Nová pravidla na STK zdržují techniky. Řidiči stojí fronty

  9:16aktualizováno  9:16
Technické kontroly jsou od ledna kvůli novým pravidlům mnohem ostřejší. Podle pracovníků STK zdržuje měření emisí i fotografování vozidel. Některé stanice proto prodlužují otvírací dobu a zdražují technické prohlídky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Přední světla nesvítí dost intenzivně, dostatečně osvětlená není ani zadní poznávací značka a ruční brzda nebrzdí na sto procent. To jsou příklady zdánlivých maličkostí, které podle řidičů nemají vliv na jízdní vlastnosti auta. Právě ty ale dnes stačí k tomu, aby vůz neprošel technickou kontrolou.

Problémy mají STK napříč ČR

V lednu, bezprostředně po zavedení nových pravidel, si technici stěžovali i na samotný systém. Někde tak dokonce museli žadatele o kontrolu odmítat. Podle ministerstva dopravy bylo na vině přechodné přetížení linek (více o problémech jsme psali zde). Technici si stěžovali také na chybějící data o vozidlech z předchozích kontrol či na fakt, že systém nerozliší duplicitní přidělení známek (problémy STK zde).

Nový systém prověřování vozidel, který platí od ledna, dává zabrat technikům ve stanicích i samotným řidičům. Roli hraje i třicetiminutová norma na kontrolu jednoho auta.

„Fronty jsou neskutečné. Dělá se zbytečně moc fotografií auta z různých pohledů. Když pak přijede například terénní vůz, u kterého musíme hledat VIN kód a výrobní štítek, trvá to ještě déle než u běžných aut,“ popsal Milan Lidinský, vedoucí Stanice technické kontroly (STK) v Milevsku.

A podobně mluví i další technici v Jihočeském kraji. Podle majitelky STK v Miroticích na Písecku Jitky Krejčové zdržují hlavně kontroly diagnostiky vozidla při měření emisí.

„Je to komplikovanější, jsou fronty, lidé nadávají. Prodloužili už jsme v úterý a ve čtvrtek o dvě hodiny otvírací dobu,“ konstatovala Krejčová. Jedním z důvodů, proč dnes neprocházejí vozy přes emise, je nová povinná výbava stanic, jejíž zařízení zaznamenává všechny hodnoty. Kvůli novému systému měření tak ale řada aut překročí například limit kouřivosti.

„Nový systém je dobrý v tom, že dřív prošla auta s horšími emisemi, což se teď už nestane. Problém je ale v přístrojích, teď budou muset být schválené jiné, protože starší nepřečtou například novější auta a podobně. Vypadá to, že budeme muset rozšířit emise, a tím mít i víc emisních techniků a přístrojů, aby to šlo rychleji,“ vysvětlila Krejčová.

Za úpravy zaplatila STK 150 tisíc korun

Podle řidičů za problémy u přísnějších emisí můžou i zbytečné maličkosti. „Neprošel jsem emisemi kvůli malé závadě na plynovém pedálu. Bylo v něm špatné čidlo. Počítač ukazoval chybu, která nešla vymazat, a tak mi je nechtěli udělat. Musel jsem objíždět vrakoviště, protože se mi nechtělo dávat za nový pedál čtyři tisíce korun. Asi na třetí pokus jsem sehnal za 700 korun takový, který chybu neukazoval,“ popsal peripetie například majitel Fordu Focusu z Písku.

Náklady teď počítají i provozovatelé technických kontrol. Zavedení nových pravidel je vyšly od začátku roku, kdy vstoupila v platnost, na desítky tisíc korun.

„Jen kamery a přístroje na linku nás stály sto tisíc, další věcí je přívod elektřiny, datové kabely a podobně. Celkem nás to stálo zatím kolem 150 tisíc korun. Zdražili jsme proto technickou kontrolu o stokorunu, a pokud uděláme změny, budeme muset zdražit i emise, protože přístroje jsou drahé,“ sečetla Krejčová.

Víc aut končí na vrakovištích

Zpřísnění kontroly pociťují i na vrakovištích. Lidé tam vozí o poznání více aut, než tomu bylo dříve.

„Třeba v dubnu se k nám z tohoto důvodu dostalo zhruba 50 vozidel. Dříve, když měli zákazníci jen lehčí závady, brali si náhradní díly, o kterých věděli, že by po opravě auta mohla projít s přimhouřením očí techniků. Dneska se nám stává spíš to, že se majitelé začínají zbavovat aut, než aby měli problémy s technickou. Nechtějí do auta dávat zbytečně peníze, a tak se ho zbaví a koupí si v bazaru raději jiné, ojeté, ale po technické,“ nastínil Tomáš Lavička z autovrakoviště Kaliště za Dobrou Vodou na Budějovicku.

Automechanici se shodují v tom, že problémy mohou očekávat také majitelé tuningových aut, u kterých není ničím neobvyklým snížený podvozek, zvětšený výfuk a další úpravy.

„Tato auta mívají jiné než předepsané díly, kontroluje se například i to, jestli mají správnou homologaci. I když to se kontrolovalo i dříve, dnes si mechanici dávají větší pozor,“ potvrdil Daniel Rychnavský ze Servis Fišer České Budějovice, který připravuje vozy na STK.

Také on vidí v novém nastavení pravidel spíš zbytečné starosti, práci navíc i ztracený čas. „Jestli se něco změnilo v otázce odhalení velkých závad? Těžko říct. Kdo přistupoval ke své práci poctivě, nemusel se bát ani dříve dát vozidlu technickou. Každopádně to zdržuje nás stejně jako pracovníky na stanicích,“ zamyslel se Rychnavský.

Podívejte se, jak vypadalo měření emisí na STK loni:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Nadějná zlatovláska. Nástupkyně Neumannové o tetováních i hubnutí

Nadějná česká lyžařka Barbora Havlíčková

Pyšně vyhrnuje rukáv levé ruky. Nic nezakrývá. Naopak vášnivě popisuje příběhy důkladně promyšlených tetování. V...

Při nehodě na Písecku zemřeli čtyři cestující v osobním autě

U Drhovle na Písecku se srazil nákladní vůz s osobním, ve kterém zemřeli muž a...

U Drhovle na Písecku se srazilo nákladní auto s osobním. Při havárii zahynuli čtyři lidé. Tragédie se stala na silnici...

Muž v klubu prohýřil 30 tisíc. Když měl platit, volal na pomoc strážníky

Poslední noční kluby v Dubí bojují po otevření dálnice D8 do Německa o

Říká se, že každá zábava něco stojí, ale návštěvník nočního klubu v Českých Budějovicích si zřejmě myslel opak....

Srážka s kamionem má třetí oběť, mrtvým v autě bylo 17, 19 a 23 let

Při tragické nehodě zemřely v obci Hořice na Šumavě dvě ženy. Dva muže převezl...

Tragická nehoda v Hořicích na Šumavě z úterního večera má třetí oběť. V českobudějovické nemocnici ve středu zemřel...

Další z rubriky

Dvacetiletý řidič se hnal Budějovicemi téměř stovkou, navíc byl opilý

Ilustrační snímek

Téměř stokilometrovou rychlostí se o víkendu proháněl českobudějovickými ulicemi mladý řidič. Při kontrole navíc...

Poražení chtějí zrušit volby ve Strakonicích, vítěz prý blokoval plakáty

Starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.

Krajský soud v Českých Budějovicích začal projednávat žalobu na komunální volby ve Strakonicích. Podle spisu se volební...

Odstranit nepojízdný vrak z ulice? V Budějovicích to trvá celý rok

Vraky aut v Hradci Králové.

Stovky nepojízdných aut zabírají místa v ulicích Českých Budějovic. Často to však oficiálně nejsou vraky, a tak s nimi...

Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?
Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?

Bujná fantazie k dětem neodmyslitelně patří. Její používání znamená, že vývoj probíhá v pořádku. Kromě toho je důležitá pro rozvoj slovní zásoby a pro celkovou kreativitu. Jak tyto kvality u svých potomků podporovat? A je potřeba je někdy i usměrňovat?

Najdete na iDNES.cz