Porovnání krajských měst dlouhodobě ukazuje takzvaný ČP Index nehodovosti, který Česká pojišťovna sestavuje na základě policejních statistik od roku 2004. Budějovice byly v tomto ohledu za prvních deset let nejhorší ze všech a situace se dál nelepší. Loni z toho bylo 11. místo ze 13, letos si možná polepší o jednu příčku.
„Není to překvapivé. Při absenci obchvatu se krajské město stává tranzitním a projíždí tudy obrovské množství aut, což se na nehodovosti odrazí,“ konstatoval jihočeský policejní mluvčí Jiří Matzner.
Upozornil, že policie se s výsledky ČP Indexu neztotožňuje, protože policie zohledňuje i řadu jiných hledisek a porovnává celé okresy a regiony. Index se na rozdíl od toho soustředí přímo na konkrétní města a vychází z následků nehod, když klade důraz na ty smrtelné a s těžkými zraněními.
Umístění Budějovic1. pololetí 2017 10. místo Poznámka: Prostřednictvím indexu hodnotí Česká pojišťovna bezpečnost na silnicích 13 krajských měst. Index vychází ze statistik dopravních nehod policie a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst. |
„V Českých Budějovicích jsme loni evidovali dvě usmrcení a 22 těžkých zranění, za první pololetí letošního roku pak zemřel jeden člověk a deset se jich těžce zranilo,“ upřesnila Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.
Nedávno pak třeba u Mercury centra srazil autobus ženu, která na místě zemřela. Pravděpodobně vstoupila na přechod pro chodce na červenou.
„A to je další zásadní věc. Ve statistikách nejde jen o řidiče, ale ve městě v tom velikou roli hrají právě chodci, kteří jsou mnohdy neukáznění,“ doplnil Matzner.
Přibývá tři až pět procent aut
Dalším důvodem, proč jsou na tom Budějovice v dopravě tak špatně, je i vysoký počet aut v přepočtu na jednoho obyvatele. Ten mají druhý největší po Praze. Navíc má město v porovnání s jinými krajskými i o polovinu menší rozlohu, a tak je zde hustota provozu opravdu velká.
„Mám k dispozici čerstvý materiál, ve kterém je uvedeno, že v Budějovicích každoročně přibývá tři až pět procent vozidel,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu František Konečný.
Podle něj je pro řidiče v Budějovicích typické, že za jízdy telefonují a do křižovatek vjíždějí na červenou. „Když se k tomu přidá nervozita za volantem, tak ta nehodovost bude vysoká,“ dodal.
Někdy pak problémy vznikají, když se na frekventované silnici ze dne na den bez výraznějšího upozornění změní pravidla provozu. Ukázkový je třeba případ velké kruhové křižovatky na Okružní.
Před zářijovým otevřením části dálnice D3 v úseku Borek – Úsilné tam Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) upravilo vodorovné dopravní značení natolik, že se tam nejen začaly tvořit kolony mezi Rudolfovskou a Pražskou, ale na „kruháči“ se v prvních týdnech také hodně bouralo a řidiči změnu hlasitě kritizovali. Výsledkem bylo několik vážnějších nehod a desítky menších, kde to většinou odnesly jen plechy a plasty vozidel.
„Také vidím v Budějovicích velký nešvar v tom, že čím dál méně řidičů při odbočení dává blinkr. Přijde mi, že na světelných křižovatkách je to snad každé čtvrté auto,“ všiml si řidič z povolání Radek Hlouška.
Obchvat Budějovic? Stavba začne možná příští rok
Lze předpokládat, že v ČP Indexu se ani v následujících letech krajské město výrazně kupředu nedostane. Teoreticky by to mohl změnit až dálniční obchvat Českých Budějovic, případně další zásadní dopravní stavby, jako jsou severní spojka a jižní tangenta.
Pak část tranzitní dopravy zmizí pryč a provoz by se mohl zklidnit. Výpočty expertů však ukazují, že třeba díky obchvatu bude pokles přibližně „jen“ o deset až patnáct procent.
Dálnice kolem města se však stále nestaví, hotová má být přitom v roce 2021. „Pravděpodobné zahájení druhého kola výběrového řízení na stavby dálnice D3 kolem Budějovic je první pololetí 2018,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Termín zahájení prací teď se pak bude odvíjet od průběhu tendru, takže zahájení prací nelze zcela upřesnit. Ještě loni přitom z ředitelství znělo, že chtějí začít stavět do konce letošního roku.
Z krajských metropolí se na prvních příčkách dlouhodobě drží Hradec Králové, vysoko se v minulosti dlouhodobě držely i Jihlava a Pardubice. ČP Index porovnává také nehodovost v okresních městech. Tam jsou na tom letos dobře hned dvě z Jihočeského kraje, a to Český Krumlov a Prachatice.
Figurují mezi prvními dvanácti, která mají stejná čísla. Loni na tom byly na jihu Čech nejlépe Strakonice na první až sedmé příčce z celkového počtu 59 okresů. V těchto případech však mnohdy stačí jedna vážná, nebo tragická nehoda a město se může rázem propadnout z předních pozic třeba o dvacet míst dolů.