Lenka Kozáková u zápisu do 1. třídy pro mimořádně nadané děti na ZŠ Máj II. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Třída pro malé Einsteiny bude plná, u zápisu mluvili i o sluneční soustavě

  • 7
Nová 1. třída pro mimořádně nadané děti v českobudějovické Základní škole Máj II bude plná. Malé génie tu zapisovali už podesáté, celkem se tu v tomto školním roce učí už 102 talentovaných dětí. Někteří rodiče se kvůli specializované třídě dokonce i stěhují.

Mimořádně nadané děti předvádějí už při zápisu učitelkám, co je nejvíc baví. Během hovoru odběhne jeden něco předvést na počítači, pro jiného vytáhne kantorka na lavici lidskou kostru. K pohovoru s dalším malým adeptem se hodí na stěně počítačové učebny zavěšená mapa sluneční soustavy.

Pozvaní budoucí prvňáčci si mohou zápis v klidu užít, protože vstupenku k rozvoji svého nadání podle individuálních studijních plánů už mají zajištěnou. Aby ji dostali, museli projít psychologickými testy.

Letos měli rodiče o školu, která jako první na jihu Čech otvírala pilotní specializované třídy pro mimořádně nadané děti poprvé před deseti lety, enormní zájem.

Zápisy do 1. tříd ZŠ se konaly i na ZŠ Máj II pro mimořádně nadané děti. Na snímku je Jan Havelka s učitelkou.

„Hlásilo se přes 40 zájemců, psychologickými testy nakonec prošlo 23 dětí. Máme žáky z celého kraje, kromě Budějovic a blízkého okolí také z Týna nad Vltavou, Písku, Vodňan. Mnozí rodiče se také s dětmi přestěhují do krajského města,“ popsala ředitelka školy Marie Nedvědová.

Do specializované třídy pro mimořádně nadané děti se vejde maximálně 15 žáků, její třídní učitelka má k dispozici ještě asistentku, aby měla na tyto děti dost času. Kromě kmenové třídy s interaktivními tabulemi využívají také moderní počítačovou učebnu a hudebnu. Všechny se učí podle na míru připravených individuálních studijních plánů. Ve speciálních třídách jsou tak děti mimořádně nadané ve styku s podobně nadanými žáky.

Vzdělávací program je na devět let

Zároveň jsou však v kontaktu se žáky, kteří jsou stejně staří, ale intelektuálně mají zcela jinou úroveň. Protože pro zdravý vývoj nadaných dětí je důležité společně pracovat s ostatními žáky, chodí do běžných oddělení školní družiny, do zájmových kroužků a do výuky některých předmětů vyšších ročníků běžných tříd. Část talentovaných žáků je zařazena od první třídy v takzvaných skupinkách také v běžných třídách.

„Pro všechny mimořádně nadané děti máme vzdělávací program na celých devět let. Je vytvořený tak, aby předčil nabídku víceletých gymnázií, ale bohužel trend je takový, že rodiče volí pro dítě víceleté gymnázium,“ řekla Nedvědová.

Učitelka historicky první třídy pro mimořádně nadané děti v této škole Irena Stejskalová potvrdila, že z její tehdy třináctičlenné třídy odešli po pátém ročníku všichni žáci do primy některého z budějovických gymnázií.

„Vím, že všichni tehdy dělali přijímací zkoušky a uspěli. Jsou tam na jedničkách a dvojkách a do většího kolektivu zapadli bez problémů,“ popsala Stejskalová. Sama teď učí v běžné třídě, protože práce s nadanými žáky je enormně náročná a po letech si od ní potřebuje na čas odpočinout.

Přitom největší kus práce s výrobou učebních pomůcek pro talentované děti už mají ve škole hotový. Spoustu volného času zabrala kantorům výroba více než 800 digitálních učebních materiálů napříč obory pro moderní výuku na interaktivních tabulích, které tu jsou běžnou součástí výuky.

„Syn si přál k Vánocům interaktivní tabuli, tak jsme se pokusili napodobit něco, co mají ve škole. Využívá to hlavně o víkendech k učení matematiky, fyziky, zeměpisu,“ řekl tatínek jednoho z mimořádně nadaných žáků Jaromír Urban. Patří k rodičům, kteří se rozhodli nechat své dítě v ZŠ Máj II až do deváté třídy.

„Vyhovuje mi, že tu může rozvíjet svůj talent dál podle individuálního studijního plánu a nezažívá denní stres z ambiciózních osmiletých gymnázií,“ vysvětlil Urban.