Naložené kontejnery vykládá speciální „ještěrka“. Vyložení jednoho vagonu trvá...

Naložené kontejnery vykládá speciální „ještěrka“. Vyložení jednoho vagonu trvá 15 minut. | foto: Václav Pancer, ČTK

Vlečka do Mydlovar nahradí stovky nákladních aut, která ničí silnice

  • 2
Až sto nákladních aut týdně ušetří nová vlečka vedoucí do areálu bývalého odkaliště uranových rud MAPE Mydlovary. Do ekologicky zatížené lokality míří vozy se sanačním materiálem a okolní obce si stěžují na hluk a provoz.

Prvních pět vagonů dorazilo do areálu MAPE Mydlovary na Budějovicku v sobotu po půl jedenácté. Slavnostního zahájení provozu na železniční vlečce se zúčastnila řada starostů okolních obcí. Na jejich výrazu byla patrná značná úleva. „Přiznám se, že jsem nevěřil, že se to povede. Doprava je pro nás obrovskou zátěží,“ řekl starosta Olešníka Jaroslav Pavlica.

Vlaky by sem měly jezdit podle plánu až do července příštího roku. Celkem dovezou zhruba sto tisíc tun zeminy z Karlových Varů. Každá souprava dopraví 1 275 tun rekultivačních materiálů. „Budeme dělat všechno pro to, aby vlečka byla v provozu i po červenci 2015,“ prohlásil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Ten už při své srpnové návštěvě MAPE sliboval, že se zasadí o studii, která prověří, co by obnovu vlečky obnášelo.

Areál v Mydlovarech

Uranová ruda se v Mydlovarech upravovala od roku 1962 po necelých 30 let. Celkem se zde zpracovalo 16,7 milionu tun rudy a vyrobilo 28 252 tun uranu. Ročně se zde využilo 50 tisíc tun kyseliny sírové a další tisíce tun nebezpečných chemikálií. Do odkališť se vypustilo asi 18 milionů tun kalů. Nyní je do 280hektarového areálu vstup zakázán kvůli zdrojům radioaktivity a pokračuje jeho sanace. Ta by měla skončit v roce 2024, což je o 12 let dříve, než se plánovalo. Projekt je nyní v polovině. Dosud spolkly laguny 1,4 miliardy korun.

V roce 2013 tu projížděly vlaky se sanačním materiálem ve zkušebním provozu. „Společnost ČD Cargo zajišťovala v roce 2012 a 2013 návoz sanačních materiálů, jako jsou kaly, elektrárenský popílek či stavební sutě do stanice Dívčice a následně i na vlečku Diamo Mydlovary. Do areálu vjížděly vlaky s 14 až 16 vagony,“ uvedl Michal Roh z odboru podpory a prodeje ČD Cargo.

V roce 2012 společnost přepravila více než 72 tisíc tun sanačních materiálů naložených v 1 151 vagonech. O rok později se objem mnohem zmenšil. Byl to zkušební provoz, který se sice osvědčil, ale problém byl jinde - cena dopravy. Přepravovat tisíce tun po kolejích bylo zhruba dvakrát dražší než po silnici.

Obnovení provozu na vlečce teď hraje do karet to, že se ČD Cargo dostala na ceny srovnatelné se silniční dopravou. Materiál, který se do Mydlovar nyní vozí, je totiž zemina ze sanace nádraží v Karlových Varech. A logicky je samozřejmě výhodnější přepravovat ji na vlacích. Což je kámen úrazu, protože se může stát, že v červenci, kdy by měla být veškerá hlína převezena, se na vlečce provoz zase zastaví.

Rekultivovaná část bývalého úpravny uranové rudy v Mydlovarech

„Je to zatím jen první vlaštovka. O dalších jednáme. Byl by to až násobek toho, co sem po kolejích budeme vozit nyní. Jednáme i s Rakouskem,“ naznačil šéf Diama Tomáš Rychtařík. Technicky ale není možné, aby se vlaky přepravovaly všechny materiály, některé k tomu nejsou vhodné.

„Jeden plně naložený vlak je zhruba 30 náklaďáků. Nadměrnou dopravou těžkých vozů se likviduje krajská silniční infrastruktura, která na to nebyla koncipována. Kvůli tomu jsme dělali obchvat Olešníka, chystáme obchvat Dívčic,“ avizoval hejtman Jiří Zimola.

Vlaky se zeminou z Karlových Varů budou mít 25 vagonů. Na každém z nich jsou tři speciální kontejnery, které se vykládají 60tunovou „ještěrkou“. Ta naložený kontejner vezme, zdvihne a jednoduše překlopí do nákladního vozu, který materiál už jen doveze na přesné místo určení. Vyložení jednoho vagonu je pak otázkou zhruba 15 minut.