pomohlo. Měly by svoje vedení jako samostatné městské čtvrti. Muselo by se k tomu vypsat referendum, je to složité. Teď nevím, jestli do konce volebního období všechny představy o lepší dopravě stihnu,“ poznamenal František Konečný.