Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náplast za chybějící R3 do Rakouska. Na silnici smrti přibudou pruhy

  11:30aktualizováno  11:30
Čekání na rychlostní silnici R3 mezi Českými Budějovicemi a Dolním Dvořištěm je už příliš dlouhé. Hotová má být do roku 2023. MF DNES zjistila, že Ředitelství silnic a dálnic zvažuje alespoň částečné rozšíření nebezpečného úseku E55.

Svítivě žluté značky na E55 upozorňují řidiče na nepřehledné úseky | foto: Marek Podhora, MAFRA

Provoz na E55, která má přezdívku silnice smrti a lemují ji cedule upozorňující na zvlášť nebezpečné úseky, pravděpodobně do budoucna ještě zhoustne, a právě z toho má ŘSD obavy.

Na rakouské straně totiž rychle pokračuje stavba dálnice směrem k hranicím. Na české straně by tak mohl kvůli neexistující R3 vzniknout dopravní špunt.

Stav příprav stavby rychlostní silnice R3

úsek Třebonín - Kaplice nádraží:
délka 8,6 km, odhadovaná cena 3,5 mld. Kč, předpoklad zahájení červen 2017
Kaplice nádraží - Nažidla:
délka 12 km, odhadovaná cena 7,3 mld. Kč, termín zahájení není stanoven
Nažidla - D. Dvořiště, hranice:
délka 3,5 km, předpokládaná cena 1,3 mld. Kč, termín zahájení není stanoven

V současné době se pro stavby Třebonín - Kaplice nádraží a Kaplice nádraží - Nažidla zpracovává koncept dokumentace pro stavební povolení s termínem duben 2015, na stavbu Nažidla - hranice je vypsáno územní řízení na letošní únor. Zde je ŘSD v souladu s územními plány, má kladné stanovisko k EIA a kromě úseku Nažidla - státní hranice i územní rozhodnutí. „Technicko-ekonomická studie R3 počítá se zprůjezdněním úseku v definitivním čtyřpruhovém uspořádání do roku 2023,“ uvedla Nina Ledvinová z ŘSD. Část by měla být průjezdná v roce 2021.

Návrh rozšíření E55 ve vybraných úsecích o jeden jízdní pruh představili na středečním jednání generální ředitel ŘSD Jan Kroupa s ministrem dopravy Danem Ťokem. Setkali se se zástupci kraje a českobudějovické radnice.

Informaci o plánovaných úpravách MF DNES potvrdil jihočeský hejtman Jiří Zimola, který byl jedním z účastníků schůzky.

Pruhy navíc pomohou

„Skutečně uvažují o zkapacitnění silnice. Bylo by to podobné, jako když například jedete z Tábora na Prahu a na některých místech, například kolem Benešova, přibyly pruhy navíc, které pomáhají zrychlit provoz. Byla by to pomoc do doby, než bude hotová silnice R3,“ konstatoval Zimola.

Z jednání vyplynulo, že bude i nadále aktivně pokračovat příprava stavby rychlostní komunikace R3, která má být hotová do roku 2023. „Určitě to nemá být tak, že by zkapacitnili současnou vozovku a problém s dopravou k hranicím by tím byl vyřešený. Při jednání jsem se na to ptal a byl ujištěn, že to má být skutečně jen dočasná pomoc a částečné řešení,“ upozornil hejtman.

ŘSD začne možnosti rozšíření prověřovat už v následujících týdnech. „Je třeba prověřit vztah úprav k územně-plánovacím dokumentacím, dopadu na životní prostředí (EIA) a stanovit orientační náklady,“ informovala ve středu Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD. Samotné práce tak určitě nezačnou dříve než příští rok.

MF DNES ve spolupráci s řidiči, kteří E55 do Dolního Dvořiště velmi dobře znají, vytipovala několik úseků, kde by mohly jízdní pruhy přibýt. Bylo by to možné například u Krasejovky a dál směrem k Holkovu u Velešína.

„Dál si to dovedu představit v úseku od Kaplice nádraží, což je špunt sám o sobě, až ke Kaplici. Tam by se mohla odfiltrovat nákladní auta od osobních a uvolnilo by to kolony a zvýšilo propustnost,“ domnívá se podnikatel v dopravě Vlastimil Čermák.

Havarovaný patrový autobus, ve kterém v březnu 2003 u Nažidel zemřelo 20 lidí.

Patrový autobus havaroval v březnu 2003 na E55 u Nažidel, zemřelo dvacet lidí.

On i další oslovený řidič Jindřich Hofbauer se shodli, že nejhorší je především část ze Skoronic do Nažidel. „Tam by jistě rozšíření pomohlo, je to nepřehledný úsek a kamiony v kopcích hodně brzdí dopravu. Úprava by ale asi byla dost komplikovaná,“ konstatoval Hofbauer.

Podle Vlastimila Čermáka, který po silnici jezdil na motocyklu, autem i kamionem, silnice E55 vůbec nemá parametry evropské komunikace.

„O tragédii u Nažidel (nehoda autobusu v roce 2003, vyžádala si 20 životů, pozn. red.) se popsaly stohy papírů, ale dodnes se tam nic nezměnilo. Třeba krajnice v některých místech v podstatě neexistuje,“ poukázal a prohlásil, že by se peníze a síly měly vrhnout především do stavby kvalitní rychlostní silnice R3. Případné rozšiřování současné vozovky považuje za zbytečné plýtvání peněz.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel Samsonu Daniel Dřevikovský.
Zákazníci se k nám začínají vracet, říká ředitel pivovaru Samson

V Českých Budějovicích platívalo, že od jihu po Rudolfovskou třídu vládne Samson, dále pak Budějovický Budvar. Samson však ustoupil ze slávy. Významnou pozici...  celý článek

Stanislav Pilát z Tálína na Písecku si doma čistí krev pětkrát týdně. Mobilní...
Jsem sám sobě sestřičkou, říká první jihočeský pacient s domácí dialýzou

Podnikatele Stanislava Piláta z Tálína zradily ledviny loni v lednu. Rok a půl dojížděl na hemodialýzu do písecké nemocnice, ale od letošního července už si...  celý článek

Volební hlasování.
Jihočeši žijící v cizině jdou k volebním urnám v Londýně i v Kodani

Když se lidé ráno v Česku probouzeli, měla už odvoleno. Jedenadvacetiletá Kateřina Šimková, která pochází z Budějovic, ve čtvrtek večer pacifického času po...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
PRACOVNÍK KONTROLY KVALITY, možno i absolventi

Grafton Recruitment Praha
Jihočeský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.