Motoristé na jihu Čech mohou od pátku využívat nový pětadvacet kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. (28. června 2013) | foto: David Veis, ČTK

Lépe se dýchá a bezpečněji přechází. Obcím se díky dálnici D3 ulevilo

  • 12
Se zahájením provozu na novém úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí si obce na Táborsku mohly konečně oddechnout. Frmol na okresních cestách už první den znatelně opadl a lidé mohli beze strachu přecházet vozovku. Podle předpokladů mají z vesnic zmizet tisíce aut denně.

Maminka s dcerou stála u přechodu pro chodce v Plané nad Lužnicí nedaleko supermarketu u tahu na Tábor. Stačilo se rozhlédnout a přejít. Na silnici byl klid.

"Tohle tady nepamatuji. Je na první pohled vidět, že je tady mnohem méně aut. Pro město je to veliká událost a nevím o nikom, kdo by se na otevření nového úseku dálnice netěšil," pochvalovala si v pátek dopoledne Martina Francová z Plané.

Ona i další obyvatelé věří, že díky nově otevřené části D3 zmizí ze staré komunikace 10 až 15 tisíc aut denně (více o otevření čtěte zde). 

Pokud by to snad mělo být jinak, je vedení radnice rozhodnuté udělat některá další opatření, která by tranzitní dopravu donutila jezdit po dálnici.

"Ano, někteří jsou trochu pesimisté. Myslí si, že až bude úsek zpoplatněný, auta se vrátí zpátky. Podle mě je to hloupost. Spoustu jich míří do Prahy a na dálnici D1 by stejně známku mít museli nebo by platili mýto," domnívá se další z oslovených obyvatel Plané Vladislav Loucký.

27. června 2013

Tamní starosta Jiří Šimánek odmítá případný návrat kamionů připustit.

"Čekáme, že se provoz sníží minimálně o polovinu. Pro nás by to mělo znamenat, že odpadne 10 až 12 tisíc aut. Lidé v Plané začnou opět žít. Kdyby se snad měli některé zvěsti potvrdit, půjdeme legální cestou udělat vše, co bude v našich silách, aby tudy tranzitní doprava nejezdila," potvrdil Šimánek.

Jednou z forem nátlaku na řidiče by podle něj pak mohly být například více než časté kontroly městské policie.

"To by samozřejmě byla až ta poslední varianta. Ale věřím, že by se to rozkřiklo stejně rychle, jako když dnes někdo oznámí, že je v Plané kolona. Pak by zase jiní hlásili, že tady na řidiče čeká past," vysvětlil Šimánek.

Z Budějovic do Prahy přes Tábor

Další starosta, tentokrát soběslavský Jindřich Bláha, je přesvědčen, že auta pojedou po D3, stará komunikace je podle něj příliš komplikovaná a hlavně pomalá. Nemá obavy ani z toho, že teď může Soběslav přijít také o část zákazníků a turistů.

"Už před otevřením dálnice nebylo kolem silnice v Soběslavi příliš mnoho služeb, někdy v 70. letech minulého století byla vybudovaná jako obchvat města. Nijak zásadně nás tato změna nezasáhne," dodal.

Dilema teď mají někteří řidiči. Zvažují, že možná přestanou jezdit z Českých Budějovic do Prahy přes Písek, ale zkusí cestu přes Tábor. "Přece jen přes 40 kilometrů dálnice na půli cesty, to není špatné. Navíc z Budějovic do Veselí to také jede rychle. Určitě to zkusím a uvidím," reagoval na otevření nového úseku Jaroslav Hrubeš z krajského města.

Při volbě trasy u mnohých rozhoduje, do které části Prahy potřebují, nicméně i nový úsek možná některé přiláká na trasu přes Tábor. "Dosud u mě určitě vedla písecká a rychlostní silnice R4. Teď to bude vyrovnané," uzavřel další z řidičů Ondřej Matějka.

Nový úsek D3 u Tábora