Přístaviště vzniká na slepém rameni Vltavy pod hlubockým zámkem.

Přístaviště vzniká na slepém rameni Vltavy pod hlubockým zámkem. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Močál pod zámkem v Hluboké se mění v přístaviště pro 74 lodí

  • 3
Nový přístav v Hluboké nad Vltavou za 220 milionů korun se otevře veřejnosti až za rok, v sobotu sem však poprvé zavítali první návštěvníci. Prohlédli si mola a stání pro 74 lodí a také zdvihací lávku, po níž za pár let povede cyklostezka.

Hlubocké přístaviště by mělo být jedním z center splavněné Vltavy.

"Věřím, že si rychle najde své návštěvníky a zdejší Vltava se stane oázou rekreační plavby tak jako mimořádně úspěšný Baťův kanál na Moravě. Naznačuje mi to zájem podnikatelů, kdy již několik z nich adresovalo žádosti o umístění půjčovny moderních hausbótů do tohoto přístavu," prohlásil šéf Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů.

"Těším se, že mnoho lidí, kteří tráví svoji dovolenou na lodích v Holandsku a ve Francii, nyní objeví i malebnou Vltavu," dodal.

Přístav bude velmi moderní, 72 malým rekreačním plavidlům a dvěma větším osobním lodím nabídne přípojku na elektřinu i na vodu. Jednou z možností je i stání osobních kabinových lodí. Tedy těch, které nabízejí ubytování, což je velký trend v zahraničí.

Přístaviště v Hluboké

Od začátku roku 2012, kdy stavba přístavu začala, bylo původní koryto řeky, kde voda tekla do 30. let minulého století, spíše ostudným koutem města.

"Byla to zátoka plná bahna, spíš močál než slepé rameno řeky. Celkem jsme odsud odvezli 25 tisíc kubíků bahna. Přitom na nákladní auto se vejde asi 16 kubíků," podotkl Miroslav Führer ze společnosti Metrostav, která stavbu společně s SMP CZ provádí.

Přístav je z větší části hotový. Na konci léta se začne stavět budova kapitanátu u silnice.

"V přízemí bude zázemí, kde si lidé koupí občerstvení i potřeby pro majitele lodí. V patře budou sprchy, toalety a místnost pro správce přístavu," avizoval vedoucí oddělení ŘVC Jan Bukovský.

V případě povodní se dá přístav uzavřít, takže celá stavba slouží i jako hráz, která pomůže proti velké vodě. "Tímto místem vstupovala voda v roce 2002 do města," připomněl starosta Hluboké Tomáš Jirsa.

Cyklostezka povede přes přístav

Právě město nyní čekají investice, které na přístav navážou. Na vjezdu do areálu postaví parkoviště pro 60 aut a dokončí přeložky sítí. Pro veřejnost bude ale nejzásadnější nová trasa cyklostezky na Purkarec.

"Stezka odbočí ze současné trasy u lanového centra k Vltavě a podél fotbalového a baseballového hřiště povede do přístavu. Potom pod koupaliště a dál na Purkarec. Nebo bude možné přejet most a jet do Budějovic po druhém břehu," uvedl Jirsa.

Město tyto investice vyjdou během dvou až tří let na 22 milionů korun. Část by měl zaplatit Státní fond dopravní infrastruktury.

V projektu splavnění Vltavy bude následovat etapa Hněvkovice - Týn nad Vltavou. Zde se bude muset upravit zdymadlo hněvkovické přehrady a nedaleký jez. Výběrové řízení na tuto zakázku vypíše ŘVC ještě letos. Stavba za 440 milionů by měla být hotová na jaře 2016.

Poté už bude možné jet lodí z Budějovic na Hlubokou, Zvíkov a Orlík. "To je už třeba na týdenní dovolenou. Takhle to funguje na Baťově kanálu," uvedl Bukovský.

Ke spojení Budějovic a Prahy bude chybět jediné - lodní výtahy na Slapské a Orlické přehradě. "To je obrovská investice, kterou ještě nemáme ani naplánovanou," dodal ředitel Fojtů.

Právě kvůli nákladům na celý projekt má splavňování celou řadu kritiků. Podle nich se podobná stavba nemůže nikdy vrátit a regionu nepřinese odpovídající rozvoj.

Mezi nimi je například jihočeský hejtman Jiří Zimola. Podle něj se jedná hlavně o velmi nákladné protipovodňové opatření. Které nicméně již loni pomohlo.

"Když porovnáme vynaložené prostředky a úspěšnost projektu splavnění Vltavy, tak nám to jasně ukazuje, že se určitě nikdy nebudeme rovnat například úspěšnosti Baťova kanálu," podotkl Zimola. "Teď přece vidíme, že vložené peníze neodpovídají tomu, jak by měla být tato cesta využívána," dodal.

Velkým obhájcem projektu je hlubocký starosta Jirsa. Ten na Den otevřených dveří přístavu přišel i v námořnickém tričku a čapce.

"Nemůžeme úspěch hodnotit teď, zatím jsme stále na stavbě. Na Baťově kanálu ročně projede 80 tisíc lidí. Podél vyrostly hospody a další služby, pro region je to jednoznačně přínos," zdůraznil.

Zájem o lodě na Vltavě podle něj vzrůstá, protože i bez reklamy se lidé už ptají, zda si mohou místo v přístavišti pronajmout. A polovinu tvoří majitelé hausbótů, kteří zde vidí velký potenciál a chtějí svá plavidla pronajímat.

,