Řidič Chevroletu Camaro vyjel v zatáčce mimo silnici a narazil do betonového můstku. Zemřel na místě stejně jako jeho spolujezdec. Tragická nehoda se stala v Lipně nad Vltavou.

Řidič Chevroletu Camaro vyjel v zatáčce mimo silnici a narazil do betonového můstku. Zemřel na místě stejně jako jeho spolujezdec. Tragická nehoda se stala v Lipně nad Vltavou. | foto: HZS Jihočeského kraje

Černá statistika na jihočeských silnicích. Od začátku roku už 17 mrtvých

  • 0
Zatímco první dva měsíce letoška zemřel na jihočeských silnicích pouze jediný člověk, za březen a duben přibylo 16 mrtvých. Za první čtyři měsíce tak zahynulo při nehodách víc lidí než loni.

Na začátku roku si policisté pochvalovali, že statistiku v kolonce smrtelných dopravních nehod museli plnit „pouze“ jednou. Tak příznivé období nepamatovali.

Stačily další dva měsíce, aby se ukázalo, že se jednalo spíše o šťastnou náhodu. V březnu a dubnu zemřelo na silnicích celkem 16 lidí, což je nadprůměr. Pro srovnání - v předešlém roce zemřelo v důsledku nehod v jižních Čechách za březen a duben šest lidí.

Oběťmi letošních nehod jsou chodci, cyklista, spolujezdci i řidiči. Někteří jeli rychle, jiní měli tu smůlu, že je smetlo protijedoucí auto, které dostalo smyk. Dopravní policisté řešili i srážku auta s vlakem, při níž zemřeli dva lidé.

„Obecně je důvodem těchto nehod hlavně nepozornost a vysoká rychlost,“ potvrdil jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura.

Nehody letos v kraji

leden
počet nehod 322
úmrtí 0
únor
počet nehod 270
úmrtí 1
březen
počet nehod 279
úmrtí 8
duben
počet nehod 340
úmrtí 8

Problém je, že mnozí řidiči nemají respekt z policie a domnívají se, že jsou beztrestní. Odborníci se shodují, že agresivita na silnicích roste. Řidiči riskantně předjíždějí, dělají si naschvály a jezdí nebezpečně rychle.

Limity zcela určitě nedodržoval ani řidič Chevroletu Camaro, který v Lipně nad Vltavou nezvládl levotočivou zatáčku, vyjel ze silnice a čelně naboural do betonového mostku. Auto bylo zcela zdemolované, zemřel on i jeho mladý spolujezdec. Na místě byla povolená rychlost 50 kilometrů v hodině (více čtěte zde).

To, že první tragická nehoda letošního roku přišla až po šesti týdnech, bylo do značné míry šťastná náhoda. V lednu totiž bylo více bouraček než v březnu, více těžce i lehce zraněných. Přesto na silnicích v prvním měsíci roku nezemřel nikdo, zatímco v březnu osm lidí.

Ze statistik vyplývá, že počet usmrcených dlouhodobě spíše klesá. Naopak neustále roste počet nehod a zranění - a to jak lehkých, tak těžkých.

„Vozidla jsou lépe technicky vybavená, takže mají větší šanci i vážné nehody přežít, byť budou mít nějaké následky lehčího, nebo těžšího charakteru,“ zmínil Bajcura.

Moderním vozům pomáhají i asistenty, které mohou zabránit srážce s chodcem. Jenže tento vývoj se jednou musí zastavit. Pokud lidé budou jezdit stále nepozorně a agresivně, počet mrtvých poroste.

„Nehodovost každoročně stoupá zhruba o pět až deset procent. To, že v posledních dvou letech začaly stoupat i následky, je kritické. Je to znamení, že jsme v roce 2013 dosáhli určitého dna, a pokud chceme, aby mrtvých ubývalo, musí začít ubývat i počet nehod. Bezpečnější auta všechno nespasí,“ upozornil dopravní expert Besipu Václav Kovář.

Nejnebezpečnější období roku je stále před námi. Na jihočeských silnicích se dlouhodobě nejvíc umírá v létě. „Je tu intenzivní tranzitní doprava, lidé jezdí přes jižní Čechy na dovolenou k moři. Spousta rekreantů má za cílovou destinaci právě náš kraj,“ upozorňuje Bajcura.

Loni zemřelo celkem na jihočeských silnicích 62 lidí, což bylo o jednoho mrtvého méně než v předešlém roce.

Z policejních statistik vyplývá, že za posledních 10 let bylo vůbec nejhorším obdobím léto 2007. Od června do konce září tehdy zemřelo na jihočeských silnicích 49 lidí. Září bylo vůbec nejhorším měsícem toho roku, kdy zahynulo 16 lidí.