Obyvatelé Tábora mohou dát radnici rychle vědět, že je někde díra v silnici,...

Obyvatelé Tábora mohou dát radnici rychle vědět, že je někde díra v silnici, nebo rozbitá značka. Aplikaci pro chytré telefony ale příliš nevyužívají. (ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Uvidíte díru v silnici, vyfoťte ji a pošlete. DejTip v Táboře nefrčí

  • 1
Obyvatelé Tábora mohou od začátku roku využívat aplikaci DejTip. Radnice však zatím zaregistrovala jen 85 hlášení. Opakem jsou České Budějovice. Tam se služba osvědčila jako rychlý způsob komunikace občanů s magistrátem.

Jedete po cyklostezce a najednou vidíte díry. Stačí vzít chytrý mobil, závadu vyfotit a odeslat ji na město. Táborští obyvatelé mají možnost od ledna letošního roku využívat mobilní aplikaci DejTip. Díky ní mohou upozorňovat na problémy. Program DejTip ale zatím moc nevyužívají.

"Novinka umožňuje majitelům chytrých telefonů stáhnout si jednoduchou aplikaci. Když jdou po Táboře a vidí například nějaké závady na komunikaci, tak mohou poslat informaci a fotografii na městský úřad. Aplikace pracuje i s GPS souřadnicemi, takže my víme, kde přesně to je," popsal program táborský tajemník Lubomír Šrámek.

Vyfotit můžete například poškozenou dopravní značku, nefunkční veřejné osvětlení, plevel na chodníku či přeplněný kontejner na odpad.

Město bude o problému informované nejpozději do 24 hodin

Radnici upozorníte tak, že si stáhnete aplikaci DejTip na chytrý telefon - iPhone, iPad nebo telefon s OS Android. Instalaci usnadní QR kód. Pak už můžete fotit problémy, město se o nich dozví nejpozději do 24 hodin.

Za provoz platí měsíčně 4 295 korun. Radnice udělala několik mediálních prezentací, a přesto podle Šrámka program není moc využíván.

"Od počátku roku máme ve statistice 85 hlášení od občanů. Nejvíce se jich týká silnic, cyklostezek a chodníků. Dále pak veřejné zeleně," uvedl Šrámek.

Očekávání bylo podle něj větší. "Mysleli jsme si, že ohlas bude větší. Aplikaci nemusí využívat jen občané, ale i zaměstnanci města. Pokud mají chytrý telefon a jdou zrovna po městě, tak si to místo nemusí pamatovat. Můžou si to poslat do své schránky a pak s tím pracovat," podotkl Šrámek.

Proč aplikaci Táborští tolik nevyužívají, sám neví. "Několikrát jsme k tomu dělali prezentaci. Měli jsme spíš strach, že to třeba zpočátku bude někdo zneužívat. Například, že se vyfotí třeba v restauraci. To se nestalo, ale bohužel to použití není tak časté, jak bychom chtěli. A nebo nemáme v Táboře tolik závad," přemítá Šrámek.

Opakem jsou České Budějovice. Tam DejTip lidé používají. "Aplikace se osvědčila jako rychlý a efektivní způsob komunikace. K dispozici je občanům od začátku roku 2012," říká budějovický primátor Juraj Thoma s tím, že město dostalo od té doby 980 hlášení. Nevhodné fotografie sice občané pošlou, ale ve zcela zanedbatelném počtu, méně než jedno procento.

"Havárie řešíme ihned, ostatní věci podle harmonogramu plánovaných akcí," upřesnil Thoma. Obdobná aplikace Hlášení závad funguje na webu města od května 2011. Ta už má na "účtě" 1 050 hlášení.