Studie počítá s opravenou budovou vlakového nádraží, která se stane moderním...

Studie počítá s opravenou budovou vlakového nádraží, která se stane moderním terminálem, zastávkami pro autobusy i parkovištěm pro 100 aut. | foto: Ateliér Fact

Nový terminál ve Strakonicích spojí autobusové a vlakové nádraží

  • 1
Ve Strakonicích by měl vzniknout moderní dopravní terminál. Projekt počítá s úpravou nádražní budovy a přesunutím autobusového nádraží k vlakovému. Přibude i parkoviště pro 100 aut. Na místě současného autobusového nádraží by mohlo vyrůst obchodní centrum.

Investory přestavby bude Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) spolu s ČSAD STTRANS. Železniční správa rekonstrukcí nádražní budovy naváže na nedávnou modernizaci železniční stanice. Ve hře byla původně i demolice a výstavba nové dopravní budovy.

„Po stavebním průzkumu jsme ale zjistili, že není v tragickém stavu, a s ohledem na náklady jsme zvolili variantu ponechání původní budovy s tím, že bychom rádi oprášili historickou podobu,“ prohlásil za SŽDC Pavel Paidar.

Kromě společného zázemí s prodejem jízdenek na vlak i autobus a informacemi o spojích nabídne opravený objekt i sociální zařízení, rychlé občerstvení a novinový stánek. V patře vzniknou administrativní prostory SŽDC.

ČSAD STTRANS postaví zastávky pro autobusy a plochy k parkování pro auta před terminálem. Přibude tam zhruba stovka míst.

„Řidičům nabídneme možnost zajet pod přístřešek, vyložit zavazadla i lidi a odjet. Cestující pak suchou nohou přejdou na vlak nebo autobus. Bonusem bude také hlídané a placené oplocené parkoviště s 25 místy, které budou moci využít ti, kteří odjedou na více dní,“ podotkl ředitel ČSAD STTRANS Vladimír Warisch.

Urbanistickou studii na sedmihektarový areál zadalo město Strakonice, které je vlastníkem větší části pozemků. Zpracovala ji písecká projekční kancelář Fact. Dokument navrhuje řešení širšího prostoru mezi vlakovým nádražím, ulicí Dopravní, Textiláků a silnicí I/4.

„Cílem bylo najít polohu terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu a vymyslet využití pozemků, které se terminálem uvolní. Velkým bodem řešení byla už provedená rekonstrukce nástupišť a podchod, který spojuje odbavovací halu s perony, ale i s městskou částí Podsrp,“ popsal autor studie, architekt Vladimír Krajíc.

Návrh počítá se stavbou obchodního centra na ploše šest tisíc metrů čtverečních, které by měla s dopravním terminálem propojit trasa pro pěší. „Vzniklá obchodní zóna by byla dosažitelná i jinak než autem, což dnes není úplně zvykem. Většinou je na okrajích měst, kdy se k ní dá dostat jen autem, případně MHD,“ vyzdvihl architekt Krajíc.

Stavět se bude v letech 2017 a 2018

Úpravy prostor před nádražním by mohly začít v příštím roce. Společnost ČSAD STTRANS podnikla první konkrétní kroky pro přesun autobusového nádraží už loni v létě. Předpoklad ale byl, že dotace z IROP, o kterou chtěla požádat, bude vyhlášená až na podzim. Jenže IROP ji nečekaně vyhlásil 8.března.

„Spolu s městem jsme stihli územní rozhodnutí v srpnu a 2. září, v poslední den lhůty, jsme požádali o dotaci. V současné době čekáme, zda uspějeme. Pokud se tak stane, zahájili bychom stavbu příští rok v létě a ukončili ji nejpozději v prosinci 2018. Náklady předpokládáme kolem 60 milionů korun, dotace je zhruba ve výši 85 procent,“ řekl Warisch.

Také SŽDC počítá s investicí v řádech desítek milionů. „V současné době máme zpracovaný záměr projektu a přípravnou dokumentaci. Protože se jedná o objekt železniční infrastruktury, bude stavební povolení vydávat Drážní úřad. Klíčovým mezníkem je schválení záměru projektu v centrální komisi ministerstva dopravy. K tomu by mohlo dojít na jaře příštího roku. Současně bychom zadali projekt ke stavebnímu povolení. Samotnou rekonstrukci předpokládáme na jaře 2018,“ vysvětlil Pavel Paidar.