Lipno nyní mohou kromě plachetnic brázdit i lodě s malými motory.

Lipno nyní mohou kromě plachetnic brázdit i lodě s malými motory. | foto: www.lipnosportfestival.cz

Na Lipno mohou po 40 letech vyjet lodě s malými motory

  • 16
Hoteliéři, rybáři a majitelé lodí na tu zprávu čekali 40 let. Teď je tu. Na Lipno mohou vyplout lodě s motory o výkonu maximálně 10 kW. Novinka může zvednout zájem o malé čluny a motory. Podnikatelé u Lipna doufají ve větší tržby.

Když si chtěl rybář Jan Brůžek ze Strakonic zachytat na přehradě, volil Orlík. Do vody spustil pramici s motorem a dojel si třeba doprostřed nádrže. To na Lipně až donedávna nemohl.

„Aby člověk vesloval na pramici, to by se udřel. Teď, když bude možné dát na loď malý motor, tak určitě s kamarády vyrazíme,“ popisuje.

Motory o síle do 10 kilowattů povoluje od poloviny dubna nová vyhláška, která ruší zákaz platný od první poloviny 70. let 20. století.

„Oživí se tím turistický ruch, protože lidí s nafukovacími gumovými čluny nebo pramicemi s motorem je dost. Zvedne se tím i prodej těchto plavidel a přibude rybářů. Dosud na Lipně směly mít motor jen plachetnice a to jen záložní pro případ nouze,“ uvedl místopředseda Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman.

Kde mohou lodě plout a kde mají zákaz

Bez omezení 25 metrů od břehu
řeka Vltava (od Českých Budějovic po soutok s Labem)
řeka Otava (od Kavkovny pod Pískem po ústí do Vltavy u Zvíkova
rybník Bezdrev
Orlík
všechna těžební jezera štěrkopísku s těžbou pomocí plovoucích strojů

S omezením výkonu do 10 kW
Malše v Českých Budějovicích
Lipno
rybník Svět

Zákaz
pískovna Cep
nádrž Jordán v Táboře
Husinecká přehrada na Blanici
Zdroj: Asociace lodního průmyslu

Podle něj jsou dnešní motory o několik tříd dále než ty, které používali lidé před desítkami let, kdy vznikl zákaz. „Dnes jsou tišší a často ekologičtější než automobilové. A třeba na Orlíku, kde lodě s motorem jezdit mohou, to pomáhá provzdušnění vody i likvidaci sinic,“ dodal Toman.

Na Lipně už se první majitelé s plavidly s nejslabšími motory objevili. Zatím se ale nejedná o velký boom.

„Lidé o této novince ještě nevědí, ale očekáváme, že počty plavidel narostou. Zároveň věříme, že plavci i majitelé lodí budou rozumní a k sobě ohleduplní a s čluny budou jezdit alespoň 300 metrů od břehu. Přehlédnout plavce ve vodě je velmi snadné,“ upozornil šéf vodních záchranářů z Dolní Vltavice u Lipna Milan Bukáček.

Zároveň dodal, že lidé na lodích budou muset být opatrní, aby si nepoškodili vrtule a motory o předměty pod vodou. Hladina Lipna totiž může výrazně kolísat.

Obce u Lipna nyní vyčkávají, co novinka přinese. Dělí se zhruba na polovinu: část vítá, že se zvedne turistický ruch, přibude rekreantů i rybářů, další se obávají, aby otevření vodní plochy pro další lodě nepřineslo problémy.

Podle některých už dnes brázdí Lipno spousta plachetnic. „Obávám se, aby toto uvolnění lidé nezačali zneužívat tím, že si přivezou silnější motory. A nebudou rybáři kritizovat, že jim motory plaší ryby?“ naznačila místostarostka Černé v Pošumaví Věra Daňová.

Vyhláška přináší novinky také na Orlík i Bezdrev

Nová vyhláška přinesla změny i pro další vodní plochy v Jihočeském kraji. Třeba na Orlické přehradě se ruší omezení rychlosti plavidel a zároveň nově musí rychlé lodě jezdící takzvaně ve skluzu plout 25 metrů od břehu.

Na rybníku Bezdrev u Budějovic se podle Asociace lodního průmyslu mohou nově plout lodě bez omezení, ale musí se držet 25 metrů od břehu.

„Překvapuje mě, že to rybáři povolí, když je to chovný rybník. Nové hosty by nám to mohlo přinést, protože občas se někdo zeptá, jestli na vodu mohou lodě s motorem. Dosud tu mohly plout jen plachetnice,“ uvedl provozovatel kempu u Bezdreva Václav Hoch.

Od Budějovic po Mělník pak smějí i velké lodě, které vyhovují emisním normám Euro 6. Naopak na údolních nádržích a na řekách užších než 50 metrů nesmějí nově skútry.