V úterý 26. října byla slavnostně otevřena spojovací silnice I/34 mezi ulicemi Okružní a Nádražní, která by měla ulehčit dopravní situaci v Českých Budějovicích. Výstavba tohoto přibližně dvoukilometrového úseku stála přes 900 milionů korun.

V úterý 26. října byla slavnostně otevřena spojovací silnice I/34 mezi ulicemi Okružní a Nádražní, která by měla ulehčit dopravní situaci v Českých Budějovicích. Výstavba tohoto přibližně dvoukilometrového úseku stála přes 900 milionů korun. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Nová silnice v Budějovicích zkrátí motoristům cestu o 400 metrů

  • 6
První řidiči se v úterý projeli po nově otevřeném propojení dopravních okruhů v Českých Budějovicích. Čtyřproudá silnice měří jen něco málo přes jeden a půl kilometru, stála ale přes 900 milionů korun.

Čtyřproudá silnice mezi kruhovým objezdem na Okružní a křižovatkou Nádražní a Jírovcovy ulice má ulehčit části krajského města od kolon.

Důležitou roli sehraje už příští rok, kdy si stavba IV. železničního koridoru vyžádá uzavírky viaduktů na auty přetížené Pražské a Rudolfovské třídě.

"Propojení okruhů je vlastně prodloužením hlavního tahu z Budějovic na Lišov, Hradec a Pelhřimov," uvedl šéf budějovického Ředitelství silnic a dálnic František Kollar. Po dokončení dálnice D3 navíc bude sloužit jako jeden z hlavních přivaděčů. Součástí stavby jsou i čtyři mosty, chodníky a cyklostezka. Většinu platil stát, zhruba 150 miliony korun se podílelo město.

Místo čtyř semaforů čeká řidiče jen jeden

Pro řidiče znamená tento nový úsek významné zrychlení a zjednodušení trasy mezi okrajem a centrem města. Zatímco nyní museli cestou od kruhového objezdu na Okružní po Pražské až po její křižovatku s Nádražní projet přes čtyři semafory, nyní je čeká jen jeden.

Cesta se jim zkrátí o zhruba 400 metrů a ušetří minimálně třetinu času. I v době dopravní špičky trvalo projetí nového úseku jen 2 minuty a 26 sekund.

Pokud lidé dříve jezdili z Okružní do centra města přes Rudofovskou třídu, měla by být časová úspora ještě výraznější. "Hlavně si člověk konečně připadá, že jede do slušné silnici, a ne po tankodromu. Určitě je to rychlejší. Uvidíme, jestli se ale kvůli tomu nebudou dělat fronty u semaforů na křižovatce s Nádražní," poznamenal 38letý řidič Tomáš Vondra.

Výstavba propojení okruhů začala loni v lednu a byla dokončena se zhruba pětiměsíčním předstihem. Přitom už krátce po zahájení stavby hrozilo její zastavení a problémy s financováním pokračovaly i nadále.

"Vyšli jsme vstříc Státnímu fondu dopravní infrastruktury s tím, že si tu stavbu necháme zaplatit až v roce 2011. Ještě donedávna přitom nebylo jasné, zda těch 220 milionů, které nám stát dluží, uvidíme," řekl Petr Čížek, jednatel společnosti Swietelsky stavební, která komunikaci budovala.

Studny v zahrádkářské kolonii zůstaly bez vody

A nebyl to jediný problém. Vyřešit se podle Kollara musí také náhradní zdroj vody pro zahrádkářskou kolonii. Kvůli stavbě totiž klesla její spodní hladina a některé studny zůstaly bez vody.

Součástí nové silnice je už kruhová křižovatka, která je připravena na napojení k právě budované zanádražní komunikaci. "Do tohoto souboru zapadá ještě takzvaná severní spojka, u níž byla nedávno dokončená studie a bude zapracována do územního plánu města," připomněl náměstek budějovického primátora František Jelen.

Severní spojka by měla vést od kruhového objezdu u obchodního domu Globus v Českém Vrbném a přes řeku Vltavu by pokračovala dále do Kněžských Dvorů, kde by se napojila na Okružní ulici.

Spojnici by mohli využívat řidiči jedoucí ve směru Písek - Třeboň a dále na Jindřichův Hradec. "Výrazně by se tím odlehčilo Strakonické ulici," upřesnil Jelen.

Zatím není jasné, kdy by se severní spojka mohla začít stavět. Jako silnici první třídy by ji měl platit stát.