Tesař Vladimír Kučera rozebírá starou a zchátralou konstrukci předmostí kryté lávky v Českém Krumlově. Po loňské opravě střechy je to druhá etapa opravy mostu.

Tesař Vladimír Kučera rozebírá starou a zchátralou konstrukci předmostí kryté lávky v Českém Krumlově. Po loňské opravě střechy je to druhá etapa opravy mostu. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Mosty v Českém Krumlově potřebují opravit, ničí je koroze i hniloba

  • 0
Mosty i lávky v Českém Krumlově ničí koroze a hniloba a potřebovaly by opravit. Město jich má sedmadvacet a opravy budou stát zhruba 200 milionů. Jenže peníze chybí. Ještě deset let po ničivých povodních v roce 2002 je na Vltavě u pivovaru mostní provizorium.

"Mosty a lávky se klenou nad Vltavou, Polečnicí, Slupenickým potokem, přes mlýnské náhony, hradební příkopy i silnice," řekl starosta Dalibor Carda s tím, že peněz na rekonstrukci, kterou by si zasloužily, se nedostává.

Jak řeky protékají Krumlovem

V Českém Krumlově je především kvůli meandrujícím řekám a potokům rekordních 27 mostů a lávek. Město jich vlastní 22, ostatní patří Jihočeskému kraji a Ředitelství silnic a dálnic.

Mosty a lávky ve městě zapsaném v UNESCO vedou přes Vltavu, Polečnici, Slupenický potok, mlýnské náhony, hradební příkopy i silnice.

Mosty přitom sehrávají při povodních strategickou roli. Podle vedoucího odboru investic radnice Petra Peška ve městě prakticky neexistuje most, na němž by při loňských prohlídkách nebyly zjištěny závady. Mosty jsou kamenné, dřevěné, klenuté i kryté.

"Ničí je koroze i hniloba dřevěných částí. Stavební technici na nich našli vypadanou maltu, narušené zdivo, porušená zábradlí i průsaky vody," upřesnil Pešek.

Nezapomenutelnými pohledy na panoramata města UNESCO se na mostech kochají turisté z celého světa, místní obyvatelé je vnímají spíš jako důležitou spojnici a po zkušenostech i jako nebezpečí při povodních. Právě to je rozdělilo, když šlo o protipovodňová opatření na Polečnici, která v roce 2002 způsobila v Krumlově škody za zhruba 110 milionů korun.

Jedni požadovali tamní historický mostek kvůli ochrannému systému před velkou vodou rozebrat a posunout mimo řeku, jiní se ho snažili zachránit na původním místě.

Rekonstrukce se zatím dočkalo jen sedm mostů a lávek

Pět mostů patří mezi chráněné památky. Asi nejznámějším z nich je dřevěný Lazebnický most, který spojuje centrum s městskou čtvrtí v podhradí - Latránem. Zdobí ho plastiky Ukřižovaného Krista a sv. Jana Nepomuckého a nabízí pohled na hrad a zámek. Největší škody utrpěl při povodních v roce 2002, na jaře 2009 byl s pomocí více než šestimilionové dotace z EU rekonstruován.

Jen sedm z 22 mostů a lávek, které spravuje město, se za posledních deset let dočkalo rekonstrukce. Letos k nim přibudou další, třeba lávka pod Plášťovým mostem. Na další se zpracovává projektová dokumentace. Pak radnice musí čekat na dotace. Město žádá o další dotaci na dokončení obnovy rechle, krytého dřevěného mostu pro pěší přes Vltavu v památkové zóně Plešivec.

Dvě lávky, pod Plášťovým mostem a přes náhon u mlýna, město rekonstruuje a další obnova se chystá. V nejbližší době by se jí měly dočkat lávka u pivovaru, lávka přes náhon u hotelu Dvořák a most v ulici Na Spojce. Stavební povolení je vydáno i pro obnovu mostu Dr. Edvarda Beneše v Linecké ulici.