Marie Žvaková v Českých Budějovicích vyrábí, prodává a půjčuje dvojkola.

Marie Žvaková v Českých Budějovicích vyrábí, prodává a půjčuje dvojkola. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Nejdřív si studentka dvojkolo jen půjčila, teď má vlastní firmu

  • 5
Ve dvou se to lépe táhne. A taky šlape. To si řekla studentka Marie Žvaková z Českých Budějovic, když loni s manželem založila půjčovnu dvojkol. Dnes půjčují také elektrokola, cyklovozíky, přepravní boxy na auta a zprostředkovávají výrobu dvojkol na zakázku.

"Vždycky jsme si dvojkolo chtěli pořídit, jenže jsme neměli dost peněz. Tak jsme si ho půjčili a moc se nám to líbilo," vypráví studentka. V té době přišla na myšlenku pořídit si vlastní kolo a půjčovat ho. To také mladý pár udělal a brzy koupil další dvě. Pak už se půjčovna rozjela naplno.

Žvaková je dokonce tak úspěšná, že získala cenu Rozjezdy 2011 pro začínající podnikatele a 100 tisíc korun jako odměnu. Za peníze teď chce pořídit čtvrté dvoukolo a také speciální GPS, ve které budou mít zákazníci nahrané trasy, které stojí zato projet. 

Kromě běžných cyklistických nadšenců mají dvojkola v oblibě také nevidomí nebo svatební páry. I proto Žvaková objíždí svatební veletrhy. "Spousta lidí mívá dvojkola na pozvánkách a nebo na nich odjíždějí jako novomanželé. Jeden mladý pár na dvojkole dokonce jel na svatební cestu," prozradila.

Když někdo přijde, že si chce dvojkolo koupit, umí to zařídit. Rám Žvakovi nechávají vyrobit a zbytek poskládají sami. Základní verze stojí kolem 24 tisíc korun. Dá se ale pořídit i kompletně odpružené, jeho cena se blíží 50 tisícům.
Půjčení tohoto netradičního dopravního prostředku stojí u Žvakové 495 korun za den.

Cyklista vpředu je kapitán, řídí a udává tempo

Mladá podnikatelka se od začátku setkává s tím, že spousta lidí ani neví, co dvojkolo přesně je. Mají dojem, že ten, co sedí druhý, kouká jen na záda spolujezdci. "Tak to ale není. Člověk vzadu nemusí koukat na cestu, kde jsou výmoly. Může se daleko víc kochat přírodou okolo," říká Žvaková.

Cyklistovi vpředu se říká kapitán, protože kolo řídí a udává frekvenci šlapání, která musí být u obou stejná. Pravidlem je, že vpředu bývá silnější a těžší z dvojice.

Většina lidí si navíc myslí, že na dvojkole nebudou stačit "normálním" cyklistům. Jsou pak překvapeni, že je to naopak. Dvojkolo bývá zpravidla rychlejší.

"Jižní Čechy jsou nádherný cykloregion, projezdila jsem to tu křížem krážem," říká Žvaková, která letos plánuje zakončit obor krajinné inženýrství na Masarykově univerzitě v Brně. "Uvidím, co pak seženu za práci. Kdyby se rozjelo půjčování kol, bylo by to bezva, ale zatím to na plnohodnotnou práci není - spíš je to sezonní přivýdělek," dodává.