Ani letos, ani za rok. Obchvat Budějovic začnou stavět až v roce 2019

  9:00aktualizováno  9:00
Na dálnici kolem Českých Budějovic budou řidiči čekat déle. Opakování posudků EIA je téměř jisté, sdělil ministr dopravy Dan Ťok na stavbě úseku D3 z Borku do Úsilného.

Pokračuje stavba dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné u obce Hůry u Českých Budějovic. | foto: Václav Pancer, ČTK

Nákladní auta přivážejí kamení. Po vysypání ho bagr okamžitě rozhrnuje a hned na místo najíždí válec. Nedaleko Hůr u Českých Budějovic stroje a dělníci staví dálnici D3 mezi Borkem a Úsilným.

V úterý tam dorazil ministr dopravy Dan Ťok a oznámil, že po tomto úseku dlouhém přes tři kilometry se auta poprvé projedou už v říjnu roku 2017. To je o šest měsíců dříve, než byly nedávné předpoklady. Ve stejnou dobu by podle něj měla být hotová i pět kilometrů dlouhá část z Veselí nad Lužnicí do Bošilce.

„Sice nás u Veselí trochu zdržely archeologické průzkumy, ale domníváme se, že zprovoznění stihneme na podzim 2017,“ navázal Jan Kroupa, ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Další zprávy už optimistické nebyly. Na obchvat Českých Budějovic, na který obyvatelé krajského města čekají marně minimálně deset let, se hned tak nedostane. Sliby o zahájení prací na konci roku 2016, nebo v roce 2017 se ukázaly jako plané. Jako reálný se nyní jeví spíše až rok 2019.

„Obchvat dělíme na dvě části. Na prvním úseku Úsilné - Hodějovice jsme v majetkové přípravě mnohem dál, máme vykoupených 80 procent pozemků. Na druhé části Hodějovice - Třebonín to jde trochu pomaleji, tam jsme na 20 procentech,“ konstatoval šéf ŘSD Kroupa. I v případě úspěšného postupu s výkupy na 7,2 kilometru dlouhé trase do Hodějovic však prozatím není možné stavbu zahájit.

Problém se starými posudky na životní prostředí

Nadále není vyřešený problém s platností starých posudků EIA, které se týkají dopadů staveb na životní prostředí. Za současných legislativních podmínek podle nich stát nemůže začít obchvat Českých Budějovic stavět.

Ministr s ředitelem ŘSD se shodli, že vše pravděpodobně směřuje k tomu, že bude nutné zpracovat nové posudky EIA. „Do vlády jde nyní materiál, který by měl určit další postup u stanovisek EIA. Jak jsme ten materiál viděli, znamená to opakování procesu EIA,“ upozornil Kroupa.

Naplňují se tak slova jihočeského senátora Pavla Eyberta, který před komplikacemi několikrát varoval už v minulosti. „V případě opakování celého procesu můžeme očekávat i dvouleté zdržení zahájení staveb,“ řekl před časem.

Při nové EIA bude nutné například posuzovat i emise a imise, zřejmě to bude znamenat také opakování geologických průzkumů, a to ve všech ročních obdobích, což zabere celý rok, zpracování projektové dokumentace jsou další tři měsíce.

„Ministerstvo životního prostředí pak podle posledních informací bude potřebovat šest měsíců na vydání stanoviska. Pokud ty lhůty sečteme, tak pan senátor Eybert nebyl daleko od pravdy,“ konstatoval Kroupa. Odhadl, že k získání stavebního povolení při opakování procesu EIA je to tak 2,5 roku.

„Pořád ještě pokračují jednání s Evropskou komisí, takže nevíme, jestli bude opakování nutné. Podle vládního materiálu, který se bude projednávat, tomu vše nasvědčuje. Třeba se to podaří zvrátit, když dodáme některé nové podklady a posudky a upravíme stavbu. Je otázka, jestli je opakování EIA smysluplné. Stále věřím, že Evropská komise ještě může přistoupit na naše návrhy,“ sdělil šéf ŘSD.

Ministr Ťok byl o něco optimističtější a věří, že by stavba obchvatu mohla začít v roce 2018. Dále navázal, že už letos v červenci by se dělníci mohli pustit do stavby úseku o délce skoro jedenáct kilometrů z Borku do Ševětína. „Dálnice D3 by pak od Mezna až do Budějovic vedla v roce 2019,“ upřesnil Ťok.

Jedna z mála věcí, se kterou nyní nejsou potíže, jsou peníze. „V současné době máme na stavbu D3 vyčleněno v rozpočtu přes 2,1 miliardy korun. Na přípravu dalších úseků máme 400 milionů korun a jsme připraveni uvolnit další,“ ujistil Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.

U samotného Úsilného se nyní připravují na technicky náročnou akci. Musí přeložit vedení vysokého napětí, které se ovšem může vypnout jen jedenkrát do roka. Naplánované je to na 5. května.

Autor:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Nadějná zlatovláska. Nástupkyně Neumannové o tetováních i hubnutí

Nadějná česká lyžařka Barbora Havlíčková

Pyšně vyhrnuje rukáv levé ruky. Nic nezakrývá. Naopak vášnivě popisuje příběhy důkladně promyšlených tetování. V...

Při nehodě na Písecku zemřeli čtyři cestující v osobním autě

U Drhovle na Písecku se srazil nákladní vůz s osobním, ve kterém zemřeli muž a...

U Drhovle na Písecku se srazilo nákladní auto s osobním. Při havárii zahynuli čtyři lidé. Tragédie se stala na silnici...

Muž v klubu prohýřil 30 tisíc. Když měl platit, volal na pomoc strážníky

Poslední noční kluby v Dubí bojují po otevření dálnice D8 do Německa o

Říká se, že každá zábava něco stojí, ale návštěvník nočního klubu v Českých Budějovicích si zřejmě myslel opak....

Srážka s kamionem má třetí oběť, mrtvým v autě bylo 17, 19 a 23 let

Při tragické nehodě zemřely v obci Hořice na Šumavě dvě ženy. Dva muže převezl...

Tragická nehoda v Hořicích na Šumavě z úterního večera má třetí oběť. V českobudějovické nemocnici ve středu zemřel...

Další z rubriky

Odstranit nepojízdný vrak z ulice? V Budějovicích to trvá celý rok

Vraky aut v Hradci Králové.

Stovky nepojízdných aut zabírají místa v ulicích Českých Budějovic. Často to však oficiálně nejsou vraky, a tak s nimi...

V Písku zněl husitský chorál. Vondruška představil poslední díl epopeje

Spisovatel Vlastimil Vondruška představil v rytířském sále v Písku poslední díl...

Za zvuku středověké hudby vstoupil v úterý do života poslední díl Husitské epopeje Vlastimila Vondrušky. Nejčtenější...

Nový železniční koridor u Budějovic řeší soudy, obce chtějí jinou trasu

Ilustrační snímek

Modernizace části IV. železničního koridoru v úseku mezi Nemanicemi a Ševětínem má odpůrce. Proti navrženému vedení...

Najdete na iDNES.cz