Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová pravidla na STK zdržují techniky. Řidiči stojí fronty

  9:16aktualizováno  9:16
Technické kontroly jsou od ledna kvůli novým pravidlům mnohem ostřejší. Podle pracovníků STK zdržuje měření emisí i fotografování vozidel. Některé stanice proto prodlužují otvírací dobu a zdražují technické prohlídky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Přední světla nesvítí dost intenzivně, dostatečně osvětlená není ani zadní poznávací značka a ruční brzda nebrzdí na sto procent. To jsou příklady zdánlivých maličkostí, které podle řidičů nemají vliv na jízdní vlastnosti auta. Právě ty ale dnes stačí k tomu, aby vůz neprošel technickou kontrolou.

Problémy mají STK napříč ČR

V lednu, bezprostředně po zavedení nových pravidel, si technici stěžovali i na samotný systém. Někde tak dokonce museli žadatele o kontrolu odmítat. Podle ministerstva dopravy bylo na vině přechodné přetížení linek (více o problémech jsme psali zde). Technici si stěžovali také na chybějící data o vozidlech z předchozích kontrol či na fakt, že systém nerozliší duplicitní přidělení známek (problémy STK zde).

Nový systém prověřování vozidel, který platí od ledna, dává zabrat technikům ve stanicích i samotným řidičům. Roli hraje i třicetiminutová norma na kontrolu jednoho auta.

„Fronty jsou neskutečné. Dělá se zbytečně moc fotografií auta z různých pohledů. Když pak přijede například terénní vůz, u kterého musíme hledat VIN kód a výrobní štítek, trvá to ještě déle než u běžných aut,“ popsal Milan Lidinský, vedoucí Stanice technické kontroly (STK) v Milevsku.

A podobně mluví i další technici v Jihočeském kraji. Podle majitelky STK v Miroticích na Písecku Jitky Krejčové zdržují hlavně kontroly diagnostiky vozidla při měření emisí.

„Je to komplikovanější, jsou fronty, lidé nadávají. Prodloužili už jsme v úterý a ve čtvrtek o dvě hodiny otvírací dobu,“ konstatovala Krejčová. Jedním z důvodů, proč dnes neprocházejí vozy přes emise, je nová povinná výbava stanic, jejíž zařízení zaznamenává všechny hodnoty. Kvůli novému systému měření tak ale řada aut překročí například limit kouřivosti.

„Nový systém je dobrý v tom, že dřív prošla auta s horšími emisemi, což se teď už nestane. Problém je ale v přístrojích, teď budou muset být schválené jiné, protože starší nepřečtou například novější auta a podobně. Vypadá to, že budeme muset rozšířit emise, a tím mít i víc emisních techniků a přístrojů, aby to šlo rychleji,“ vysvětlila Krejčová.

Za úpravy zaplatila STK 150 tisíc korun

Podle řidičů za problémy u přísnějších emisí můžou i zbytečné maličkosti. „Neprošel jsem emisemi kvůli malé závadě na plynovém pedálu. Bylo v něm špatné čidlo. Počítač ukazoval chybu, která nešla vymazat, a tak mi je nechtěli udělat. Musel jsem objíždět vrakoviště, protože se mi nechtělo dávat za nový pedál čtyři tisíce korun. Asi na třetí pokus jsem sehnal za 700 korun takový, který chybu neukazoval,“ popsal peripetie například majitel Fordu Focusu z Písku.

Náklady teď počítají i provozovatelé technických kontrol. Zavedení nových pravidel je vyšly od začátku roku, kdy vstoupila v platnost, na desítky tisíc korun.

„Jen kamery a přístroje na linku nás stály sto tisíc, další věcí je přívod elektřiny, datové kabely a podobně. Celkem nás to stálo zatím kolem 150 tisíc korun. Zdražili jsme proto technickou kontrolu o stokorunu, a pokud uděláme změny, budeme muset zdražit i emise, protože přístroje jsou drahé,“ sečetla Krejčová.

Víc aut končí na vrakovištích

Zpřísnění kontroly pociťují i na vrakovištích. Lidé tam vozí o poznání více aut, než tomu bylo dříve.

„Třeba v dubnu se k nám z tohoto důvodu dostalo zhruba 50 vozidel. Dříve, když měli zákazníci jen lehčí závady, brali si náhradní díly, o kterých věděli, že by po opravě auta mohla projít s přimhouřením očí techniků. Dneska se nám stává spíš to, že se majitelé začínají zbavovat aut, než aby měli problémy s technickou. Nechtějí do auta dávat zbytečně peníze, a tak se ho zbaví a koupí si v bazaru raději jiné, ojeté, ale po technické,“ nastínil Tomáš Lavička z autovrakoviště Kaliště za Dobrou Vodou na Budějovicku.

Automechanici se shodují v tom, že problémy mohou očekávat také majitelé tuningových aut, u kterých není ničím neobvyklým snížený podvozek, zvětšený výfuk a další úpravy.

„Tato auta mívají jiné než předepsané díly, kontroluje se například i to, jestli mají správnou homologaci. I když to se kontrolovalo i dříve, dnes si mechanici dávají větší pozor,“ potvrdil Daniel Rychnavský ze Servis Fišer České Budějovice, který připravuje vozy na STK.

Také on vidí v novém nastavení pravidel spíš zbytečné starosti, práci navíc i ztracený čas. „Jestli se něco změnilo v otázce odhalení velkých závad? Těžko říct. Kdo přistupoval ke své práci poctivě, nemusel se bát ani dříve dát vozidlu technickou. Každopádně to zdržuje nás stejně jako pracovníky na stanicích,“ zamyslel se Rychnavský.

Podívejte se, jak vypadalo měření emisí na STK loni:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rodiče děti unesli ze strakonického dětského centra při povolených návštěvách.
Soud nařídil ústavní výchovu unesených sourozenců. Kvůli zanedbávání péče

Českokrumlovský soud nařídil ústavní výchovu sourozenců Davida a Leonarda Lackó, které minulý pátek unesli rodiče z dětského centra ve Strakonicích. Podle...  celý článek

Věra Vávrová stála u založení firmy Vavi.
Vimperská firma šije košile skoro 30 let, uspěla v Živnostníkovi roku

V okolí Vimperka bývalo několik závodů, které se věnovaly textilní výrobě. To už je dnes minulostí. Rodinná firma Vavi ale vydržela a od roku 1990 šije košile...  celý článek

Budova Jihočeské vědecké knihovny na Lidické třídě v Českých Budějovicích.
Knihovna může žádat o dotaci, auta k ní dočasně dojedou po cyklostezce

K Jihočeské vědecké knihovně v Budějovicích budou auta jezdit dočasně z Mánesovy ulice kolem Malše. Díky tomuto rozhodnutí už nic nebrání tomu, aby knihovna...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.