Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Těšte se. V muzeu luxusních veteránů vás nechají nastartovat motor

  9:58aktualizováno  9:58
V Nové Bystřici vzniká muzeum automobilových veteránů. Město ho otevře v létě a návštěvníci v něm uvidí desítky vozů, z nichž většina patří Pavlu Janoušovi. Expozice by měla být interaktivní. Jedno z nejvzácnějších aut bude stroj American LaFrance z 20. let.

V novobystřickém muzeu návštěvníci uvidí na sedm desítek amerických aut z 20. a 60. let a také nejznámější vozy z celého světa. První zájemci by do něj měli zavítat v létě. | foto: Marek PodhoraMAFRA

Unikátní muzeum veteránů se za pár měsíců otevře v Nové Bystřici na Jindřichohradecku. Návštěvníci uvidí řadu vozů, kterých existuje ve světě už jen pár. Celá expozice bude navíc interaktivní, lidé si například vyzkoušejí práci mechanika.

"Zaměření muzea by mělo být spíše poznávací a edukativní. Bude určeno i pro děti. Auta by měla tvořit jakousi kulisu. Chci, aby si člověk mohl věci vyzkoušet – například nastartovat motor, zatočit klikou. Aby viděl, jak funguje převodovka, dvoutaktní motor, čtyřtaktní motor," vypráví sběratel amerických vozů Pavel Janouš. Většina vystavených strojů bude z jeho sbírky, on sám koncept muzea vymýšlí.

Fotogalerie

V chystaném muzeu bude zachycen vývoj automobilismu. Návštěvníci uvidí, jak vypadaly první volanty v roce 1890 a jak se postupně měnily. To samé chystají například u světel.

"Jedno z nejvzácnějších aut bude stroj American LaFrance z 20. let. Je to prototyp, který se postavil pro rychlostní závody. Motor má objem 14 700 kubických centimetrů a váží tunu a čtvrt. Výkon má jen něco přes 100 koní, ale ohromný kroutící moment. Takže vůz zrychluje v podstatě do okamžiku, kdy něco praskne," podotýká 38letý sběratel Janouš.

Těchto strojů vzniklo pouze 20 kusů, dochovala se zhruba polovina. Firma American LaFrance navíc později už žádný podobný nevyrobila a soustředila se na produkci hasičských vozů.

Z dalších tří desítek exponátů stojí za vypíchnutí i ojedinělý Ford T v úpravě pro závody do vrchu, kterých bylo vyrobeno na 120 kusů.

Další perličkou je Dodge, se kterým jezdili v jednom filmu slavní komici Laurel a Hardy.

Nápadů postupně přibývalo

Muzeum vzniká vedle novobystřického náměstí v hale bývalé textilky. Areál město koupilo za sedm milionů korun v roce 2008. Do jedné části se nastěhovaly technické služby a sběrný dvůr, zbytek zůstal prázdný.

"Původně jsme sem chtěli dostat nějaké investory, kteří by zlepšili zaměstnanost, ale to se nepovedlo. V roce 2012 nás oslovil Pavel Janouš, že by rodinnou sbírku historických vozidel rád ukázal veřejnosti," vypráví starosta Vladimír Bláha.

A tak se město se sběratelem dohodlo na využití asi tisíce metrů čtverečních v bývalé textilce. Projekt vyjde radnici na dva miliony korun.

Původní plán byl jen vystavit automobilové skvosty v bývalých průmyslových halách. Postupně však nápadů přibývalo. Po dvou letech se již podoba muzea dokončuje.

Jedna místnost bude například vypadat jako ulice na Manhattanu, kde budou zaparkované vozy. V další se bude otáčet automobil jako na výstavě. Na stěnách budou zrcadla a místnost získá opticky větší rozměr. V jiné bude motodílna, kde si lidé vyzkoušejí práci mechanika.

O kousek dál uvidí repliku části první montážní linky automobilky Ford, která jako první zavedla pásovou výrobu. Jeden sál bude také věnován automobilovým legendám.

"Budou tam auta z filmů. Třeba slavný Citroën DS, Mustang, Mini Morris. Bude to takový multikulturní sál. Takže se tam setkají i třeba Tatra 603, staré Porsche i Trabant,“ líčí Janouš.

Proč právě ameriky? Jsou velké

Bude to první muzeum v Nové Bystřici. Starosta doufá, že by mohlo oživit turistický ruch. "Snažíme se nabízet něco, co by tu turisty zdrželo. Když někdo přijede do muzea, tak si tu třeba dá i oběd, projde se po okolí," říká Bláha.

Janouš se automobilovým veteránům věnuje v podstatě od malička, protože je sbíral už jeho otec. Teprve až on si ale zamiloval krásu amerických bouráků. I když to bylo z čistě praktických důvodů. "Když jsem zjistil, že s mojí výškou 190 centimetrů se do běžných veteránů nevejdu, padla volba na ameriky, které jsou opravdu velké. Druhým důvodem je to, že americké vozy mají větší motory, které víc vydrží," vysvětluje Janouš.

Koníček ho stojí čas a samozřejmě také nemalé finanční prostředky. Proto je nezbytné najít pochopení u partnerky. "Je dobré pořídit si nejprve jednoho veterána a toho zrenovovat. Do něj si pak může manželka sednout, načančat se, projet se na nějaké akci a užít si to. Potom jí už vadí méně, když chcete mít aut víc," prozrazuje novobystřický rodák s úsměvem postup, jak pro nákladného koníčka získat na svou stranu drahou polovičku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Strážci NP Šumava procházejí po břehu řeky Křemelná.
Turistů na Šumavě stále přibývá. Vracejí se i na místa, kde už byli

V minulých letech rostla návštěvnost Šumavy meziročně až o pětinu. Letošní rok nebyl tak dramatický, přesto lidí v národním parku stále přibývá. Startuje...  celý článek

Volební hlasování.
Jihočeši žijící v cizině jdou k volebním urnám v Londýně i v Kodani

Když se lidé ráno v Česku probouzeli, měla už odvoleno. Jedenadvacetiletá Kateřina Šimková, která pochází z Budějovic, ve čtvrtek večer pacifického času po...  celý článek

Rodiče děti unesli ze strakonického dětského centra při povolených návštěvách.
Soud nařídil ústavní výchovu unesených sourozenců. Kvůli zanedbávání péče

Českokrumlovský soud nařídil ústavní výchovu sourozenců Davida a Leonarda Lackó, které minulý pátek unesli rodiče z dětského centra ve Strakonicích. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.